62P90 Afgangsprojekt DPL - Diplomuddannelsen i Projektledelse

2022/2023

DTU Engineering Technology
Afsluttende modul - Teknologisk diplomuddannelse i projektledelse (DPL)
Strategi- og ledelsesudvikling
Kursusinformation
Final Thesis - Diploma of Project Management
Dansk
15
Deltidsdiplom
Campus Ballerup
Undervisning 2 hverdage kl. 17.00-20.30, herefter individuel vejledning. Opstart ultimo august og ultimo januar.
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Aftales med underviser, Eksamen planlægges af sekretariatet på DTU Learn for Life.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Mundtlige eksamen kan være individuel eller i grupper på 2 or 3 studerende og gennemføres med udgangspunkt i projektet. Opgaven omfang Min. 40 – maks. 50 normalsider pr. studerende. Skrives opgaven af flere (max.3 studerende), kan det udvides progressivt med maks. 20 sider pr. studerende.
7-trins skala , ekstern censur
Uddannelsens øvrige moduler skal være bestået. Generelle krav til optagelse på Diplomuddannelse i Projektledelse. Optagelse forudsætter: - At ansøger har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse min. på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående voksenuddannelse. - At ansøger har mindst to års erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Bjarke Nielsen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , bjnie@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
https://lifelonglearning.dtu.dk/en...projektledelse/
På instituttet
Ca. 3 uger før kursusstart
https:/​/​lifelonglearning.dtu.dk/​engineering-technology/​diplom/​afgangsprojekt-for-diplomuddannelsen-i-projektledelse/​
Overordnede kursusmål
Formålet med afgangsprojektet er at kvalificere de studerende til at identificere, reflektere og analysere en praktisk projektledelsesmæssig problemstilling, og angive løsninger og handlemuligheder gennem anvendelse af teorier, strategier og metoder ud fra uddannelsens moduler.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • forstå videnskabsteoretisk erkendelsesgrundlag relateret til de metoder og teorier der anvendes i afgangsprojektet (Viden og forståelse)
  • forstå og reflektere over at flere metoder rigtigt anvendt giver højere samlet validitet i undersøgelser (Viden og forståelse)
  • anvende viden om projektledelsesteorier og –metoder på en reflekteret måde. (Viden og forståelse)
  • udvælge og vurdere en eller flere relevante metoder til indsamling af empiri. (Færdigheder)
  • udvælge relevante teorier og modeller, der kan give projektet befrugtende perspektiver (Færdigheder)
  • indsamle empiri, der opbygger det nødvendige argumentationsgrundlag (Færdigheder)
  • vurdere resultaterne af analyserne i forhold til valgte teorier og metoder samt forholde sig reflekterende til resultaternes mulighed for anvendelse i egen praksis (Færdigheder)
  • formidle komplekse problemstillinger i forhold til organisationen (Færdigheder)
  • formulere et konkret projektformål kort og præcist (Kompetencer)
  • konkludere på det foreliggende argumentationsgrundlag og komme med anbefalinger til initiativer, der kan tage hånd om de udfordringer projektet søger løsninger på. (Kompetencer)
  • bringe uddannelsens færdigheder i anvendelse i egen virksomhed/hverdag (Kompetencer)
  • perspektivere og diskutere anvendte teorier og metoder i forhold til egen praksis (Kompetencer)
Kursusindhold
Undervisningen i projektmetode kommer omkring følgende temaer:
• Opstart, introduktion til projektmetode og afgangsprojekt.
• Indledende beskrivelse af problemstilling, projektets faser.
• Formål, afgrænsning, problemformulering, valg af teorier og modeller.
• Informationsbehov, metodevalg og dataindsamling, analyse og præsentation.
Herefter gennemføres afgangsprojektet med løbende vejledning. Vejlederen skal godkende problemformuleringen.
Litteraturhenvisninger
https:/​/​www.polyteknisk.dk/​home/​akademi/​cv
Sidst opdateret
27. juni, 2022