Overordnede kursusmål
- at udvikle den studerendes evne til selvstændigt at kunne
kombinere og integrere forskellige faglige discipliner, som
videnskabteori, etik, forretningsudvikling, og produktudvikling i
en bæredygtig sammenhæng; økonomisk for virksomheder, og i forhold
til FNs 17 Verdens Mål og Environmental, Social, og Governance
(ESG) vurderinger.
- at udvikle analytisk forståelse i forbindelse med
problemformulering og problemløsning samt evnen til at kommunikere
en problemløsning.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- analysere og vurdere markeder for nye produkter samt redegøre
for, hvordan man beslutter og planlægger en marketingindsats
- redegøre for samspillet mellem en organisations forskellige
niveauer i forbindelse med relationsmarkedsføring
- forstå og anvende metoder, herunder problemformulering,
dataindsamling og analyse
- opnå viden om forskellige etiske værdier og teorier
- diskutere brugeradfærd og andre faktorer der påvirker en
virksomheds beslutninger
- få evnen til at se de etiske aspekter af egen faglighed og at
kunne indgå i dialog om etiske emner
- få forståelse for ”skjulte værdier” i videnskab og at kunne
stille sig kritisk til egne værdier
- få forståelse for og de udfordringer firmaer har i Corporate
Social Responsibility (CSR) og Environmental, Social, og Governance
(ESG) evalueringer
- diskuterer og anvend FNs Bæredygtige Mål i en gruppeprojekt i
samarbejde med en dansk SMV
- Kritisk vurdering af alternative løsninger samt at kunne give
konstruktiv feedback til andres arbejde
- Planlægge, strukturere og formidle opgaver til relevante
interessenter eller målgrupper, kommunikerede i relevante
medie(r)
Kursusindhold
Forretningsudvikling:
Problemidentifikation, problemformulering, data
indsamling/metodelære og analyse
Marketings rolle i produktudvikling, værdikæder og netværker
Forretnings modeller (Business Model Canvas) og værdiskabelse
(Value Proposition Design)
Interessenter teori
Design Thinking og personas
Købsadfærd, inklusiv adfærdsøkonomi, nudging og neuromarketing
Generationer kohort teori og markedsegmentering
Tillid og ægthed i forretningsrelationer
Kundeoplevelser og udvikling af produkter
Videnskabsteori:
Diskussion af forholdet mellem grundvidenskab og ingeniørarbejde og
forholdet mellem naturvidenskab og samfundsvidenskab.
Forholdet mellem problemformulering, teori, model og empiri
Vidensproduktion indenfor problemorienteret projektarbejde:
Valg og anvendelse af undersøgelsesmetoder (INTP modellen)
Kvalitetsvurdering af undersøgelsesmetoderne (relevans,
reliabilitet og validitet)
Etiske problemstillinger for ingeniører
Litteraturhenvisninger
Forretningsudvikling:
Value Proposition Design: Osterwalder et al
The Entrepreneur's Guide to Customer Development (2010). Cooper
& Vlaskovits
Larsen, Samuel Brüning. (2019). Doing Projects and Reports in
Engineering. London: Macmillian International Higher Education,
Springer Nature Limited
Adskellige artikler og papers
Bemærkninger
Faggruppe: Forretningsudvikling
Eksport og Teknologi: 3. semester
Eksport og Teknologi: 2. semester (Optag F2022 og senere)
Sidst opdateret
13. februar, 2023