42716 STS Approaches to Energy Research

2022/2023

Kursusinformation
STS Approaches to Energy Research
Engelsk
5
Ph.d., Fagligt fokuseret kursus
22.-26. maj
Campus Lyngby
Eleverne opdeler læsningen og læser 1-2 artikler den pågældende dag. De studerende opsummerer deres udvalgte læsning og deler den med gruppemedlemmerne før undervisningen, så de kan diskutere den på klassen. Efter denne interesseorienterede læsning skal de studerende også udarbejde en kommenteret bibliografi, mens de læser kursusmaterialet.
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Ingen eksamen, Ingen eksamen
Bedømmelse af øvelser
1. De studerende skal skrive fem 1-sides resuméer (enkeltafstand, 1-tommers marginer, 11-12 point skrift) af deres tildelte artikler og præsentere deres resuméer med peers i deres gruppe fra dag 1. Disse oversigter skal overholde retningslinjer nævnt i rubrikkerne. 2. Mens den kommenterede bibliografi vil inkludere artikler fra pensum, forventes de studerende eleverne også at bidrage med to artikler fra deres forskningsdomæne. Ud fra resuméerne og deres egne forskningsinteresser vil grupperne i fællesskab skabe en kommenteret bibliografi relateret til energi og STS. En kritisk kommenteret bibliografi vil tjene som en kollektiv indsats for at understøtte fælles læring. Se følgende ressource om, hvad der skal inkluderes i en kommenteret bibliografi: Annoteret bibliografi - ANU 3. De studerende skal skrive en 4-siders refleksion (enkeltafstand, 1-tommers marginer, 11-12 point skrift) af, hvilke nye indsigter de har fået, og hvordan det vil hjælpe dem i deres arbejde med deres afhandling. Denne refleksion vil tjene som en "let" litteraturgennemgang, hvor de vil syntetisere og kategorisere forskellige slags litteratur, identificere huller, gradvist udvikle begyndelsen ​​forskningsspørgsmål og identificere anden litteratur, der vil kunne anvendes til at kunne besvare disse spørgsmål. Refleksionen bør udformes med fokus på 2-3 områder, der er dækket af kurset, såsom kolonisering, konfigurering af brugeren, forestilling om energifremtid, energi og ekspertise mv.
Alle hjælpemidler er tilladt
bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
Minimum 7 Maksimum: 20
Monamie Bhadra Haines , Tlf. (+45) 4525 4531 , mbhha@dtu.dk
Maja Horst , majho@dtu.dk
Brit Ross Winthereik , browi@dtu.dk
Antti Silvast , aedsi@dtu.dk
Sophie Nyborg , sonyb@dtu.dk
Julia Kirch Kirkegaard , jukk@dtu.dk
Tom Cronin , tocr@dtu.dk
Canay Özden-Schilling , socco@nus.edu.sg
Trine Pallesen , tp.ioa@cbs.dk
José Ossandón , jo.ioa@cbs.dk
Turner Adornetto , adornett@mit.edu
Michiel van Oudheusden , m.p.van.oudheusden@vu.nl
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
Hos underviser
14 maj, 2023
For yderligere information og tilmeldning, skriv til adjunkt Monamie Bhadra Haines, mbha@dtu.dk. Beskriv dit forskningsprojekt med titel på ½ side og kursets relevans for projektet.
Overordnede kursusmål
Energispørgsmål og -konceptualiseringer er blevet en grundpille i diverse samfundsvidenskabelig og humanistisk forskning. Hvilke teoretiske muligheder kan den brede tværfaglige disciplin videnskabs- og teknologistudier (STS) give for studiet af energi? Dette overblikskursus har til formål at vise de studerende, hvordan vores forskelligartede energisystemer er opstået sammen med særlige epistemologier, kollektive kulturelle identiteter, magtasymmetrier i viden og magt og særlige idéer om, hvordan verden kan ændres i retning af en bæredygtig fremtid.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Kategorisere forskellige teoretiske tilgange til studiet af energi
  • Udvikle kompetencer inden for tværkulturel evaluering af den gensidige sammensætning af energi og samfund i forskellige dele af verden
  • Forbind hvordan kolonialismen - som opleves forskelligt rundt om i verden - har formet de globale energisystemer.
  • Vurdere, hvordan risiko, usikkerhed og ekspertisens politik undersøges inden for en samproduktionistisk ramme
  • Identificere forskellige konceptualiseringer af "brugere" i energisystemer
  • Identificere årsagerne til sociale bevægelser mod både "beskidte" og "rene" energisystemer
  • Udvikle kompetencer til at identificere huller i forskningen, både hvad angår empiri og teori.
  • Praktisere generativt kollaborativt arbejde, hvor ligestillede deltager i "samskabelse" af forskningsprocessers
Kursusindhold
DAG 0 (1 uge før kursusstart)
Skab grupper og fordel læsestof, skriv resuméer af læsestof, før kurset officielt begynder.

DAG 1 (22. maj, mandag)
I TEORETISKE ORIENTERINGER (kl. 9.00-14.00)
II ENERGI OG KOLONISATION (kl. 14-17)

2. DAG (23. maj, tirsdag)
III ENERGI OG DEMOKRATI (kl. 9.00-14.00)
IV ENERGIENS FREMTIDER (kl. 14-17)

3. DAG (24. maj, onsdag)
V DEN GODE ØKONOMI OG DET PERMATIVE ARBEJDE OG VÆRDENS EFFEKT (kl. 9.00-12.00)
VI MAPPING OG MODELLERING (kl. 14-17)

4. DAG (25. maj, torsdag)
VII KONCEPTUALISERING AF BRUGERNE (kl. 9-12)
VI ENERGIUDVIDELSER OG AKTIVISME (kl. 12-15)

5. DAG (26. maj, fredag)
IX ENERGIVIDENSKABER OG INTERDISCPLINARITET (kl. 9.00-12.00)
X ENERGIRISIKO OG ENERGISIKKERHED (kl. 14-17)
Bemærkninger
Pris for både interne og eksterne ph.d.-studerende: 1.950 kr.
Sidst opdateret
16. marts, 2023