Overordnede kursusmål
- at de studerende opnår forståelse for/viden om hvordan
innovation, intra- og entreprenørskab defineres
- at de studerende udvikler/forstår hvad et entreprenant mindset er
og hvordan det kan anvendes.
- at de studerende opnår viden om forskellige procesmodeller og
tilgange til innovation, entreprenørskab,
- - at de studerende lærer at forstå og anvende forskellige typer
af værktøjer og arbejder systematisk med at udvikle ideer til
muligheder gennem test og kunne strukturere processen fra ide til
koncept
- at de studerende reflekterer over brug af værktøjerne/metoderne
og proces
- at de studerende trænes i brug af feedback og kan reflektere over
feedback
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Beskrive viden om teorier og begreber indenfor innovation,
intra- og entreprenørskab
- Forstå principper for forskellige procesmodeller som
effectuation metoden og design thinking
- Undersøge og definere et problem
- Anvende forskellige typer af innovations og entreprenørskabs
værktøjer og processer til at kunne udvikle en forretningsmulighed
baseret på det defineret problem
- Evaluere forretningsideen med potentielle brugere og kunder og
argumentere for valg og handlinger baseret på denne evaluering
- Udarbejde et realistisk budget for forretningsmuligheden
- Argumentere for bæredygtigheden i forretningen
- Dokumentere forretningsmuligheden i en forretningsplan og
beskrive de elementer der indgår og begrund valget
- Kommunikere et løsningsforslag som et skriftligt oplæg (poster)
og en mundtlig præsentation
- Reflektere over brug af innovations og entreprenørskabsmetoder
og metodernes egnethed samt reflektere over denne proces
- Reflektere over brugen af (peer-)feedback
Kursusindhold
I starten af kurset introduceres forskellige definitioner og
udvalgte metoder gennemgås. Teori bliver afprøvet i praktisk ved at
værktøjerne afprøves i øvelser. Der skrives en portefølje om
metoderne og redskaber, der afleveres som en individuel rapport
(rapport 1).
Samtidig skal hver gruppe udvikle en ide til en
forretningsmulighed. Hver gruppe laver en forretningsplan og i
processen anvendes entreprenante metoder som effectual
effectuation, lean start up og business model canvas.
Grupperne præsenterer deres resultat ved en posterpræsentation (en
af de sidste dage på kurset). Efterfølgende udarbejder hver gruppe
den endelige rapport. Feedback fra posterpræsentation skal
indarbejdes i rapporten. Rapporten afleveres på kursets sidste dag
(rapport 2) sammen med den opdateret individuelle rapport (rapport
1).
Undervejs i forløbet vil de studerende arbejde med peerfeedback, og
derved trænes de i at give og modtage feedback.
Litteraturhenvisninger
Kompendium
Noter
Supplerende materiale:
Osterwalder, Alexander et. Al. Business Model Generation. (2010)
Wiley
Bemærkninger
Faggruppe: Ingeniørdidaktik og -pædagogik
Eksport og Teknologi: 5. semester
Sidst opdateret
08. februar, 2023