62046 Physical Computing

2022/2023

Kursusinformation
Physical Computing
Dansk
5
Diplomingeniør
Kurset udbydes som enkeltfag
F1B (tors 13-17)
Campus Ballerup
Klasseundervisning, praktiske programmeringsøvelser og eksamensprojekt.
13-uger
F1B, ekstra dage kan forekomme.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Det er en forudsætning for at kunne indstille sig til eksamen, at op til 4 obligatoriske kursusopgaver er afleveret rettidigt og godkendt af den ansvarlige underviser.
7-trins skala , ekstern censur
62044
Jussi Ville Mikkonen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , jusmi@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Formålet med kurset er at give en basal forståelse af Physical Computing og hvordan forskellige former for interaktion (f.eks. tale, lyd, tryk) kan bruges i human-machine interaction scenarier.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Kunne nævne og diskutere interaktionsmodeller i relation til HCI (menneske-maskine interaktion) og physical computing.
  • Anvende basale elektroniske komponenter, sensorer, aktuatorer, mm.
  • Konstruere avancerede interaktive modeller, devices eller systemer, der anvender mikrocontrollere, som den studerende skal programmere.
  • Prototype et Physical Computing system, der virker.
  • Programmere styringen af hardware i relevant sprog (C++) ved hjælp af Storycoding.
  • Forstå og implementere en simpel kommunikationsgrænseflade til en pc.
  • Forstå og implementere simple WiFi-baserede Physical Computing systemer.
  • Forstå, implementere og dokumentere testscenarier.
  • Evaluere og reflektere over arbejdet fra en teknisk, fysisk/digital og interaktionsparadigme perspektiv.
Kursusindhold
De studerende vil lære programmering og prototyping ud fra et menneske-computerinteraktionsperspektiv, idet de er i stand til at skabe og relatere et detaljeret mikrocontroller-program til en situation i den virkelige verden. Kurset vil give de grundlæggende færdigheder til selvstændig prototyping, det vil sige hvordan man interfacer til elektronik og hvordan man programmerer kompleks adfærd, der gør brug af elektronikken.
De studerende vil også lære at reflektere over prototypens adfærd i forhold til brugerevalueringen, i retning af at producere funktionelle og situationsegnede prototyper.
Bemærkninger
Faggruppe: Innovationsprocesser og Entrepreneurskab
Proces og Innovation: 4. semester
PI-studerende skal samtidig vælge kurset 62194 Programmering
Sidst opdateret
17. februar, 2023