62P04 Projektledelse - metoder og værktøjer

2022/2023

DTU Engineering Technology
Obligatorisk modul - Teknologisk Diplomuddannelse i Projektledelse (DPL)
Strategi- og ledelsesudvikling
Kursusinformation
Project Management - Methodologies and Tools
Dansk
10
Deltidsdiplom
Undervisning foregår én ugentlig hverdag.
København
Undervisning foregår over 6 undervisningsdage fra kl. 9:00 - 16:00 med én ugentlig hverdag ca. hver anden uge.
Undervisningen er dialogbaseret, der tages udgangspunkt i cases, reflekterende grupper samt cases fra egen organisation
Endvidere vejledning både individuelt og for grupper
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Aftales med underviser, Eksamen planlægges af sekretariatet på DTU Learn for Life.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Eksamensform: Mundtlig eksamen kombineret med skriftlig projektopgave. Bedømmelse: Ekstern censur efter 7-trinsskalaen. Dato for aflevering og eksamen: Oplyses på DTU Inside.
7-trins skala , ekstern censur
Optagelse på Diplomuddannelsen i Projektledelse forudsætter: - At ansøger har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse min. på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående voksenuddannelse. - At ansøger har mindst to års erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Bjarke Nielsen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , bjnie@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
https://www.djoef.dk/kurser-og-arr...ctivityId=23814
På instituttet
Ca. 4 uger før kursusstart
Se hjemmesiden.
Overordnede kursusmål
Formålet er at give en samlet opkvalificering og professionalisering af deltagernes projektlederfærdigheder, således at projektlederen kan skabe de ønskede resultater for projekter. At give de studerende overblik over metoder og systematiske arbejdsformer ved projektarbejde samt give det teoretiske grundlag for at arbejde effektivt som projektleder og –deltager. Modulet skal udvikle de studerendes evne til at anvende projektarbejdsformen og kunne håndtere relevante værktøjer til analyse, strukturering, planlægning, styring og dokumentation af projekter.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Have viden om projektledelsens anvendte teori, metode og praksis samt kunne anvende korrekt fag-terminologi (Viden og forståelse)
  • Have viden inden for projektledelsesfeltet om og kunne reflektere over relevante teorier og metoder i et videnskabsteoretisk perspektiv (Viden og forståelse)
  • Have forståelse for samt kunne reflektere over anvendelsen af de præsenterede værktøjer i praksis (Viden og forståelse)
  • Anvende projektledelsesmetoder og –værktøjer til indsamling og analyse af information, og vil mestre de færdigheder, der knytter sig til at beskæftige sig med projektledelse (Færdigheder)
  • Vurdere teoretiske og praksisnære projektledelsesproblemstillinger og begrunde de valgte handlinger og løsninger (Færdigheder)
  • Formidle praksisnære og faglige projektledelsesproblemstillinger og løsninger til samarbejdspartnere og ledelsen både skriftligt og mundtligt på en professionel måde. (Færdigheder)
  • Anvende metoder og værktøjer til analyse, strukturering, planlægning, styring, dokumentation og evaluering af projekter (Færdigheder)
  • Begrunde valg og fravalg af relevante teorier, metoder og værktøjer inden for projektledelse (Færdigheder)
  • Håndtere komplekse og udviklingsorienterede projektledelsessituationer i arbejdsrelationer (Kompetencer)
  • Selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt projektsamarbejde og påtage sig ansvar inden for rammerne af den professionelle etik (Kompetencer)
  • Udvikle egen praksis i relation til projektledelsesområdet (Kompetencer)
  • Bringe fagets færdigheder i anvendelse i egen organisation (Kompetencer)
Kursusindhold
Læringsmål (fortsat):
Kompetencer:
• Skal kunne perspektivere og diskutere anvendte teorier og metoder i forhold til egen praksis herunder inddrage relevante aktører
• Skal kunne diskutere projektets uforudsigelige og komplekse sammenhæng og drage konsekvenser af dette

Indhold:
Hovedindholdet er:
• Projektorganisering
• Projektledelse som tværfaglig arbejdsform
• Projekttyper og –modeller
• Projektetablering, -planlægning, -estimering, -styring, -evaluering og –opfølgning
• Projektøkonomi og interessentanalyser
• Projektevalueringsformer og -metoder
Litteraturhenvisninger
https:/​/​www.polyteknisk.dk/​home/​akademi/​cv
Sidst opdateret
01. august, 2022