25102 Oceanografi

2023/2024

Kurset er forbeholdt fuldtidsstuderende ved DTU
Kursusinformation
Oceanography
Engelsk
5
Bachelor
Kurset udbydes som enkeltfag
Juni
Kursets første dag vil indeholde et obligatorisk søsikkerhedskursus.
Campus Lyngby
Forelæsninger, laboratorieøvelser og togt i Øresund. De studerende arbejder i grupper og kurset afsluttes med en ppt præsentation samt en poster som præsenteres og evalueres ved en ’poster session’.
3-uger
Sidste dag i 3-ugers perioden
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Evaluering vil være baseret på skriftlige opgaver (30%) samt en gruppe poster med udgangspunkt i gruppeprojektet, herunder en mundtlig præsentation med enkelte komponenter med udgangspunkt i gruppeprojektet (70%). Deltagelse i en endags-feltekskursion på forskningsfartøjet ”Havfisken” og i øvelser og laboratoriearbejde i den første uge af kurset er obligatorisk
Skriftlige hjælpemidler er tilladt
bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
88100
88100
Minimum 6 Maksimum: 24
Jane Behrens , Lyngby Campus, Bygning 202 , jabeh@aqua.dtu.dk
Karin Hüssy , Lyngby Campus, Bygning 201, Tlf. (+45) 3588 3458 , kh@aqua.dtu.dk
Urban Wünsch , Lyngby Campus, Bygning 201 , urbw@aqua.dtu.dk
Cornelia Jaspers , Lyngby Campus, Bygning 201, Tlf. (+45) 3588 3247 , coja@aqua.dtu.dk
Alexander Rosén , Lyngby Campus, Bygning 201 , alero@aqua.dtu.dk
25 Institut for Akvatiske Ressourcer
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kurset vil give de studerende en grundlæggende viden til at vurdere generelle fysiske/kemiske og biologiske principper i havet sammen med at forklare deres interaktioner. Derved bliver eleverne i stand til at reflektere over komponenterne i SDG14 ’livet under vand’ og deres betydning. Specifikt vil eleverne opnå viden om at måle, transformere og analysere miljødata, undersøge processer og drivkræfter for befolkningsændringer over tid (såsom vækst, dødelighed, frugtbarhed) for et forskelligartet sæt arter (f.eks. fytoplankton, zooplankton eller fisk). De studerende får viden, der giver dem mulighed for at evaluere strukturen af ​​vandsøjlen og relatere den til akvatiske økosystemers funktion, og hvordan levende marine ressourcer som fisk kan forvaltes.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beskrive egenskaber for marine økosystemer.
  • Mål centrale biologiske, kemiske og fysiske parametre for havvand i marken og laboratoriet.
  • Transformere instrumentdata til fysiske, kemiske og/eller biologiske egenskaber af havvand (f.eks. afledt saltholdighed fra ledningsevne)
  • Beskrive hvordan abiotiske faktorer (kemiske og fysiske egenskaber) påvirker marine organismer, herunder deres udbredelse.
  • Identificere og forklare de fysiske processer, der er forbundet med observerede fysiske egenskaber ved havvand.
  • Måle størrelsesfordelinger af organismer i forskellige økosystemer (zooplankton, fisk).
  • Anvende målte størrelser fra marken til at estimere og forudsige størrelsesfordelinger af højere trofiske niveauer.
  • Anvende simple populationsdynamikmodeller til at rekonstruere fiskebestandens biomasse og estimere fiskeridødeligheden.
Kursusindhold
Den første uge består kurset af en række forelæsninger, øvelser og laboratoriearbejde samt en endags feltekskursion på forskningsfartøjet "Havfisken". Forelæsningerne introducerer nøgleprincipper i fysisk, biologisk og kemisk oceanografi, fiskebiologi og populationsøkologi. Øvelserne og laboratoriearbejdet fokuserer på vandfysik, marin økologi af plankton og fiskebiologi. Under feltekskursionen med ’Havfisken’ vil eleverne bruge in situ sensorer til at måle fysiske og kemiske egenskaber af havvand og bestemme diversiteten i plankton- og fiskesamfundene. I de følgende to uger skal de studerende lave et gruppeprojekt, enten eksperimentelt i laboratoriet, feltbaseret (Limfjorden) eller et teoretisk studie. På baggrund af dette projektarbejde i grupper vil de lave et oplæg og en poster.
Projektarbejdet vil opmuntre eleverne til at anvende de færdigheder og viden, der er opnået i uge 1, og gennemføre en dybdegående undersøgelse, der vil blive faciliteret af kursets undervisere. Eleverne kan vælge projekter fra forskellige overordnede emner, men også inkludere yderligere aspekter, hvis de ønsker det: Emnerne omfatter 1) kemiske og fysiske vandsøjleegenskaber, 2) effekter af temperatur på fiskens energiforbrug, 3) biologiske træk ved fiskearter med forskellig livshistorie strategier, og 4) zooplankton dynamik i forhold til globale forandringer. Sidstnævnte projekt (4) vil omfatte et obligatorisk sikkerheds-til-sø-kursus og et ophold på syv dage ved Limfjorden i Jylland med feltarbejde (16.6-22.6.).
Bemærkninger
Dette kursus giver studerende kompetencer, der er relevante for FN’s SDG'er, især #14 (Life below water). Fuldtids DTU studerende har førsteret til en af de 24 pladser. Hvis der ikke er fyldt op, kan der tages gæstestuderende ind.
Sidst opdateret
24. juni, 2024