Overordnede kursusmål
Formålet er at give en samlet opkvalificering og
professionalisering af deltagernes projektlederfærdigheder, således
at projektlederen kan skabe de ønskede resultater for projekter. At
give de studerende overblik over metoder og systematiske
arbejdsformer ved projektarbejde samt give det teoretiske grundlag
for at arbejde effektivt som projektleder og –deltager. Modulet
skal udvikle de studerendes evne til at anvende
projektarbejdsformen og kunne håndtere relevante værktøjer til
analyse, strukturering, planlægning, styring og dokumentation af
projekter.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Have viden om projektledelsens anvendte teori, metode og
praksis samt kunne anvende korrekt fag-terminologi (Viden og
forståelse)
- Have viden inden for projektledelsesfeltet om og kunne
reflektere over relevante teorier og metoder i et
videnskabsteoretisk perspektiv (Viden og forståelse)
- Have forståelse for samt kunne reflektere over anvendelsen af
de præsenterede værktøjer i praksis (Viden og forståelse)
- Anvende projektledelsesmetoder og –værktøjer til indsamling og
analyse af information, og vil mestre de færdigheder, der knytter
sig til at beskæftige sig med projektledelse (Færdigheder)
- Vurdere teoretiske og praksisnære
projektledelsesproblemstillinger og begrunde de valgte handlinger
og løsninger (Færdigheder)
- Formidle praksisnære og faglige
projektledelsesproblemstillinger og løsninger til
samarbejdspartnere og ledelsen både skriftligt og mundtligt på en
professionel måde. (Færdigheder)
- Anvende metoder og værktøjer til analyse, strukturering,
planlægning, styring, dokumentation og evaluering af projekter
(Færdigheder)
- Begrunde valg og fravalg af relevante teorier, metoder og
værktøjer inden for projektledelse (Færdigheder)
- Håndtere komplekse og udviklingsorienterede
projektledelsessituationer i arbejdsrelationer (Kompetencer)
- Selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt
projektsamarbejde og påtage sig ansvar inden for rammerne af den
professionelle etik (Kompetencer)
- Udvikle egen praksis i relation til projektledelsesområdet
(Kompetencer)
- Bringe fagets færdigheder i anvendelse i egen organisation
(Kompetencer)
Kursusindhold
Læringsmål (fortsat):
Kompetencer:
• Skal kunne perspektivere og diskutere anvendte teorier og metoder
i forhold til egen praksis herunder inddrage relevante aktører
• Skal kunne diskutere projektets uforudsigelige og komplekse
sammenhæng og drage konsekvenser af dette
Indhold:
Hovedindholdet er:
• Projektorganisering
• Projektledelse som tværfaglig arbejdsform
• Projekttyper og –modeller
• Projektetablering, -planlægning, -estimering, -styring,
-evaluering og –opfølgning
• Projektøkonomi og interessentanalyser
• Projektevalueringsformer og -metoder
Litteraturhenvisninger
https://www.polyteknisk.dk/home/akademi/cvSidst opdateret
01. august, 2022