42610 Ingeniørfagets videnskabsteori

2022/2023

Kurset udbydes for sidste gang i foråret 2023. Fremover udbydes det kun i januar og august (kursus nr. 42611).
Kursusinformation
Theory of Science in Engineering
Engelsk
5
Bachelor
F3A (tirs 8-12)
Campus Lyngby
Kurset udbydes på engelsk, men udbydes også på dansk i 3-ugers format i januar og august, se kursus 42611. Forelæsninger og øvelser, obligatoriske gruppeafleveringer. Gruppearbejdet foregår på engelsk eller dansk efter studerendes valg.
13-uger
Bedømmelse af øvelser og rapport(er)
Eksamen er en portfolio-eksamen med løbende gruppeafleveringer af i alt 15 øvelser. Alle øvelser skal godkendes for at bestå kurset.
Alle hjælpemidler er tilladt
bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
42611
Kurset anbefales at tages på 3-6. semester.
Clare Shelley-Egan , Tlf. (+45) 4525 4745 , clshe@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
http://www.man.dtu.dk
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Formålet med kurset er at sætte de studerende i stand til at karakterisere, anvende og vurdere:
1. Videnskabsteoretiske problemstillinger der involverer teknologi og ingeniørarbejde.
2. Det ingeniørfaglige områdes forhold til dets videnskabelige, samfundsmæssige og miljømæssige kontekst.
3. Værdier i ingeniørarbejde og ingeniørarbejdets konsekvenser for bæredygtighed.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Identificere og diskutere, hvordan værdier er indlejret i videnskabeligt arbejde, og genkende de vigtigste tilgange til at forklare videnskabelig vidensproduktion.
  • Anerkende og diskutere de primære sociale processer i forbindelse med udformning, gennemførelse, vedtagelse og anfægtelse af innovation.
  • Beskrive og identificere den rolle, som etik spiller i det arbejde og de udfordringer i forbindelse med beslutningstagning, som ingeniører står over for inden for deres eget ingeniørområde og mere generelt.
  • Anerkende og diskutere den sociale og politiske kontekst for ingeniørarbejde.
  • Beskrive den sociale dynamik og årsagerne til kontroverser inden for videnskab og teknologi.
  • Kende og forstå fremherskende definitioner af bæredygtighed, bæredygtighedsbegrebets historie og udviklingen af FN's Verdensmål (SDG'erne).
  • Forstå vigtigheden af at anlægge et livscyklus/​​systemperspektiv og at betragte et bredt udvalg effekter inden for hver af de tre bæredygtighedsdimensioner - miljø, samfund og økonomi.
  • Kunne foretage en bæredygtighedsvurdering af introduktionen af en ny teknologi i forhold til FN's Verdensmål (SDG'erne).
Kursusindhold
Kurset består af teoretiske forelæsninger og forskellige andre plenumaktiviteter og gruppeøvelser.
Sidst opdateret
12. december, 2022