47521 Træning i eksperimentelle og/eller teoretiske metoder - 5 point version

2022/2023

Kun for ph.d.-studerende på DTU Energi
Kursusinformation
Training in experimental and/or theoretical methods – 5 point version
Engelsk
5
Ph.d., Servicekursus (faglige færdigheder)
Campus Lyngby
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Aftales med underviser
Mundtlig eksamen
bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
47520
Søren Bredmose Simonsen , Lyngby Campus, Bygning 310 , sobrs@dtu.dk
47 Institut for Energikonvertering- og lagring
Hos underviser

e-mail til kursusansvarlig
Overordnede kursusmål
Målet med kurset er lære at anvende en eller flere eksperimentelle og/eller teoretiske metoder i praksis i forbindelse med videnskabelig forskning.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beskrive hvordan metoden(erne) er relevant i ph.d.-projektet
  • Anvende metoden(erne) korrekt
  • Følge relevante sikkerhedsprocedurer
  • Beskrive typen af undersøgelser som metoden(erne) er egnet til
  • Beskrive metodens(ernes) begrænsninger
  • Beskrive principperne i metoden(erne)
  • Planlægge en undersøgelse hvor metoden(erne) bruges til at besvare specifikke videnskabelige spørgsmål
  • Fortolke resultater fra metoden(erne)
Kursusindhold
Anvendelsen af videnskabelige metoder, teoretiske eller i laboratoriet, er en vigtig del af ph.d.-projekterne på DTU Energi. Målet med dette kursus er at sikre at den studerende får god og tilstrækkelig træning og erfaring med de metoder som spiller en kernerolle i ph.d.-projektet, således at den studerende kan arbejde uafhængigt med metoderne på det niveau det kræver at leveret videnskabelige resultater med høj kvalitet.

Den studerende vælger sammen med vejlederne de relevante metoder. Mindst én metode vælges. Kurset kan indeholde træning i flere metoder samtidigt. 5 ECTS point svarer til 140 timers arbejde. Hvis det forventes at den samlede arbejdsmængde vil være mindre end dette, så overvej om 3-points versionen af samme kursus er mere relevant.

Den praktiske træning kan uddelegeres til kolleger med stærke kompetencer inden for metoden. Det kan være andre ph.d.-studerende, postdocs, teknikere eller andre. Vejlederen beslutter hvilken person der er kvalificeret.

For at bestå kurset skal personen(erne) der står for træningen, vurdere at den ph.d.-studerende er klar til at arbejde selvstændigt med metoden. Den studerende informerer vejlederen om at hun/han har bestået træningen. Derefter aftales en tid for eksamen. Eksamen kan afholdes som en del af et vejledermøde. Hovedvejlederen og mindst én med-vejleder deltager i eksamenen. Den studerende skal a) præsentere resultater/data fra metoden(erne) og diskutere disse og b) beskrive hvordan metoden(erne) planlægges at blive brugt i ph.d.-projektet. Kurset er bestået hvis begge vejledere er enige om at den studerende har nået læringsmålene. Når kurset er bestået, skal vejlederen informere den kursusansvarlige per e-mail, så det kan registreres at kurset er bestået.
Sidst opdateret
12. september, 2022