Overordnede kursusmål
Strategispil er spil med veldefinerede regler samt en strategi for
hvordan man udnytter reglerne til at vinde spillet. Eksempler er
kryds-og-bolle, Dam og Skak, der også kaldes perfect-information
spil, samt spil med tilfældighed som f.eks. Back-Gammon.
Strategispil kan tjene som model for forskellige
problemløsningsmetoder indenfor datalogien. Metoder der anvendes
indenfor ingeniøropgaver som VLSI design, robot-navigation,
jobshop-skedulering mv.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- - forklare og anvende relevante metoder indenfor Kunstig
Intelligens: Spilteori, heuristisk søgning.
- - evaluere anvendeligheden af disse metoder til et givet
problem.
- - designe og implementere komplekse rekursive algoritmer.
- - analysere performance og kompleksitet.
- - tune algoritmer.
- - dokumentere sit arbejde på skrift.
- - diskutere sit arbejde i en debat.
- - arbejde i gruppeprojekter.
Kursusindhold
Introduktion til kunstig intelligens.
Problemløsning ved søgning i tilstandsrum: Vi vil analysere og
implementere algoritmer til at finde vej gennem en labyrint, den
korteste vej mellem byer, planlægningsproblemer mm.
Design og implementation af et spil: Vi vil lære hvordan en
computer kan spille skak og vi vil implementere vores eget
skakprogram eller et andet spil efter eget valg.
Spilteori, algoritmeanalyse, datastrukturer.
Litteraturhenvisninger
kompendie
Bemærkninger
Faggruppe: AI, matematik og software
Valgfag: Softwareteknologi
Sidst opdateret
17. februar, 2023