62239 Bæredygtig forretningsudvikling

2022/2023

Kursusinformation
Sustainable Business Development
Engelsk
5
Diplomingeniør
E5B (ons 13-17) og F5B (ons 13-17)
Campus Ballerup
Forelæsninger, gruppearbejde, øvelser, praksisnære eksempler
13-uger
E5B, F5B, Flere eksamensdage kan forekomme.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Bemærkninger: Etik er obligatorisk i den forstand at de studerende skal have godkendt etik forløbet for at kunne komme til eksamen (gruppeprojektpræsentation). Den studerendes portefølje i forretningsudvikling skal også være godkendt af underviseren for at kunne gå op til eksamen.
30 minutter
Uden hjælpemidler
7-trins skala , ekstern censur
62187
62171
Lynn Eriksen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , lyka@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
- at udvikle den studerendes evne til selvstændigt at kunne kombinere og integrere forskellige faglige discipliner, som videnskabteori, etik, forretningsudvikling, og produktudvikling i en bæredygtig sammenhæng; økonomisk for virksomheder, og i forhold til FNs 17 Verdens Mål og Environmental, Social, og Governance (ESG) vurderinger.
- at udvikle analytisk forståelse i forbindelse med problemformulering og problemløsning samt evnen til at kommunikere en problemløsning.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • analysere og vurdere markeder for nye produkter samt redegøre for, hvordan man beslutter og planlægger en marketingindsats
  • redegøre for samspillet mellem en organisations forskellige niveauer i forbindelse med relationsmarkedsføring
  • forstå og anvende metoder, herunder problemformulering, dataindsamling og analyse
  • opnå viden om forskellige etiske værdier og teorier
  • diskutere brugeradfærd og andre faktorer der påvirker en virksomheds beslutninger
  • få evnen til at se de etiske aspekter af egen faglighed og at kunne indgå i dialog om etiske emner
  • få forståelse for ”skjulte værdier” i videnskab og at kunne stille sig kritisk til egne værdier
  • få forståelse for og de udfordringer firmaer har i Corporate Social Responsibility (CSR) og Environmental, Social, og Governance (ESG) evalueringer
  • diskuterer og anvend FNs Bæredygtige Mål i en gruppeprojekt i samarbejde med en dansk SMV
  • Kritisk vurdering af alternative løsninger samt at kunne give konstruktiv feedback til andres arbejde
  • Planlægge, strukturere og formidle opgaver til relevante interessenter eller målgrupper, kommunikerede i relevante medie(r)
Kursusindhold
Forretningsudvikling:
Problemidentifikation, problemformulering, data indsamling/​metodelære og analyse
Marketings rolle i produktudvikling, værdikæder og netværker
Forretnings modeller (Business Model Canvas) og værdiskabelse (Value Proposition Design)
Interessenter teori
Design Thinking og personas
Købsadfærd, inklusiv adfærdsøkonomi, nudging og neuromarketing
Generationer kohort teori og markedsegmentering
Tillid og ægthed i forretningsrelationer
Kundeoplevelser og udvikling af produkter

Videnskabsteori:
Diskussion af forholdet mellem grundvidenskab og ingeniørarbejde og forholdet mellem naturvidenskab og samfundsvidenskab.
Forholdet mellem problemformulering, teori, model og empiri
Vidensproduktion indenfor problemorienteret projektarbejde:
Valg og anvendelse af undersøgelsesmetoder (INTP modellen)
Kvalitetsvurdering af undersøgelsesmetoderne (relevans, reliabilitet og validitet)
Etiske problemstillinger for ingeniører
Litteraturhenvisninger
Forretningsudvikling:
Value Proposition Design: Osterwalder et al
The Entrepreneur's Guide to Customer Development (2010). Cooper & Vlaskovits
Larsen, Samuel Brüning. (2019). Doing Projects and Reports in Engineering. London: Macmillian International Higher Education, Springer Nature Limited
Adskellige artikler og papers
Bemærkninger
Faggruppe: Forretningsudvikling
Eksport og Teknologi: 3. semester
Eksport og Teknologi: 2. semester (Optag F2022 og senere)
Sidst opdateret
13. februar, 2023