25209 Fangstteknologi II

2023/2024

Kursusinformation
Fish Capture Technology II
Dansk
5
Diplomingeniør
August
August
6. august 2024 - 23. august 2024
Bemærk, at der kan ligge obligatorisk undervisning i weekenderne.
Campus Hirtshals
Hirtshals
Undervisningen er en kombination af forelæsninger, gruppearbejde og feltarbejde.
3-uger
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden, Fredagen i uge 34
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Portfolio-eksamen bestående af 3 delprøver, der afsluttes efter hver uge. Prøverne foregår mundtligt og de studerende skal redegøre for deres bidrag og vil blive evalueret individuelt. De tre delprøver vægtes ligeligt i den samlede karakterbedømmelse.
7-trins skala , intern bedømmelse
25202/25203/25204 , Det anbefales at de studerende har fulgt og bestået fangstteknologi-delene på følgende kurser: 25202, 25203 og 25204
Rikke Petri Frandsen , rif@aqua.dtu.dk
Bent Herrmann , Hirtshals, Bygning Hovedbygning , bher@aqua.dtu.dk
Martin Mathias Nielsen , mmani@aqua.dtu.dk
25 Institut for Akvatiske Ressourcer
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
På dette kursus trænes de studerende i selvstændigt at identificere, kvantificere og komme med løsningsforslag til praktiske og teoretiske problemstillinger indenfor redskabsteknologi.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forberede og gennemføre selektionsforsøg til søs og blandt andet definere følgende:
  • - Hvad er formålet med forsøget?
  • - Hvilken data skal indsamles for at kunne lave en valid dokumentation?
  • - Hvilket forsøgs-setup vil levere de bedste data?
  • - Hvilket fartøj kan opfylde kriterierne?
  • Analysere og præsentere simple selektions- og biodiversitetsdata og foretage en videnskabeligt baseret sammenligning af to fiskeredskaber
  • Diskutere hvilket redskab der vil være mest fordelagtigt i fht effektivitet og bifangst.
  • Beskrive den viden, der bør være tilgængelig for at evaluere effekten af et ændret redskabsvalg.
  • Identificere fordele og ulemper ved alternative redskaber der kunne være aktuelle i et specifikt fiskeri.
  • Indsamle og sammenholde viden fra relevante databaser og videnskabelige artikler.
Kursusindhold
Fiskerier er dynamiske og ændres løbende enten af hensyn til forekomst af fisk, forbrugerkrav eller teknologisk udvikling. Dette stiller ændrede krav til de redskaber, der bruges i fiskeriet og på kurset trænes de studerende i selvstændigt at evaluere konsekvenserne af sådanne ændringer. Som et led i dette skal de planlægge, gennemføre og dokumentere et videnskabeligt redskabsforsøg om bord på RV Havfisken.
På kurset vil de studerende blive præsenteret for forskellige problemstillinger inden for valg af fiskeredskab, effekter af fiskeri, data-analyse og forsøgsplanlægning, som de i fællesskab vil undersøge løsningsmodeller for. Undervejs vil der være forelæsninger og vejledning samt et en-dags togt med RV Havfisken hvor 2 forskellige fiskeredskaber sammenlignes.
Første uge:
Planlægning af forsøgsfiskeri
- Fiskeredskaberne
- Fartøjet
- Prioriteret oversigt over relevante arter
- For-analyse af lignende data
I grupper, producerer de studerende en plan for et selektionsforsøg og præsenterer denne mundtligt.

Anden uge:
Forsøgsfiskeri og dataanalyse
- Forsøgsfiskeri med indsamling af selektions-og biodiversitetsdata
- Evaluering af forsøget
- Analyse og præsentation af data.
De studerende bruger analysen til at sammenligne fangsternei to forskellige redskaber. Resultatet præsenteres i grupper.

Tredje uge:
Evaluering af et nyt eller ændret fiskeri
- Relevante redskaber
- Påvirkninger på bestande og miljø
- Tilgængelig viden
- Hvilken viden skal indsamles og hvordan?
De studerende undersøger de mulige konsekvenser af opstart af et nyt fiskeri. Ugen afsluttes med en gruppepræsentation.
Bemærkninger
This course provides students with competences relevant to UN SDGs, particularly #2 (Zero hunger), #12 (Responsible consumption and production) and #14 (Life below water).
Sidst opdateret
25. april, 2024