62230 International Business og digitale services

2022/2023

Kursusinformation
International Business and digital services
Dansk
5
Diplomingeniør
Januar
Juni
I 3 ugers perioden er det udelukkende er projektarbejde.
Campus Ballerup
Ballerup
Projektarbejde i grupper
Undervisning/vejledning i digitale services kan være på engelsk
3-uger
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden, Sidste dag(e) i 3-ugersperioden
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Der gives en individuel karakter på baggrund af kvaliteten af - Den studerendes afsnit i projektrapporten - Den studerendes besvarelse af stillede spørgsmål ifm. eksamen - De spørgsmål den studerende stiller ifm. eksamen
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
XIMNIS-U1 og 62193
(62174) (62231) (62232) (62233) (62229)
62171 , Kurserne 62229, 62232 og 62233 skal læses inden med dette kursus.
Karin Siegumfeldt
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Formålet med dette kursus er at arbejde med tværfaglige problemstillinger, ud fra en given projektbeskrivelse, med udgangspunkt i bæredygtige produkter.
En kerne kompetence for en Eksportingeniør er at kunne udarbejde en forretningsmodel på eksportmarkedet, hvor der tages højde for valg af markedet og strategi, teknologiske muligheder og krav, økonomiske fordringer og konsekvenser, i en bæredygtige kontekst.
Dette involverer følgende fagområder:
- Digital forretning
- International markedsføring
- International økonomi


Faget giver metoder til at vurdere muligheder/​forretningsmodeller på et valgt internationalt marked.

Sprog (engelsk):
• Afpasse rapportens sprog til formålet
• Anvende korrekt, klart, præcist og læservenligt sprog
• Inkludere korrekte lettilgængelige ordlister omfattende fagspecifikke termer/forkortelser, som forklares på engelsk
• Anføre bibliografi og kilder korrekt
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Arbejde tværfagligt med en selvvalgt bæredygtig problemstilling indenfor de angivne fagområder.
  • Anvende teoretiske modeller, metoder og principper fra merkantile, økonomiske, elektrotekniske og informationsteknologiske fagområder ved løsning af den selvvalgte problemstilling.
  • Anvende værktøjer i forbindelse med digital forretning
  • At kunne sortere en stor mængde indsamlet materiale og dokumentere projektarbejdets vigtigste resultater så disse fremstår klart og præcist. Samt forholde sig kritisk til resultaterne
  • At opbygge en grundlæggende forståelse for de ændrede forudsætninger virksomheden står over for ved salg til udlandet af bæredygtige produkter.
  • Vurdere muligheder/​begrænsninger på det internationale marked.
  • Forholde sig kritisk til andre studerendes materiale og formulere kvalificerede spørgsmål til dette
  • At have grundlæggende kendskab til anvendelse databaser
  • Udarbejde en forretningsmodel der indeholder økonomiske vurderinger.
Kursusindhold
De studerende arbejder sammen i grupper, hvor der udarbejdes en projektrapport på engelsk. Rapporten læses af kursus-vejlederne og en anden projekt-gruppe. Denne anden projekt-gruppe har som opgave sammen med kursus-vejlederne at stille kritiske/​uddybende/​opklarende spørgsmål til projekt-rapporten ved eksamen. (Hver gruppe har altså to opgaver - at skrive en rapport selv - og at læse/stille spørgsmål til en anden gruppes rapport). Se i øvrigt også under Prøveform og Bemærkninger.
Bemærkninger
Faggruppe: Strategi- og ledelsesudvikling
Eksport og teknologi: 4. semester

Formulerede rammer for spørgerunden ifm. peer assessment sikrer, at alle studerende:
1) Modtager spørgsmål inden for alle fagområder og
2) Får lejlighed til at stille spørgsmål inden for alle fagområder
Der er ligeledes formuleret rammer for, hvordan det skal markeres i rapporten hvilke studerende, der har medvirket ved tilblivelsen af hvilke afsnit.
Da tværfagligheden er meget vigtig, er det et krav at alle studerende skal bidrage med afsnit til rapporten inden for alle fire fagområder.
Sidst opdateret
13. februar, 2023