38103 X-Tech Entreprenørskab

2023/2024

- Hvis du ikke har gennemført X-Tech surveyen, ugen inden kursusstart, vil du blive afmeldt kurset.
- Hvis du ikke deltager på kursets to første dage, vil du blive afmeldt kurset.
- Fristen for at afmelde din kursusdeltagelse er slutningen af kursets første uge; dog gælder de alm. afmeldingsfrister fortsat.

Kurset kan også udbydes som ph.d.-kursus.
Kursusinformation
X-Tech Entrepreneurship
Engelsk
10
Kandidat
F3 (tirs 8-12, fre 13-17)
E3 (tirs 8-12, fre 13-17)
Campus Lyngby
DTU SkyLab
Joint Venture projektopgave løses i teams af ~6 studerende.

Teamet vil sigte mod at tilføre værdi til det oprindelige projektmål fra eksterne virksomheder, DTU-afdelinger, NGO'er eller studerendes idéer og udvikle en ny forretningsmulighed baseret på dette.

Projekterne vil have forskellige udgangspunkter:
-At løse et internt behov i projektvirksomheden (intraprenørskab)
-At løse en social/bæredygtig udfordring
-At kommercialisere en teknologi/patent
-At udvikle på en ny markedsmulighed
13-uger
F3B, E3B
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Evalueringen består af fire elementer, som hver udgør 25 procent af den samlede vurdering. De fire elementer er: - en intern eksamenspræsentation - en eksamenspræsentation, i stil med Løvens Hule (ekstern censur, panel) - en skreven forretningsplan (ekstern censur) - en teknologidemonstration (ekstern censor, panel). Arbejdet udføres i grupper, men vurderes individuelt. Kurset er ikke egnet til re-eksamen, derfor skal studerende der ikke har bestået kurset følge kurset igen.
40 minutter
Skriftlige hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
41633 og 41634
4263442629416314163341634
BSc/BEng
Maksimum: 105
Thomas James Howard , Lyngby Campus, Bygning 372 , thow@dtu.dk
Danny Grydholt-Jantzen (Primær kontaktperson) , Lyngby Campus, Bygning 371 , dangry@dtu.dk
Loris Spasojevic , Lyngby Campus, Bygning 372 , lospas@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
38 DTU Entrepreneurship
https://www.linkedin.com/company/dtux-tech
I studieplanlæggeren

På DTU Learn deler vi en survey, som du skal besvare for at beholde din plads på kurset og få en gruppe.

Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
At skabe et læringsmiljø, hvor de studerende arbejder på et Joint Venture med en projektstiller (industri, DTU, NGO eller medstuderende). De vil samarbejde tværfagligt for at kommercialisere en teknologi, markedsmulighed eller behov for et nyt produkt/service, der kan danne grundlag for nye virksomheder. Modsat almindelige produktudviklings- og iværksætterikurser, har vi fokus på erhvervskunder (B2B), hvilket udfordrer den studerende til at arbejde med ukendte teknologier og lærer dem at agere bag scenen i nye forretningssektorer.

Kurset er iscenesat som en inkubator og fokus er lagt på aktiv læring i forbindelse med gruppearbejdet. For at styrke læringsprocessen inviterer vi nogle af landets mest prominente X-Tech iværksættere ind som gæstetalere (ofte direktører og stiftere). Gæstetalerne bidrager med at understrege vigtigheden af de metoder og teorier, der undervises i, i kurset.

Det overordnede mål med kurset er at lave en prototype, der demonstrerer teknologien og en forretningsplan, der præsenteres for eksaminator og investorer - med målet om at rejse penge til den videre kommercialisering af teknologien.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Udvikle et produkt eller service i tværfagligt samarbejde med afsæt i den studerendes ingeniørkundskaber (fx fysik, elektronik, software, nano-tech, mekanik, fotonik, levnedsmiddel, management etc.).
  • Udvikle et produkt eller en service, hvor teknologiejeren (opfinderen) ikke er din chef, men snarere en mulig partner eller kunde i et joint venture-setup.
  • Anvende "effectuation"-principperne i udviklingen af den givne joint-venture projekt.
  • Vurdere teknologiske risikoelementer i kommercialiseringen af "X-Tech".
  • Fremskrive forretningspotentiale i form af markedsværdi og indtjening.
  • Udvikle og teste pretotyper og prototyper.
  • Udvikle et passende "Minimal Viable Business Product" (MVBP) til projektet.
  • Kendskab til immaterielle rettigheder og forståelse for hvordan disse kan forhindre eller skabe muligheder for joint-venture projektet.
  • Opbygge en forretningsplan og investorpitch.
  • Evaluere din forretning fra et bæredygtigheds- og SDG-perspektiv.
Kursusindhold
Kurset dækker alle de emner, man kan forvente at finde i en moderne investorpitch og forretningsplan. X-Tech afdækker en række emner inden for håndtering af teknologiske risici, produkt/​service-systemer, pretotyping og MVP'er, immaterielle rettigheder, value proposition, forretningsmodellering, segmentering- og estimering af marked, samt bæredygtighed og brugen af SDG'er som forretningsmodel i start ups.

De enkelte cases kan komme fra industrien, institutter på DTU og entreprenante medstuderende på DTU. Disse cases er patenter/teknologier eller en teknologisk udfordring. Teknologiejeren bliver en del af teamet for at støtte den tekniske udvikling. Teamet vil desuden få en mentor, som vil hjælpe med forretningsdelen af arbejdet.

Projekterne fordeler sig i forskellige tematiske spor, der er velegnede for alle studieretningerne på tværs af DTU.

Kursets afsluttende aflevering er et business pitch deck og en forretningsplan. Kurset ender med X-Tech finalen, hvor de studerende præsenterer dette pitch deck på 4 minutter sammen med en 2 minutter lang teknologidemonstration (samlet 6 minutter). Dette foregår foran eksaminatorer, investorer samt et større publikum.

Der er en prototypefond til rådighed for alle teams i X-Tech. Der er også en præmiefond til vinderne af X-Tech.
Litteraturhenvisninger
Obligatorisk læsning:
Aulet, B. (2013) Disciplined entrepreneurship: 24 steps to a successful startup. John Wiley & Sons.

Anbefalet læsning:
Read S., Sarasvathy S., Dew N., Wiltbank R., (2017) - Effectual Entrepreneurship 2nd Edition.
Nielsen, N.H. (2017). Startup Funding.
Bemærkninger
Gruppedannelsen er baseret på et kompetence-spørgeskema, som bruges til at sikre tværfaglige teams. Denne deles på, DTU Learn, to uger før kursus-start og SKAL være udfyldt mindst én uge før.
De studerende som ikke har udfyldt spørgeskemaet inden deadline vil blive afmeldt kurset. Spørgsmål herom rettes til Programme Manager Danny Grydholt-Jantzen.

Deadlinen for at forlade kurset er slutningen af uge 1, i kurset.

Studerende som ikke deltager den første uge af kurset vil blive afmeldt.

Kurset er egnet som ph.d.-kursus - spørgsmål herom rettes til kursusansvarlig Thomas J. Howard.

Kurset er en teknologi-inkubator. Allle teams modtager minimum 5.000 kroner til at udvikle deres prototype.
Sidst opdateret
18. juni, 2024