Overordnede kursusmål
På dette kursus trænes de studerende i selvstændigt at
identificere, kvantificere og komme med løsningsforslag til
praktiske og teoretiske problemstillinger indenfor
redskabsteknologi.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Forberede og gennemføre selektionsforsøg til søs og blandt
andet definere følgende:
- - Hvad er formålet med forsøget?
- - Hvilken data skal indsamles for at kunne lave en valid
dokumentation?
- - Hvilket forsøgs-setup vil levere de bedste data?
- - Hvilket fartøj kan opfylde kriterierne?
- Analysere og præsentere simple selektions- og
biodiversitetsdata og foretage en videnskabeligt baseret
sammenligning af to fiskeredskaber
- Diskutere hvilket redskab der vil være mest fordelagtigt i fht
effektivitet og bifangst.
- Beskrive den viden, der bør være tilgængelig for at evaluere
effekten af et ændret redskabsvalg.
- Identificere fordele og ulemper ved alternative redskaber der
kunne være aktuelle i et specifikt fiskeri.
- Indsamle og sammenholde viden fra relevante databaser og
videnskabelige artikler.
Kursusindhold
Fiskerier er dynamiske og ændres løbende enten af hensyn til
forekomst af fisk, forbrugerkrav eller teknologisk udvikling. Dette
stiller ændrede krav til de redskaber, der bruges i fiskeriet og på
kurset trænes de studerende i selvstændigt at evaluere
konsekvenserne af sådanne ændringer. Som et led i dette skal de
planlægge, gennemføre og dokumentere et videnskabeligt
redskabsforsøg om bord på RV Havfisken.
På kurset vil de studerende blive præsenteret for forskellige
problemstillinger inden for valg af fiskeredskab, effekter af
fiskeri, data-analyse og forsøgsplanlægning, som de i fællesskab
vil undersøge løsningsmodeller for. Undervejs vil der være
forelæsninger og vejledning samt et en-dags togt med RV Havfisken
hvor 2 forskellige fiskeredskaber sammenlignes.
Første uge:
Planlægning af forsøgsfiskeri
- Fiskeredskaberne
- Fartøjet
- Prioriteret oversigt over relevante arter
- For-analyse af lignende data
I grupper, producerer de studerende en plan for et selektionsforsøg
og præsenterer denne mundtligt.
Anden uge:
Forsøgsfiskeri og dataanalyse
- Forsøgsfiskeri med indsamling af selektions-og biodiversitetsdata
- Evaluering af forsøget
- Analyse og præsentation af data.
De studerende bruger analysen til at sammenligne fangsternei to
forskellige redskaber. Resultatet præsenteres i grupper.
Tredje uge:
Evaluering af et nyt eller ændret fiskeri
- Relevante redskaber
- Påvirkninger på bestande og miljø
- Tilgængelig viden
- Hvilken viden skal indsamles og hvordan?
De studerende undersøger de mulige konsekvenser af opstart af et
nyt fiskeri. Ugen afsluttes med en gruppepræsentation.
Bemærkninger
This course provides students with competences relevant to UN SDGs,
particularly #2 (Zero hunger), #12 (Responsible consumption and
production) and #14 (Life below water).
Sidst opdateret
25. april, 2024