Overordnede kursusmål
Målet er at den studerende skal identificere kompleksiteten
(ændrede forudsætninger) en virksomhed står overfor set i et
markedsførings perspektiv ved eksport på BtB markedet.
International markedsføring giver metoder til at vurdere
virksomhedens muligheder for bæredygtig eksport på det
internationale marked. Der fokuseres på internationaliserings
metoder og strategi, der skal gøre den studerende i stand til at
fortage bæredygtige analyser der danner baggrund for valg af marked
og udvikling af bæredygtige forretningsmodeller. Dette skal
endvidere gøre den studerende i stand til at vurdere
muligheder/begrænsninger på det internationale marked.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Dokumentere en forståelse og overblik over de berørte temaer og
begreber inden for international markedsføring
- Redegøre for fagterminologi indenfor international
markedsføring med udgangspunkt i bæredygtige løsninger
- Kan udføre relevant og kritisk informationssøgning og anvende
fagrelevante informationskilder.
- Identificere og anvende analytiske modeller inden for
international markedsføring korrekt i en bæredygtig kontekst
- Kan redegøre for konsekvenser mht bæredygtighed ved de valg der
træffes
- Forklare de forskellige marketing teorier og koncepter samt
være i stand til at anvende dem i den rigtige kontekst inden for
international markedsføring
- Kan argumentere for og formidle tekniske problemstillinger,
analyser og løsninger skriftligt og mundtligt.
- Udarbejd strategier for markedsføring på internationale
markeder og vurder konsekvenserne for bæredygtighed
Kursusindhold
International markedsføring: formålet er at give den studerende
indsigt og viden om brug af makro- meso- og mikroværktøjer i
forbindelse med international markedsanalyse, samt vurdering af
virksomhedens internationale konkurrenceevne i en bæredygtig
kontekst. Fokus vil være på de enkelte markeder, hvor målet er at
vurdere salg og afsætnings potentialet for virksomheden under
hensyntagen til bæredygtighed. Den studerende skal kunne analysere
de enkelte markeder og forholde sig kritisk og konstruktivt til de
muligheder/udfordringer der opstår ved eksport, og derudfra træffe
valg omkring markedets attraktivitet. Der vil endvidere blive lagt
vægt på virksomhedens brug af data/digitalisering i denne proces.
Fagområder der indgår i undervisningen er:
- internationalisering
-virksomhedens internationale konkurrenceevne
-markedsudvælgelsesprocessen
-udvikling af forretningsstrategi
Vi vil arbejde med bæredygtighed, markedanalyse, innovation,
distribution, IP rettigheder, relations markedsføring og
digitalisering hvor, CRM, databaser, Big Data, IoT, sociale medier
og andre relevante værktøjer indgår.
Litteraturhenvisninger
Global marketing management, Svend Hollensen ISBN13:9781292251806
Bemærkninger
Faggruppe: Strategi- og ledelsesudvikling
Eksport og teknologi: 4. semester
mundtlig prøve
Sidst opdateret
13. februar, 2023