62232 International Markedsføring

2022/2023

Kursusinformation
International Business
Dansk
5
Diplomingeniør
E2B (tors 8-12) og F2B (tors 8-12)
Campus Ballerup
Undervisningen i International markedsføring er klasseundervisning, cases, diskussioner og projektarbejde.
13-uger
E2B, F2B, E2B og F2B, ekstra dage kan forekomme
Mundtlig eksamen
7-trins skala , ekstern censur
XMØN-U2 og 62197
62171.62174.62223.62239.
Karin Siegumfeldt
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Målet er at den studerende skal identificere kompleksiteten (ændrede forudsætninger) en virksomhed står overfor set i et markedsførings perspektiv ved eksport på BtB markedet.

International markedsføring giver metoder til at vurdere virksomhedens muligheder for bæredygtig eksport på det internationale marked. Der fokuseres på internationaliserings metoder og strategi, der skal gøre den studerende i stand til at fortage bæredygtige analyser der danner baggrund for valg af marked og udvikling af bæredygtige forretningsmodeller. Dette skal endvidere gøre den studerende i stand til at vurdere muligheder/​begrænsninger på det internationale marked.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Dokumentere en forståelse og overblik over de berørte temaer og begreber inden for international markedsføring
  • Redegøre for fagterminologi indenfor international markedsføring med udgangspunkt i bæredygtige løsninger
  • Kan udføre relevant og kritisk informationssøgning og anvende fagrelevante informationskilder.
  • Identificere og anvende analytiske modeller inden for international markedsføring korrekt i en bæredygtig kontekst
  • Kan redegøre for konsekvenser mht bæredygtighed ved de valg der træffes
  • Forklare de forskellige marketing teorier og koncepter samt være i stand til at anvende dem i den rigtige kontekst inden for international markedsføring
  • Kan argumentere for og formidle tekniske problemstillinger, analyser og løsninger skriftligt og mundtligt.
  • Udarbejd strategier for markedsføring på internationale markeder og vurder konsekvenserne for bæredygtighed
Kursusindhold
International markedsføring: formålet er at give den studerende indsigt og viden om brug af makro- meso- og mikroværktøjer i forbindelse med international markedsanalyse, samt vurdering af virksomhedens internationale konkurrenceevne i en bæredygtig kontekst. Fokus vil være på de enkelte markeder, hvor målet er at vurdere salg og afsætnings potentialet for virksomheden under hensyntagen til bæredygtighed. Den studerende skal kunne analysere de enkelte markeder og forholde sig kritisk og konstruktivt til de muligheder/udfordringer der opstår ved eksport, og derudfra træffe valg omkring markedets attraktivitet. Der vil endvidere blive lagt vægt på virksomhedens brug af data/digitalisering i denne proces. Fagområder der indgår i undervisningen er:
- internationalisering
-virksomhedens internationale konkurrenceevne
-markedsudvælgelsesprocessen
-udvikling af forretningsstrategi
Vi vil arbejde med bæredygtighed, markedanalyse, innovation, distribution, IP rettigheder, relations markedsføring og digitalisering hvor, CRM, databaser, Big Data, IoT, sociale medier og andre relevante værktøjer indgår.
Litteraturhenvisninger
Global marketing management, Svend Hollensen ISBN13:9781292251806
Bemærkninger
Faggruppe: Strategi- og ledelsesudvikling
Eksport og teknologi: 4. semester

mundtlig prøve
Sidst opdateret
13. februar, 2023