Overordnede kursusmål
- Sætte dig i stand til at løse komplekse udfordringer i
virksomheder gennem brug af din ingeniørmæssige viden og derigennem
træne en innovativ tankegang.
- I kurset lærer du dig at tilrettelægge og gennemføre en
tværfaglig innovationsproces med anvendelse af relevante
innovationsmodeller og –metoder samt teknologisk viden.
- Give dig en grundlæggende forståelse af aktiviteter og processer
i et innovationsforløb og arbejde med hvordan innovationsmodeller
og -metoder anvendes og tilpasses en innovationsproblemstilling i
praksis. Målet er også at du skal koble forretningsforståelse og
værdiskabelse med innovationsprocessen samt løse denne type af
udfordringer på en ingeniørmæssig professionel måde.
- Træne forståelsen og analysen af en problemstilling og dens
kontekst samt at relatere den til et forretningsmæssigt,
organisatorisk, teknologisk og brugermæssigt perspektiv og på den
baggrund opstille en række løsningsmuligheder.
- Træne kommunikation af problemforståelse, behov og løsninger til
relevante interessenter gennem bl.a. pitch, prototyper og skriftlig
formidling.
- Give dig indsigt og erfaring med at arbejde og samarbejde på
tværs af ingeniørfaglige discipliner som led i din ingeniørmæssige
professionalitet.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Redegøre for grundlæggende teori og metoder inden for
innovation og forretningsforståelse samt samarbejde og
kommunikation
- Forklare og anvende kursets innovationsteoretiske fundament i
forbindelse med en innovationsproces
- Undersøge og kortlægge konteksten for en given problemstilling
mht. at forstå f.eks. markedet, værdiskabelse, trends, behov og
teknologiske muligheder.
- Opstille vision og mål for et innovationsforløb ved at se på
innovationsudfordringen fra forskellige perspektiver og med brug af
relevante innovationsmetoder
- Organisere og designe et innovationsforløb for at løse en
konkret innovations udfordring og forklare og evaluere den valgte
proces og metode på baggrund af teori
- Anvende relevante innovationsmetoder og redskaber på centrale
elementer i innovationsprocessen.
- Analysere, vurdere og beskrive løsningsmuligheder på en
innovationsudfordring ud fra et forretningsmæssigt, teknologisk,
organisatorisk og brugermæssigt perspektiv.
- Udvælge og argumentere for en valgt innovationsløsning og
beskrive løsningens implementering, forretningspotentiale og
budget
- Arbejde og samarbejde på tværs af ingeniørfaglige discipliner
samt organisere samarbejdet i en heterogen projektgruppe
- Illustrere og præsentere resultater af projektarbejdet
mundtligt for relevante interessenter
- Kommunikere et løsningsforslag som et skriftligt oplæg, der
inkluderer en dokumenteret prototype samt analyser og overvejelser
om forretningsmæssige, brugermæssige, organisatoriske og
teknologiske forhold og endvidere forholder sig til
implementeringen af den forslåede løsning.
- Evaluere og reflektere over samarbejdet i et tværfagligt team,
herunder egen og andres roller i innovationsprocessen for at forstå
hvordan teamet kommunikerer, planlægger, beslutter, løser
problemer, håndterer uoverensstemmelser og håndterer faglige og
personlige forskelle samt brugen af egne og andres kompetencer i
løsningen af en konkret opgave.
Kursusindhold
Kurset lægger vægt på at anvende innovationsteori og -modeller i
praksis og løse en konkret ingeniørmæssig innovationsudfordring i
samarbejde med en virksomhed. I kurset arbejdes systematisk med
innovation som en undersøgende proces, der sigter på at opbygge
viden som grundlag for at se nye muligheder. En væsentlig del af
dette arbejde er at undersøge problemstillingen og dens kontekst
grundigt og se problemstillingen fra forskellige perspektiver
(reframing). Et andet væsentligt element er at udvikle
værdiskabende løsninger, der tager højde for den sammenhæng
løsningen skal indgå i. Besøg og interviews af væsentlige
interessenter er en vigtig del af arbejdet og aktiviteter ude af
huset må derfor forventes.
Gennem arbejdet med de konkrete innovationsudfordringer fås
erfaringer med at navigere konstruktivt i en kompleks
ingeniørvirkelighed og med at anlægge et forretningsperspektiv på
både problemforståelse og problemløsning. I både problemforståelse
og problemløsning skal overvejelser om brugere, teknologi, design,
bæredygtighed, marked, samfund og økonomi inddrages. Som centrale
dele af et innovationsforløb skal der i løbet af kurset arbejdes
med: Problemidentifikation, idé generering, indsamling og vurdering
af kvantitative og kvalitative informationer, prototyping, samt
test og afprøvning af ideer, prototyper og koncepter.
Kurset indeholder træning i at kunne levere en kortfattet,
inspirerende og informativ præsentation (pitch) af udvalgte
løsningsforslag samt vejledning i, hvorledes de skriftlige
rapporter målrettes modtagere og hensigt.
Undervisningsformen er baseret på blended learning, hvor en
væsentlig del af den teoretiske undervisning foregår som e-læring
og kursusdagene er organiseret som en blanding af workshops,
gruppearbejde og virksomhedsmøder. Senere i forløbet vil der også
være arbejde i værkstederne i SkyLab og på Ballerup Campus.
Projektgrupperne sammensættes på tværs af ingeniørfaglige
discipliner, og der gennemføres to virksomhedsforløb i løbet af
kurset. Teamwork og projektarbejde er en væsentlig del af kurset og
kursets læringsproces. De studerende forventes derfor at tage en
aktiv og konstruktiv rolle i tilrettelæggelsen af teamets
projektarbejde.
Gennem kurset fører grupper og studerende enkeltvis en logbog, som
løbende beskriver og reflekterer over kursets aktiviteter og
hvorledes disse håndteres både i grupperne og for den enkeltes
vedkommende. Denne logbog danner basis for at man ved kursets
afslutning har en detaljeret forståelse af indhold og læring.
Praktiske oplysninger:
- Gruppedannelsen foregår på første kursusgang, hvis du er
forhindret i at deltage, kontakt venligst kursusansvarlig.
- Kurset afvikles sideløbende på Ballerup og Lyngby campus.
- Kursussproget er engelsk og alle afleveringer formuleres på
engelsk.
Litteraturhenvisninger
Bog:
"Delft Design Guide" by Annemiek van Boeijen, Jaap
Daalhuizen, Jelle Zijlstra, Roos van der Schoor. BIS Publishers
(ISBN: 978 90 6369 327 5)
Alexander Osterwalder and Yves Pigneur: “Business Model Generation:
A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers”. Wiley
2009. (ISBN:9780470876411) or free sneak peek PDF version
(
https://strategyzer.com/books/business-model-generation)
Øvrigt undervisningsmateriale er samlet på kursets
e-læringsplatform
Bemærkninger
Faggruppe: Innovationsprocesser og entrepreneurskab
Obligatorisk kursus for alle diplomingeniørstuderende på 5.-6.
semester
Sidst opdateret
17. februar, 2023