Overordnede kursusmål
Projektarbejde er en af de mest udbredte arbejdsformer inden for
ingeniørdisciplinen. Det er derfor forventeligt, at
maskiningeniøren har førstehåndskendskab til at arbejde individuelt
og i grupper, med opstilling og konkretisering af projekter, samt
anvendelse af en bred palet af ingeniørkompetencer i en tværfaglig
kontekst. Dette arbejde kan foregå traditionelt med fysisk
tilstedeværelse, men kan også benytte diverse digitale
kommunikationsværktøjer.
Kursets formål er at introducere til ingeniørfagligt
projektarbejde, ved at inkludere aspekter som gruppedynamik og
digital dannelse såvel som anvendelsen af traditionelle
ingeniørkompetencer. De studerende vil i kurset få opbygget den
grundlæggende forståelse for en problemstilling i en ingeniørmæssig
sammenhæng. Herunder opbygningen af et fagligt, professionelt
ordforråd og anvendelse af f.eks. matematik, programmering,
materialekendskab og teknisk tegning i løsningen af konkrete
ingeniørproblemstillinger.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Planlægge og gennemføre et mindre ingeniørprojekt både
individuelt og i projektgrupper
- Arbejde og samarbejde på tværs af ingeniørfaglige interesser
inden for det maskintekniske område samt organisere samarbejdet i
en projektgruppe, herunder at kunne anvende viden fra andre kurser
til at løse et ingeniørmæssigt problem
- Dokumentere projektarbejdets resultater i en teknisk journal,
rapport eller poster med et højt fagligt indhold og i
publiceringsværdig kvalitet
- Forstå konteksten for en given problemstilling, sådan at en
løsning igennem anvendelse af teknologiske muligheder vil sikre
værdiskabelse for individ eller samfund
- Gennemføre ingeniørmæssige beregninger på en simpel, mekanisk
konstruktion, herunder at vælge materialer til et maskinteknisk
produkt (f.eks. vindmølle)
- Anvende håndtegning og CAD til grafisk modellering for brug i
kommunikation og problemløsning
- Anvende beregninger af spændinger og deformationer til design
af simple mekaniske konstruktioner
- Anvende programmering, herunder betinget kodeafvikling, løkker
og funktioner til løsning ingeniørproblemer
- Læse og anvende teknisk litteratur
- Kunne benytte studieteknikker mv. til effektivt at håndtere et
fjernstudie. Herunder kendskab til teori inden for gruppedynamik og
digitalt samarbejde
Kursusindhold
Kurset fokuserer på den tværfaglige anvendelse af
ingeniørkompetencer i løsningen af virkelighedsnære
problemstillinger. De studerende vil, igennem tre projekter, lære
at håndtere projekter med en stigende kompleksitet, sådan at emner
som (digitalt) gruppearbejde, anvendelse af naturvidenskabelige og
ingeniørmæssige grundfag samt problemforståelse i en
virkelighedsnær kontekst berøres. De tre projekter vedrører:
- Digitalt samarbejde, anvendelse af matematik, mekanik,
materialevalg og teknisk tegning til analyse af enkeltkomponenter.
- Anvendelse af matematik, styrkelære, materialevalg og teknisk
tegning til analyse af mekanismer eller samling af komponenter.
- Anvendelse af matematik, programmering og omsætning af
litteraturviden til praktisk brug ved en automatiseret løsning af
ingeniøropgaver, sådan at manuelle beregningsoperationer ikke
gentages på en uhensigtsmæssig måde.
Efter gennemførsel af kurset vil den studerende have fået en
indføring i repræsentative opgaver, en maskiningeniør kan arbejde
med i dagligdagen.
Bemærkninger
Faggruppe: Mekanisk teknologi
Maskinteknik: 1. semester
Digital Twin University
Sidst opdateret
11. januar, 2023