Overordnede kursusmål
Formålet med kurset er at de studerende opnår overblik og indsigt i
banebrydende digitale teknologier, introducere dem til perspektiver
og tendenser inden for digitalisering for at adressere disses
muligheder og udfordringer samt reflektere over deres indflydelse
på samfundet og ligeså de etiske implikationer.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Vurdere generelle betydninger og anvendelser af digitale
teknologier og trends
- Forklare de vigtigste karakteristika ved digital teknologi og
deres implikationer for organisationer, markeder og industrier
- Beskrive og anvende digitale forretningsinnovationsværktøjer og
-metoder i en venturekontekst
- Definere strategiske nøgleudfordringer for brug af digitale
teknologier til virksomheder i startups
- Identificere og reflektere kritisk over potentielle digitale
teknologier, der skal bruges i en venture-sammenhæng
- Beskrive og diskutere grundlaget for at arbejde med data
(dataetik, privatliv, tillid, strategier...)
- Beskrive og diskutere nøglebegreber inden for digital
transformation såsom cybersikkerhed, IoT..
- Diskutere et digitalt løsningskoncept og dens
forretningsmæssige implikationer gennem en given case
Kursusindhold
Udover at understøtte forretningsprocesser for
effektivitetsgevinster lægger digitale teknologier i stigende grad
grundlag for, hvordan startups og virksomheder designer deres
produkter og tjenester, opbygger deres forretningsmodeller,
engagerer sig med kunder og forholder sig til konkurrenterne.
Kurset er stærkt fokuseret på at opbygge digitale tankegange og
kompetencer hos de studerende ved at give dem viden og kompetencer
til at navigere blandt og vurdere digitale teknologier med
transformationspotentiale såsom Big Data, machine learning og
Blockchain. Kurset udforsker også en række kontroverser om
teknologiens rolle i samfundet og diskuterer de etiske problemer,
som digitalisering kan involvere i forbindelse med privatliv,
sikkerhed og bæredygtighed.
Desuden dækker kurset state-of-the-art videnbaserede
forretningsudviklingsmodeller og metoder med fokus på digital
innovation og entreprenørskab, samt ressourcer og god praksis for,
hvordan man holder sig opdateret på digitale trends i et hastigt
udviklende felt.
I form af forelæsninger introducerer kurset teorier, begreber,
perspektiver, og de studerende vil høre om reelle erfaringer fra
organisationer, der har digitale teknologier, som deres
kerneaktivitet eller har ændret deres forretningsmodeller og
-strategier for at omfavne de muligheder, digitaliseringen
medfører.
I grupper vil de studerende arbejde på at identificere, vurdere og
designe et digitalt teknologikoncept for at forbedre eller skabe
iværksættermuligheder for givne teknologiske cases. De studerende
skal også reflektere over, hvordan implementering, etik, sikkerhed,
lovgivning osv. har betydning for casen.
Sidst opdateret
04. maj, 2023