Overordnede kursusmål
Formålet med kurset er at give de studerende den nødvendige
baggrundsviden om analyse og beskyttelse af elforsyningssystemer,
samt evnen til at modellere og løse grundlæggende driftsopgaver og
analysere elforsyningen under fejlsituationer.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Anvende symmetriske komponenter til analyse af
elforsyningssystemer, og bestem sekvensskemaer for belastninger,
serieimpedanser, transmissionsledninger, roterende maskiner og
transformere
- Anvende transformationerne mellem fase- og sekvensdomænerne til
beregninger af kortslutningsstrømme for enkelt linje-til-jord,
linje-til-linje og dobbelt linje-til-jord fejl
- Beskrive hvordan impedansmatricen kan bruges i sekvensnetværk
til beregninger af usymmetriske fejl.
- Beskrive nøglekomponenterne for systembeskyttelse og de
grundlæggende designkriterier for komponenterne i
beskyttelsessystemet
- Beskrive de grundlæggende typer af instrumenttransformatorer og
anvende strømtransformatorens ækvivalente kredsløb til at evaluere
dens ydeevne og bestemme målefejlen
- Beskrive de grundlæggende principper for overstrømsrelæer,
reclosers, afstands- (impedans-) relæer og differentialrelæer og
bestemme deres afbrydelsestid for en given fejlstrøm ud fra angivne
relækarakteristika
- Designe og evaluere overstrøms-, afstands- og
differentialbeskyttelse af systemer og komponenter, og bestemme
beskyttelseszoner
- Beskrive grundlæggende load flow metoder (fortolkning og
anvendelse)
- Anvende AC- og DC- load flow til små net, og analysere
resultaterne
- Beskrive det grundlæggende princip for sikkerhedsanalyse af
elforsyningssystemer og anvend N-1 sikkerhedsanalyse
Kursusindhold
For at opfylde læringsmålene er læringsaktiviteterne opdelt i
følgende tre moduler:
1. Symmetriske komponenter og fejlanalyse
2. Beskyttelse af elforsyningssystemer
3. Load flow og sikkerhedsanalyse
For hvert modul er læringsaktiviteterne planlagt i to faser:
1. Klasseforelæsninger, der giver overblik over teorien suppleret
med øvelser i tilknytning til forelæsningen. Læreren vil være
tilstede for vejledning, spørgsmål og diskussioner, der er
relevante for forelæsningens indhold. Løsningerne af øvelserne skal
ikke afleveres, men det er vigtige for en bedre forståelse af
kursusmaterialet.
2. Omfattende afleveringsopgave, hvor der arbejdes i grupper.
Sidst opdateret
29. april, 2022