47522 Review af videnskabelig litteratur

2022/2023

Kun for ph.d.-studerende på DTU Energi
Kursusinformation
Reviewing scientific literature
Engelsk
5
Ph.d., Servicekursus (faglige færdigheder)
Campus Lyngby
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Aftales med underviser
Mundtlig eksamen
bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
Søren Bredmose Simonsen , Lyngby Campus, Bygning 310 , sobrs@dtu.dk
47 Institut for Energikonvertering- og lagring
Hos underviser

e-mail til kursusansvarlig
Overordnede kursusmål
Målet med dette kursus er at introducere og opbygge erfaring med reviewing af videnskabelig litteratur til et afgrænset videnskabeligt emne.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Søge relevant videnskabelig litteratur ved hjælp af søgeværktøjer og databaser
  • Formulere søgestrenge baseret på et videnskabeligt emne
  • Arbejde med reference management
  • Identificere de vigtigste publikationer inden for et videnskabeligt emne
  • Identificere originalt arbejde inden for et videnskabeligt emne
  • Citere litteraturen korrekt
  • Undgå plagiering, inkl. selvplagiering
  • Opsummere de vigtigste videnskabelige resultater inden for et afgrænset emne
  • Præsentere den videnskabelige litteratur på en afbalanceret måde, så konsensus understreges, men afvigende resultater ikke ignoreres
  • Præsentere et videnskabeligt review i et klart og kortfattet format
Kursusindhold
En del af en ph.d.-uddannelse er at lære at reviewe og citere den videnskabelige litteratur som er relevant i forhold til et videnskabeligt emne. I dette kursus vil den studerende blive introduceret til og opnå erfaring med videnskabelig litteratur reviewing. Emnet kan være ph.d.-projektets emne.

Den studerende vil arbejde selvstændigt med at reviewe litteraturen til et videnskabeligt emne som fra starten defineres af den studerende. Hoved- eller medvejleder er ansvarlig for vejledning af den studerende gennem kurset. Tidsrammen for regelmæssige møder aftales mellem studerende og vejleder i forbindelse med registrering af kurset. Dette er for at sikre at vejlederen allokerer tilstrækkelig tid til diskussion af litteratur review-processen.

Følgende elementer er obligatoriske: introduktion af søgeværktøjer, litteraturdatabaser og reference management. Disse kan dækkes ved a) at tage bibliotekets kurser Search, cite, publish og Introduction to Mendeley – webinar, b) at tage et tilsvarende eksternt kursus, f.eks. Academic Information Seeking eller c) ved at vejlederen selv dækker disse. Det er vejlederens ansvar at den studerende lærer at citere litteraturen korrekt, lærer at undgå plagiering og lærer at præsentere litteraturen afbalanceret, så konsensus om state-of-the-art understreges uden at afvigende resultater ignoreres.

Derefter aftales en tid for eksamen. Eksamen kan afholdes som en del af et vejledermøde. Hovedvejlederen og mindst én medvejleder deltager i eksamenen. Den studerende skal præsentere litteratur reviewet i mundtlig form. Kurset er bestået hvis begge vejledere er enige om den studerende har nået læringsmålene. Når kurset er bestået, skal vejlederen informere den kursusansvarlige per e-mail, så det kan registreres at kurset er bestået.

N.B. Den skriftlige udgave at litteraturreviewet kan indgå som del af ph.d.-afhandlingen og evalueres af bedømmelsesudvalget. Derfor kan en skriftlig udgave ikke evalueres til eksamen i kurset. Det er den studerende evne til at udføre et review som evalueres.
Sidst opdateret
12. september, 2022