Overordnede kursusmål
Målet med dette kursus er at introducere og opbygge erfaring med
konferencedeltagelse i forhold til at optimere det videnskabelige
udbytte.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Finde og vælge de mest relevante konferencer til et
forskningsemne
- Skrive et abstrakt til en videnskabelig konference
- Vælge de mest relevante præsentationer i programmet
- Beskrive de forskellige typer af præsentationer (f.eks.
plenary, oral, poster, pitch, osv.) ved konferencen og diskutere
fordele og ulemper for hver
- Bruge den uformelle del af en konference til at skabe kontakt
til andre forskningsgrupper
- Identificere de dele af konferencens videnskabelige indhold som
er mest relevant for ph.d.-projektet
- Præsentere de seneste videnskabelige fremskridt i et klart og
kortfattet format
- Selvstændigt planlægge næste konference
Kursusindhold
En del af en ph.d.-uddannelse er at lære at deltage i
videnskabelige konferencer med størst muligt udbytte i forhold til
at blive opdateret omkring seneste videnskabelig forskning og i
forhold til at udvide sit professionelle netværk. I dette kursus
vil den studerende blive introduceret til og opbygge erfaring med
konferencedeltagelse.
Den ph.d.-studerende skal deltage i en konference med en
minimumlængde på tre dage. Konferencen skal være relevant for
ph.d.-projektet. Hoved- eller medvejleder er ansvarlig for at
vejlede den studerende i at finde relevante konferencer, i at
skrive et abstrakt, og i at udvælge de mest relevante
præsentationer i det videnskabelige program. En tidsramme aftales
mellem vejleder og studerende når kurset vælges, for at sikre at
vejleder kan allokere tilstrækkelig tid til kurset.
Efter deltagelse i konferencen aftales en tid for eksamen. Eksamen
kan afholdes som en del af et vejledermøde. Hovedvejlederen og
mindst én medvejleder deltager i eksamenen. Den studerende skal
præsentere a) konferencen han/hun deltog i (hvem organiserede den,
det videnskabelige emne, hvem deltagerne var, og hvilke type
præsentationer der var), b) en opsummering af de vigtigste
videnskabelige pointer i forhold til ph.d.-projektet og c) hvordan
det professionelle netværk blev udvidet. Kurset er bestået hvis
begge vejledere er enige om den studerende har nået læringsmålene.
Når kurset er bestået, skal vejlederen informere den
kursusansvarlige per e-mail, så det kan registreres at kurset er
bestået.
Sidst opdateret
12. september, 2022