62P34 Projektkompleksitet og effektiv risikostyring

2022/2023

DTU Engineering Technology
Valgfrit modul - Diplomuddannelsen i Projektledelse (DPL)
Strategi- og ledelsesudvikling
Kursusinformation
Project complexity and effective risk management
Dansk
5
Deltidsdiplom
6 undervisningsdage kl 17 - 20.30.
Campus Ballerup
Undervisning foregår over 6 undervisningsaftener én ugentlig hverdag.
Undervisningen er dialogbaseret, der tages udgangspunkt i cases, reflekterende grupper samt cases fra egen organisation
Endvidere vejledning både individuelt og for grupper
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Aftales med underviser, Eksamen planlægges af sekretariatet på DTU Learn for Life.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Mundtlig prøve kombineret med skriftlig projektopgave. Eksamen kan gennemføres individuelt eller i en gruppe på 2 eller 3 studerende. Opgavens omfang: 1 studerende: op til 5 normalsider, 2 studerende: op til 8 normalsider og 3 studerende: op til 11 normalsider.
7-trins skala , ekstern censur
Optagelse på diplomuddannelserne forudsætter: - At ansøger har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse min. på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående voksenuddannelse. - At ansøger har mindst to års erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Bjarke Nielsen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , bjnie@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
https://lifelonglearning.dtu.dk/en...-risikostyring/
På instituttet
Ca. 3 uger før kursusstart
https:/​/​lifelonglearning.dtu.dk/​engineering-technology/​diplom/​projektkompleksitet-og-effektiv-risikostyring/​
Overordnede kursusmål
Modulets overordnede mål er, at flytte kursisterne fra at se projektrisici i lyset af værtøjer, til at forstå hvordan risikohåndtering har strategisk betydning både for projektet og for organisationen bag. Valgmodulet skal medvirke til at den studerende udvikler kompetencer til at identificere risici i projekter, og kunne forbinde dem til det strategiske niveau og organisering. De studerende forudsættes at kende til den gænge kvantitative risikohåndteringsmodel (identifikation, vurdering og prioritering) fra projektlederes almene værktøjskasse.

Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Have forståelse for hvordan proaktiv og struktureret risikostyring kan understøtte projektets målopfyldelse, herunder kende til forskellige kvalitative og kvantitative metoder til håndtering projekters risici (Viden og forståelse)
  • Have forståelse for forskellige typer af projektrisici samt forskellen på projekters risikohåndering og organisationers generelle Risk Management (Viden og forståelse)
  • Have forståelse for hvordan projektrisici indgår i projektkompleksitet, og hvordan denne kan håndteres (Viden og forståelse)
  • Have forståelse for hvordan projektrisici hænger sammen med organisationens strategi, kultur og beslutningsprocesser/​strukturer (Viden og forståelse)
  • Kunne reflektere over de strategiske elementer i etableringen af en risikostrategi, herunder organisationsstruktur, kultur og beslutningsstrukturer (Viden og forståelse)
  • Kunne anvende metoder til at gøre risikostyring til en integreret del af projektkulturen (Færdigheder)
  • Kunne anvende struktureret risikostyring til at forbedre det løbende samarbejde med styregruppen (Færdigheder)
  • Analysere et projekt i en organisations kontekst med henblik på formulering af risikostrategi for projektet. (Kompetencer)
Kursusindhold
Indhold:
• Risikomodeller
• Principper for risikoledelse
• Værktøjer og teknikker
• Opfølgning og rapportering
• Ledelse af risikostyring
Litteraturhenvisninger
https:/​/​www.polyteknisk.dk/​home/​akademi/​cv
Sidst opdateret
01. august, 2022