Overordnede kursusmål
Kurset vil give de studerende en grundlæggende viden til at vurdere
generelle fysiske/kemiske og biologiske principper i havet sammen
med at forklare deres interaktioner. Derved bliver eleverne i stand
til at reflektere over komponenterne i SDG14 ’livet under vand’ og
deres betydning. Specifikt vil eleverne opnå viden om at måle,
transformere og analysere miljødata, undersøge processer og
drivkræfter for befolkningsændringer over tid (såsom vækst,
dødelighed, frugtbarhed) for et forskelligartet sæt arter (f.eks.
fytoplankton, zooplankton eller fisk). De studerende får viden, der
giver dem mulighed for at evaluere strukturen af vandsøjlen og
relatere den til akvatiske økosystemers funktion, og hvordan
levende marine ressourcer som fisk kan forvaltes.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Beskrive egenskaber for marine økosystemer.
- Mål centrale biologiske, kemiske og fysiske parametre for
havvand i marken og laboratoriet.
- Transformere instrumentdata til fysiske, kemiske og/eller
biologiske egenskaber af havvand (f.eks. afledt saltholdighed fra
ledningsevne)
- Beskrive hvordan abiotiske faktorer (kemiske og fysiske
egenskaber) påvirker marine organismer, herunder deres
udbredelse.
- Identificere og forklare de fysiske processer, der er forbundet
med observerede fysiske egenskaber ved havvand.
- Måle størrelsesfordelinger af organismer i forskellige
økosystemer (zooplankton, fisk).
- Anvende målte størrelser fra marken til at estimere og
forudsige størrelsesfordelinger af højere trofiske niveauer.
- Anvende simple populationsdynamikmodeller til at rekonstruere
fiskebestandens biomasse og estimere fiskeridødeligheden.
Kursusindhold
Den første uge består kurset af en række forelæsninger, øvelser og
laboratoriearbejde samt en endags feltekskursion på
forskningsfartøjet "Havfisken". Forelæsningerne
introducerer nøgleprincipper i fysisk, biologisk og kemisk
oceanografi, fiskebiologi og populationsøkologi. Øvelserne og
laboratoriearbejdet fokuserer på vandfysik, marin økologi af
plankton og fiskebiologi. Under feltekskursionen med ’Havfisken’
vil eleverne bruge in situ sensorer til at måle fysiske og kemiske
egenskaber af havvand og bestemme diversiteten i plankton- og
fiskesamfundene. I de følgende to uger skal de studerende lave et
gruppeprojekt, enten eksperimentelt i laboratoriet, feltbaseret
(Limfjorden) eller et teoretisk studie. På baggrund af dette
projektarbejde i grupper vil de lave et oplæg og en poster.
Projektarbejdet vil opmuntre eleverne til at anvende de færdigheder
og viden, der er opnået i uge 1, og gennemføre en dybdegående
undersøgelse, der vil blive faciliteret af kursets undervisere.
Eleverne kan vælge projekter fra forskellige overordnede emner, men
også inkludere yderligere aspekter, hvis de ønsker det: Emnerne
omfatter 1) kemiske og fysiske vandsøjleegenskaber, 2) effekter af
temperatur på fiskens energiforbrug, 3) biologiske træk ved
fiskearter med forskellig livshistorie strategier, og 4)
zooplankton dynamik i forhold til globale forandringer. Sidstnævnte
projekt (4) vil omfatte et obligatorisk sikkerheds-til-sø-kursus og
et ophold på syv dage ved Limfjorden i Jylland med feltarbejde
(16.6-22.6.).
Bemærkninger
Dette kursus giver studerende kompetencer, der er relevante for
FN’s SDG'er, især #14 (Life below water). Fuldtids DTU
studerende har førsteret til en af de 24 pladser. Hvis der ikke er
fyldt op, kan der tages gæstestuderende ind.
Sidst opdateret
24. juni, 2024