62T90 Afgangsprojekt ITD

2022/2023

DTU Engineering Technology efteruddannelse
Afgangsprojekt, IT-Diplomuddannelsen
Kursusinformation
Final Thesis
Dansk
15
Deltidsdiplom
Campus Ballerup
2 undervisningsgange hverdage kl. 17.00-20.30 herefter individuel vejledning. Opstart : Se hjemmesiden.
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Aftales med underviser, Eksamen planlægges af sekretariatet på DTU Learn for Life.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Eksamensformen er mundtlig i kombination med en skriftlig projektopgave evt. med et produkt. Afgangsprojektet kan udarbejdes individuelt eller i grupper af 2-3 studerende. Det skriftlige projekt skal være på maksimalt 50 normalsider. Når projektet skal skrives af flere (maksimalt 3 studerende), kan det udvides progressivt med maksimalt 20 normalsider per studerende.
7-trins skala , ekstern censur
Uddannelsens øvrige moduler skal være bestået. Generelle krav til optagelse på IT-Diplomuddannelsen. Optagelse forudsætter: - At ansøger har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse min. på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående voksenuddannelse. - At ansøger har mindst to års erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Lynn Eriksen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , lyka@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
https://lifelonglearning.dtu.dk/en...lomuddannelsen/
På instituttet
ca. 3 uger inden opstart
https:/​/​lifelonglearning.dtu.dk/​engineering-technology/​diplom/​afgangsprojekt-for-it-diplomuddannelsen/​
Overordnede kursusmål
Gennem arbejdet på afgangsprojektet specialiserer den studerende sig inden for et mere eller mindre snævert fagområde med IT som det centrale omdrejningspunkt. Ønskes retningsbetegnelse afgrænses fagområdet i henhold til krav herfor.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Have viden og forståelse af korrekt fagterminologi (Viden og forståelse)
  • Redegøre for formål og anvendelse af modeller og begreber gennemgået i de valgte dele af uddannelsen (Viden og forståelse)
  • Reflektere over uddannelsens teorier og modeller i relation til praksis (Viden og forståelse)
  • Vurdere tidskritiske og sikkerhedsmæssige problemer i projektets system (Viden og forståelse)
  • Vurdere systemets kommunikationsbehov og analysere det nødvendige valg af teknisk løsning (Viden og forståelse)
  • Have kendskab til de væsentligste videnskabsteoretiske metoder (Viden og forståelse)
  • Selvstændigt diskutere og perspektivere systemet beskrevet i rapporten og inddrage konklusioner i forhold til hele uddannelsens fagområder (Viden og forståelse)
  • -
Kursusindhold
Læringsmål: (fortsat)
Færdigheder:
• Skal gennem de nødvendige diagrammer kunne dokumentere et systems opbygning
• Skal kunne vælge teorier og modeller, der understøtter moderne systemudvikling
• Skal kunne skabe et værdiskabende system
• Skal kunne diskutere og vurdere alternative systemopbygninger
• Skal kunne teste et system og udfærdige en testrapport
• Skal kunne udarbejde en professionel rapport ud fra den valgte problemstilling

Kompetencer:
• Skal kunne analysere, designe og implementere større systemer
• Skal kunne implementere et system efter eget valg
• Skal kunne dokumentere et systems opbygning gennem en professionel rapport
• Skal i en given virksomhed kunne i indgå i en større systemudvikling

Indhold:
Projektmetodeundervisningen omhandler følgende temaer:
• Introduktion til projektmetode og afgangsprojekt
• Indledende beskrivelse af problemstilling, projektets faser
• Formål, afgrænsning, problemformulering, valg af teorier og modeller
Litteraturhenvisninger
https:/​/​www.polyteknisk.dk/​home/​akademi/​cv
Sidst opdateret
03. maj, 2022