Overordnede kursusmål
Formålet med kurset er at give en basal forståelse af Physical
Computing og hvordan forskellige former for interaktion (f.eks.
tale, lyd, tryk) kan bruges i human-machine interaction scenarier.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Kunne nævne og diskutere interaktionsmodeller i relation til
HCI (menneske-maskine interaktion) og physical computing.
- Anvende basale elektroniske komponenter, sensorer, aktuatorer,
mm.
- Konstruere avancerede interaktive modeller, devices eller
systemer, der anvender mikrocontrollere, som den studerende skal
programmere.
- Prototype et Physical Computing system, der virker.
- Programmere styringen af hardware i relevant sprog (C++) ved
hjælp af Storycoding.
- Forstå og implementere en simpel kommunikationsgrænseflade til
en pc.
- Forstå og implementere simple WiFi-baserede Physical Computing
systemer.
- Forstå, implementere og dokumentere testscenarier.
- Evaluere og reflektere over arbejdet fra en teknisk,
fysisk/digital og interaktionsparadigme perspektiv.
Kursusindhold
De studerende vil lære programmering og prototyping ud fra et
menneske-computerinteraktionsperspektiv, idet de er i stand til at
skabe og relatere et detaljeret mikrocontroller-program til en
situation i den virkelige verden. Kurset vil give de grundlæggende
færdigheder til selvstændig prototyping, det vil sige hvordan man
interfacer til elektronik og hvordan man programmerer kompleks
adfærd, der gør brug af elektronikken.
De studerende vil også lære at reflektere over prototypens adfærd i
forhold til brugerevalueringen, i retning af at producere
funktionelle og situationsegnede prototyper.
Bemærkninger
Faggruppe: Innovationsprocesser og Entrepreneurskab
Proces og Innovation: 4. semester
PI-studerende skal samtidig vælge kurset 62194 Programmering
Sidst opdateret
17. februar, 2023