Overordnede kursusmål
Målet med dette kursus er at introducere og opbygge erfaring med
reviewing af videnskabelig litteratur til et afgrænset
videnskabeligt emne.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Søge relevant videnskabelig litteratur ved hjælp af
søgeværktøjer og databaser
- Formulere søgestrenge baseret på et videnskabeligt emne
- Arbejde med reference management
- Identificere de vigtigste publikationer inden for et
videnskabeligt emne
- Identificere originalt arbejde inden for et videnskabeligt
emne
- Citere litteraturen korrekt
- Undgå plagiering, inkl. selvplagiering
- Opsummere de vigtigste videnskabelige resultater inden for et
afgrænset emne
- Præsentere den videnskabelige litteratur på en afbalanceret
måde, så konsensus understreges, men afvigende resultater ikke
ignoreres
- Præsentere et videnskabeligt review i et klart og kortfattet
format
Kursusindhold
En del af en ph.d.-uddannelse er at lære at reviewe og citere den
videnskabelige litteratur som er relevant i forhold til et
videnskabeligt emne. I dette kursus vil den studerende blive
introduceret til og opnå erfaring med videnskabelig litteratur
reviewing. Emnet kan være ph.d.-projektets emne.
Den studerende vil arbejde selvstændigt med at reviewe litteraturen
til et videnskabeligt emne som fra starten defineres af den
studerende. Hoved- eller medvejleder er ansvarlig for vejledning af
den studerende gennem kurset. Tidsrammen for regelmæssige møder
aftales mellem studerende og vejleder i forbindelse med
registrering af kurset. Dette er for at sikre at vejlederen
allokerer tilstrækkelig tid til diskussion af litteratur
review-processen.
Følgende elementer er obligatoriske: introduktion af søgeværktøjer,
litteraturdatabaser og reference management. Disse kan dækkes ved
a) at tage bibliotekets kurser Search, cite, publish og
Introduction to Mendeley – webinar, b) at tage et tilsvarende
eksternt kursus, f.eks. Academic Information Seeking eller c) ved
at vejlederen selv dækker disse. Det er vejlederens ansvar at den
studerende lærer at citere litteraturen korrekt, lærer at undgå
plagiering og lærer at præsentere litteraturen afbalanceret, så
konsensus om state-of-the-art understreges uden at afvigende
resultater ignoreres.
Derefter aftales en tid for eksamen. Eksamen kan afholdes som en
del af et vejledermøde. Hovedvejlederen og mindst én medvejleder
deltager i eksamenen. Den studerende skal præsentere litteratur
reviewet i mundtlig form. Kurset er bestået hvis begge vejledere er
enige om den studerende har nået læringsmålene. Når kurset er
bestået, skal vejlederen informere den kursusansvarlige per e-mail,
så det kan registreres at kurset er bestået.
N.B. Den skriftlige udgave at litteraturreviewet kan indgå som del
af ph.d.-afhandlingen og evalueres af bedømmelsesudvalget. Derfor
kan en skriftlig udgave ikke evalueres til eksamen i kurset. Det er
den studerende evne til at udføre et review som evalueres.
Sidst opdateret
12. september, 2022