42543 Ledelse af organisatorisk forandring

2022/2023

Undervisning foregår 100% online
Kursusinformation
Management of organizational change
Engelsk
5
Kandidat
F4A (tirs 13-17)
Kurset tilbydes kun online
Online forelæsninger, peer review af individuelle opgaver, caseanalyse og projektarbejde i grupper af 6 studerende, virksomhedspræsentationer.
13-uger
F4A, E4A, Examination hand-in day will be announced at the start of the course.
Bedømmelse af øvelser og rapport(er)
En online individuel multiple-choice eksamen (20% af den samlede karakter). Udarbejdelse og aflevering af skriftlig grupperapport (grupper af 6 studerende) (Rapporten tæller 80% af den samlede karakter) Afleveres ved semesterets afslutning. Med udgangspunkt i kursets pensum præsenterer hver gruppe deres analyse af en case i rapporten. Hvert gruppemedlem præciserer deres bidrag til analysen og konklusionen.
Der afleveres en rapport med individuelle bidrag.
Alle hjælpemidler er tilladt
bestået/ikke bestået , ekstern censur
42541
42541
Bachelor in Engineering Management, Design and Innovation or equivalent
Christine Ipsen , Lyngby Campus, Bygning 358, Tlf. (+45) 4525 6014 , chip@dtu.dk
Kasper Edwards , Lyngby Campus, Bygning 358, Tlf. (+45) 4525 6010 , kaed@dtu.dk
Kathrin Kirchner , Tlf. (+45) 4525 6032 , kakir@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
http://www.man.dtu.dk
I studieplanlæggeren

Students from Industrial Engineering & Management, and Design and Innovation are particularly encouraged to participate.
Overordnede kursusmål
This course encompasses the process of managing sustainable organisational change and transitions. It enables students to learn how to manage change processes and how to navigate individual, group, and organisational perspectives to safeguard both organizational performance and wellbeing (SDG 3 & 8). This is achieved by introducing theories and models of change management, applying these to practice cases and planning an organizational change intervention in relation to a specific case.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beskrive de kræfter, der påvirker organisatoriske forandringer, mål og praksis, herunder ESG'er og SDG'er.
  • Sammenligne forandringsledelsesmodeller for at lede organisatoriske forandringer (f.eks. Lewin, Kotter).
  • Argumentere for valg af teori og metoder anvendt i analyser
  • Forstå betydningen af forandringsledelse på mennesker, organisatoriske resultater og organisationsdesign
  • Forstå kritiske succesfaktorer for implementering af teknologiske forandringer i miljøer og den kritiske rolle, ledere spiller i forandringsprocessen, herunder hvordan man håndterer medarbejdernes modstand
  • Identificere interessenter og deres roller i implementeringsprocesser
  • Anvende praktiske værktøjer og teoretiske begreber og modeller, der er dækket af kurset, til at analysere en aktuel forandringscase i praksis
  • Anvende teoretiske begreber og modeller dækket i kurset til at planlægge en organisatorisk forandring i en simuleret eller praktisk kontekst
  • Relatere den analyserede case til ESG'erne og SDG'erne
  • Udføre en kvalitativ analyse af en forandringsproces og foreslå løsninger til at forbedre dem baseret på et videnskabeligt argument
Kursusindhold
Kurset fokuserer på ledelse af organisatoriske forandrings- og transitionsprocesser. Den introducerer kerneteorier og modeller for organisatoriske forandringsprocesser, fra at forstå forandringen, til at levere forandringen og opretholde forandringen. Gennem kurset arbejder man med forskellige virksomhedscases af en organisatorisk forandring hvor man anvender teorier og modeller til at anlayser og anbefalinger der har fokus på både medarbejdere og performance. Derudover præsenteres konkrete eksempler gennem gæsteforelæsninger fra en række institutioner.
Litteraturhenvisninger
Reading materia available online
Teaching case material, lecture slides and additional material will be provided during the course.
Bemærkninger
This course may lead up to writing a master´s thesis.
Sidst opdateret
27. september, 2022