62598 Kunstig intelligens i computerspil

2022/2023

Kursusinformation
Artificial intelligence in computer games
Engelsk
5
Diplomingeniør
Kurset udbydes som enkeltfag
E1B (tors 13-17)
Campus Ballerup
Den første del af kurset vil være teori og eksperimenter med simple spil.
Resten af kurset er et gruppe projekt. Her skal man implementere et spil efter eget valg.
Indtil nu har studerende implementeret: Skak, Dam, Reversi, Backgammon, Fem-på-stribe og Halma.
Til sidst er der en turnering, hvor programmerne dyster mod hinanden.
13-uger
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
7-trins skala , intern bedømmelse
62526
Programmeringsfærdigheder svarende til kurset 02324 Vidergående programmering.
Bjørn Klint Christensen
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Strategispil er spil med veldefinerede regler samt en strategi for hvordan man udnytter reglerne til at vinde spillet. Eksempler er kryds-og-bolle, Dam og Skak, der også kaldes perfect-information spil, samt spil med tilfældighed som f.eks. Back-Gammon. Strategispil kan tjene som model for forskellige problemløsningsmetoder indenfor datalogien. Metoder der anvendes indenfor ingeniøropgaver som VLSI design, robot-navigation, jobshop-skedulering mv.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • - forklare og anvende relevante metoder indenfor Kunstig Intelligens: Spilteori, heuristisk søgning.
  • - evaluere anvendeligheden af disse metoder til et givet problem.
  • - designe og implementere komplekse rekursive algoritmer.
  • - analysere performance og kompleksitet.
  • - tune algoritmer.
  • - dokumentere sit arbejde på skrift.
  • - diskutere sit arbejde i en debat.
  • - arbejde i gruppeprojekter.
Kursusindhold
Introduktion til kunstig intelligens.
Problemløsning ved søgning i tilstandsrum: Vi vil analysere og implementere algoritmer til at finde vej gennem en labyrint, den korteste vej mellem byer, planlægningsproblemer mm.
Design og implementation af et spil: Vi vil lære hvordan en computer kan spille skak og vi vil implementere vores eget skakprogram eller et andet spil efter eget valg.
Spilteori, algoritmeanalyse, datastrukturer.
Litteraturhenvisninger
kompendie
Bemærkninger
Faggruppe: AI, matematik og software
Valgfag: Softwareteknologi
Sidst opdateret
17. februar, 2023