62053 Introduktion til Entreprenørskab

2022/2023

Kursusinformation
Introduction to Entrepreneurship
Dansk
5
Diplomingeniør
Januar
Juni
Campus Ballerup
Holdundervisning, gruppearbejde, individuel vejledning, eksterne oplæg, online vejledning, projektarbejde,

Kurset er baseret på gennemgang af teori og afprøvning af teori gennem de studerendes eget arbejde i grupper med en forretningside. Gennem hele kurset lægges der stor vægt på at de studerende kommer ud af huset og taler med relevante interessenter og prøver deres ideer af.
3-uger
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er) I bedømmelsen indgår evaluering af 2 rapporter (1 portfolio/individuel rapport og 1 afslutningsrapport) og 1 poster. Den endelige karakter er en helhedsvurdering baseret på ovenstående elementer
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
62054
Minimum 10 Maksimum: 80
Hanne Løje , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , halo@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
- at de studerende opnår forståelse for/viden om hvordan innovation, intra- og entreprenørskab defineres
- at de studerende udvikler/forstår hvad et entreprenant mindset er og hvordan det kan anvendes.
- at de studerende opnår viden om forskellige procesmodeller og tilgange til innovation, entreprenørskab,
- - at de studerende lærer at forstå og anvende forskellige typer af værktøjer og arbejder systematisk med at udvikle ideer til muligheder gennem test og kunne strukturere processen fra ide til koncept
- at de studerende reflekterer over brug af værktøjerne/​metoderne og proces
- at de studerende trænes i brug af feedback og kan reflektere over feedback
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beskrive viden om teorier og begreber indenfor innovation, intra- og entreprenørskab
  • Forstå principper for forskellige procesmodeller som effectuation metoden og design thinking
  • Undersøge og definere et problem
  • Anvende forskellige typer af innovations og entreprenørskabs værktøjer og processer til at kunne udvikle en forretningsmulighed baseret på det defineret problem
  • Evaluere forretningsideen med potentielle brugere og kunder og argumentere for valg og handlinger baseret på denne evaluering
  • Udarbejde et realistisk budget for forretningsmuligheden
  • Argumentere for bæredygtigheden i forretningen
  • Dokumentere forretningsmuligheden i en forretningsplan og beskrive de elementer der indgår og begrund valget
  • Kommunikere et løsningsforslag som et skriftligt oplæg (poster) og en mundtlig præsentation
  • Reflektere over brug af innovations og entreprenørskabsmetoder og metodernes egnethed samt reflektere over denne proces
  • Reflektere over brugen af (peer-)feedback
Kursusindhold
I starten af kurset introduceres forskellige definitioner og udvalgte metoder gennemgås. Teori bliver afprøvet i praktisk ved at værktøjerne afprøves i øvelser. Der skrives en portefølje om metoderne og redskaber, der afleveres som en individuel rapport (rapport 1).
Samtidig skal hver gruppe udvikle en ide til en forretningsmulighed. Hver gruppe laver en forretningsplan og i processen anvendes entreprenante metoder som effectual effectuation, lean start up og business model canvas.

Grupperne præsenterer deres resultat ved en posterpræsentation (en af de sidste dage på kurset). Efterfølgende udarbejder hver gruppe den endelige rapport. Feedback fra posterpræsentation skal indarbejdes i rapporten. Rapporten afleveres på kursets sidste dag (rapport 2) sammen med den opdateret individuelle rapport (rapport 1).

Undervejs i forløbet vil de studerende arbejde med peerfeedback, og derved trænes de i at give og modtage feedback.
Litteraturhenvisninger
Kompendium
Noter
Supplerende materiale:
Osterwalder, Alexander et. Al. Business Model Generation. (2010) Wiley
Bemærkninger
Faggruppe: Ingeniørdidaktik og -pædagogik
Eksport og Teknologi: 5. semester
Sidst opdateret
08. februar, 2023