Overordnede kursusmål
At lære hvordan man søger, læser, forstår, præsenterer, og laver
fagfællebedømmelse af videnskabelig litteratur indenfor digitale
sundhedsteknologi. Kurset har også som mål at forbedre den
studerendes videnskabelige kommunikationsevner og evne til kritisk
at diskutere seneste forskningsresultater.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- finde relevant videnskabelig litteratur baseret på systematisk
søgning.
- læse og forstå videnskabelig litteratur, herunder
konferenceartikler, tidsskriftsartikler, og videnskabelige datasæt
og algoritmer.
- præsentere og diskutere videnskabelig litteratur.
- systematisk fagfællebedømmelse af artikler.
- præsentere og vurdere nyeste videnskabelige begreber og
teknologier indenfor digital sundhedsteknologi.
- redegøre for nyeste eksperimentelle måle- og evalueringsmetoder
indenfor digital sundhedsteknologi.
- forstå forskellige publiceringsmodeller (ex. posters,
konferencer, tidsskrifter) og få et overblik over forskellige
publikationsmuligheder indenfor digital sundhedsteknologi.
- -
- -
Kursusindhold
Kurset vil behandle aktuelle ideer indenfor teoretisk og
eksperimentel digital sundhedsteknologisk forskning, herunder emner
som er relateret til signalbehandling, maskinlæring, sensor
systemer, pervasive computing, softwarearkitektur og systemdesign.
Dette vil dække sundhedsemner såsom neurologi, psykiatri, diabetes,
kardiologi, kræft, og andet.
Hver studerende vil give 2-3 præsentationer af udvalgte
videnskabelige artikler. Hver præsentation opsummerer artiklens
formål, metoder, resultater og bidrag og efterfølgende laves en
diskussion af artiklen i en bredere kontekst.
Som en del af kurset skal den studerende også lave en skriftlig
fagfællebedømmelse ("peer review") af en videnskabelig
artikel. Dette kan være af en allerede publiceret artikel eller af
en artikel, som ligger til bedømmelse hos et tidsskrift eller
konference.
Kurset afsluttes ved at aflevere en kort rapport som diskuterer
udvalgte artikler og en kort præsentation til en mundtlig eksamen.
Sidst opdateret
16. april, 2024