12211 Miljømæssige løsninger indenfor vand, sanitet og affald målrettet lavindkomstlande

2023/2024

Kursusinformation
Environmental solutions in water, sanitation, and waste management - with and for low-income countries
Engelsk
5
Bachelor
Juni
Kurset vil foregå i samarbejde med University of Nairobi. Kurset kører første gang i juni 2024 .
Campus Lyngby
Forelæsninger, gruppearbejde, videoer, gæsteforelæsere, peer2peer, quizzer (mentimeter).
Undervisning foregår fysisk på campus for studerende fra DTU, og studerende fra UoN deltager online. Gruppearbejde vil foregå online.
3-uger
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Herudover indgår 3 multiple choice tests i bedømmelsen, 1 test/kursusuge
Alle hjælpemidler er tilladt :

Alle hjælpemidler tilladt til rapportskrivning, men ingen til de tre multiple choice tests.

bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
12210
12210
Minimum 14 Maksimum: 21
Bettina Hauge , Lyngby Campus, Bygning 115 , behau@dtu.dk
Tove Larsen
12 Institut for Miljø- og Ressourceteknologi
University of Nairobi
I studieplanlæggeren

75% fra BSc Miljøteknologi, 25% fra BSc Design og Innovation.
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Dette kursus vil give den studerende den nødvendige baggrund og relevante værktøjer til at skitsere løsninger til vandforsyning, sanitet og affaldshåndtering i lavindkomstlande. Kurset vil fokusere på kontekstualisering af disse løsninger på specifikke problemer og situationer og på at identificere eksterne faktorer – tekniske, socioøkonomiske, kulturelle osv. – der kan forhindre et velfungerende system. Kurset er problembaseret og løsningsorienteret og vil give de studerende kompetencer til at udvikle nye eller forbedre eksisterende miljøteknologiske løsninger inden for vand, sanitet eller affaldshåndtering. Kurset og dets transkulturelle miljø vil gøre de studerende i stand til at foreslå måder til en vellykket implementering af løsningerne i en lokal kontekst. En studerende der har opfyldt kursets mål vil blive i stand til at:
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forstå og forklare hvordan sanitet, vandforsyning og affaldshåndtering er knyttet til menneskers sundhed, kulturen og miljøet.
  • Kritisk at kunne identificere og vurdere litteratur om relevante teknikker for vandforsyning, sanitet og affaldshåndtering i lavindkomstlande.
  • Skitsere mulige og passende tekniske løsninger til vandforsyning, sanitet og affaldshåndtering i lavindkomstlande samt relevante innovationstiltag for at matche den konkrete kontekst
  • Anvende innovationsmodeller for teknikker for vandforsyning, sanitet og affaldshåndtering og anvise veje til effektfuld implementering i lavindkomstlande
  • Designe virkelighedsnære, brugbare og brugervenlige løsninger - hvis muligt, cirkulære - til forbedring eller etablering af vandforsyning, sanitet og affaldshåndtering udvalgte steder
  • Analysere og forstå lovgivningsmæssige, kulturelle, økonomiske og sociale faktorer for at opnå en vellykket gennemførelse af den designede løsning.
  • Udvikle stakeholder-analyse, der viser, hvordan stakeholders kan facilitere eller forhindre implementering af den designede løsning, herunder udpege potentialer for nye virksomheder for at fremme entreprenørskab i lokal kontekst
  • Indsamle relevante data for at udføre opgaven, herunder korrekt brug af informationskilder og citater fra litteratur, interviews, mm.
  • Forklare og forsvare indholdet og konklusionerne af undersøgelsen til andre kursusdeltagere
Kursusindhold
Hovedtemaer er vand, sanitet, og affaldshåndtering koblet med innovation og entreprenørskab. Undervisning vil foregå via projektarbejde i grupper, forelæsninger, videoer, eksterne foredragsholdere.
Bemærkninger
Gruppearbejde vil foregå virtuelt (chatrooms) i tæt samarbejde med studerende fra University of Nairobi (UoN). Grupper sammensættes ideelt 50/50 ml studerende fra DTU og UoN. Samarbejdet muliggør, at de studerende fra UoN bl.a. kan bidrage med empiriske undersøgelser og lokale indsigter til afsluttende grupperapport.
Sidst opdateret
14. marts, 2024