38108 Teknologi og Innovationsledelse

2023/2024

Kursusinformation
Technology and Innovation Management
Engelsk
5
Kandidat
E3B (fre 13-17)
Kurset indeholder tre obligatoriske gruppepræsentationer, hvor alle skal deltage. Disse tæller som en del af den samlede karakter. De obligatoriske undervisningsgange er session 4 , session 7 og session 12.
Campus Lyngby
Forelæsninger, case studier, gruppearbejde og individuel rapport
13-uger
Aftales med underviser, Den individuelle opgave skal afleveres senest midnat om mandagen efter den sidste undervisningsgang. Den sidste undervisningsgang er en Q&A om denne opgave.
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Evaluering sker ud fra en skriftlig individuel opgave på maksimalt tre sider (60 % af karakteren), samt tre gruppepræsentationer af to innovationsværktøjer og gruppens innovationscase (hhv. 10 %, 10 % og 20 % af karakteren).
7-trins skala , intern bedømmelse
42575 og 42075
42575
Grundlæggende forståelse af projektledelse, organisationsteori og produktudvikling anbefales som faglige forudsætninger.
Jason Li-Ying , Lyngby Campus, Bygning 371, Tlf. (+45) 4525 4856 , yinli@dtu.dk
Lars Alkærsig , Lyngby Campus, Bygning 371, Tlf. (+45) 4525 4534 , lalk@dtu.dk
Euiju Jeon , Lyngby Campus, Bygning 371 , euije@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
38 DTU Entrepreneurship
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Formålet med kurset er at præsentere den studerende for en række perspektiver på teknologisk innovation gennem en aktiv læringsproces, hvor den studerende får en forståelse for grundlæggende teorier og metoder indenfor innovationsledelse.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Definere hvad innovation er, hvilke typer af innovationer, der eksisterer, og forklare hvorfor innovation er vigtigt.
  • Forklare teknologiens rolle i innovation både i teori og i praksis.
  • Identificere relevante spørgsmål om innovation i anvendte cases.
  • Forklare centrale begreber i Schumpeters teorier om innovation i forhold til teknologisk innovation.
  • Forklare de centrale begreber i ressourcebaseret perspektiv og dets relevans for innovationsstrategi.
  • Forklare nøglebegreberne i teorier omkring viden og læring, og disses relevans for innovationsledelse.
  • Diskutere styrker og svagheder ved de teoretiske perspektiver, der præsenteres i kurset.
  • Analysere innovationsprocessen i en organisation.
  • Evaluere konsekvenserne for en organisation at arbejde med forskellige former for innovation.
  • Vurdere hvordan værdi skabes og udnyttes af innovative organisationer med henblik på åbne og lukkede innovationsprocesser.
  • Indsamle relevant empirisk materiale til et casestudie af en konkret innovation.
  • Udvikle en konkret innovationscase ved hjælp af de teorier og metoder, der præsenteres i kursets materiale.
Kursusindhold
Dette kursus anvender det ressource- og vidensbaserede perspektiv til at studere innovation og innovationsledelse, og ser teknologisk innovation som en kilde til konkurrencemæssige fordele for organisationer gennem en kombination af interne ressourcer og eksterne relationer.
De studerende bliver introduceret til teorier, modeller, værktøjer og relevante cases, der har til formål at præsentere, hvad teknologisk innovation er, hvorfor det er relevant og hvad der kræves for at muliggøre og styre teknologisk innovation både i og udenfor organisationer. Selvom det primære fokus er på innovation i teknologibaserede virksomheder, arbejdes der også med innovation på andre niveauer, bl.a. individer, grupper, netværk og brancher.
Pensum består af kapitler i bøger, videnskabelige artikler og cases.
Ud over at opnå en teoretisk forståelse for teknologisk innovation, skal de studerende arbejde praktisk med innovation gennem løbende udvikling af en case.
Sidst opdateret
04. maj, 2023