62T01 Grundlæggende Objektorienteret Programmering

2022/2023

DTU Engineering Technology Efteruddannelse
Obligatorisk modul (Ob1), IT-Diplomuddannelsen
Faggruppe: AI, matematik og software
Kursusinformation
Basic Object Oriented Programming
Dansk
10
Deltidsdiplom
Undervisning én aften om ugen kl. 17.00-20.30 over 14 uger. Opstart: Se hjemmesiden.
Campus Ballerup
Forelæsning, gruppeøvelser og -diskussioner, egne cases, eksperimenter og kobling til egen ledelsespraksis.
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Aftales med underviser, Eksamen planlægges af sekretariatet på DTU Learn for Life.
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Bedømmelse af skriftlig projektopgave. Opgaven kan udføres individuelt eller i en gruppe på 2-3 studerende. Opgavens omfang: 1 studerende: max 5 sider ekskl. grafiske afsnit, 2 studerende: max 7 sider ekskl. grafiske afsnit og 3 studerende: max 9 sider ekskl. grafiske afsnit.
-
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
Optagelse på IT-Diplomuddannelsen forudsætter: - At ansøger har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse min. på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående voksenuddannelse. - At ansøger har mindst to års erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Henrik Tange , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , htan@dtu.dk
Lynn Eriksen (Primær kontaktperson) , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , lyka@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
https://lifelonglearning.dtu.dk/en...-programmering/
På instituttet
Ca. 3 uger før kursusstart
Overordnede kursusmål
Formålet med modulet er:
• At give den studerende kompetencer til at udvikle mindre applikationer
• At give den studerende indsigt i og forståelse for det objektorienterede paradigme
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Have viden om de mest almindelige baseklassebiblioteker (Viden og forståelse)
  • Have viden om brugen af metoder, synlighed og indkapsling (Viden og forståelse)
  • Have viden om objektorienterede konstruktioner (Viden og forståelse)
  • Have viden om programmering med vinduer (Viden og forståelse)
  • Have kendskab til klassediagrammer og grundlæggende UML (Viden og forståelse)
  • Have kendskab til programmering med kollektioner og generiske klasser (Viden og forståelse)
  • Have kendskab til filhåndtering (Viden og forståelse)
  • Have kendskab til videnskabsteori og metoder (Viden og forståelse)
Kursusindhold
Læringsmål: (fortsat)
Færdigheder:
• Skal kunne implementere en applikation med vinduer
• Skal kunne opdele en applikation i en logikdel og en visningsdel
• Skal kunne implementere en applikation efter objektorienterede principper
• Skal kunne vurdere en applikations funktionalitet
Kompetencer:
• Skal kunne udvikle mindre objektorienterede applikationer med brug af vinduer
• Skal kunne opbygge applikationer med et fornuftigt valg af relevante klasser
• Skal kunne dokumentere en applikations funktionalitet gennem test

Indhold:
• Den objektorienterede udviklingsmodel, klasser, interfaces, arv, polymorfi og håndtering af undtagelser
• Brugen af metoder, synlighed og indkapsling, opdeling af kode i en logikdel og en visningsdel
• Filhåndtering, serialisering samt opbygning af applikationer med vinduer
• Kollektioner og generiske klasser samt introduktion til tråde
• Introduktion til klassediagrammer og UML
Litteraturhenvisninger
https:/​/​www.polyteknisk.dk/​home/​akademi/​cv
Sidst opdateret
13. december, 2022