42421 Ledelse og organisation

2022/2023

Kursusinformation
Management and Organization
Engelsk
5
Bachelor
E2A (man 13-17)
Campus Lyngby
Forelæsninger, case studier og gruppeopgaver
13-uger
E2A
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Den studerendes bidrag evalueres ud fra et gruppeprojekt samt tre multiple choice quizzer. Gruppens projektrapport afleveres i slutningen af semesteret (inden udgangen af 13-ugers perioden). Hvert gruppemedlem skal indikere sit bidrag. De tre multiple-choice quizzer gennemføres i løbet af kurset. 80 % af den studerendes samlede karakter udgøres af gruppeprojektet, imens 20 % af karakteren udgøres af multiple-choice quizzer.
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
42420
42420/42922/62118
Liisa Johanna Välikangas , liiva@dtu.dk
Kasper Edwards , Lyngby Campus, Bygning 358, Tlf. (+45) 4525 6010 , kaed@dtu.dk
Christine Ipsen , Lyngby Campus, Bygning 358, Tlf. (+45) 4525 6014 , chip@dtu.dk
Kathrin Kirchner , Tlf. (+45) 4525 6032 , kakir@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
http://www.man.dtu.dk
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
De studerende lærer at anvende koncepter, værktøjer og teorier relateret til organisatorisk adfærd og ledelse i teknologi-intensive organisationer. Kurset er målrettet studerende med ingeniørbaggrund med dets praksisorienterede tilgang til forståelsen af, hvordan organisationer fungerer, hvad der forventes af ledere, og hvordan der opnås fælles organisatoriske mål. Kurset involverer en diskussion af de foranderlige miljøer, som organisationer opererer i samt de strategiske færdigheder det kræver at lede disse forandringer. Kurset klæder de studerende på til en fremtid, hvor de selv skal navigere i og/eller lede i organisatoriske miljøer.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Lære koncepter, værktøjer og teorier relateret til at analysere organisatorisk adfærd
  • Udvikle og argumentere for ledelsestilgange i forskellige organisatoriske kulturer
  • Identificere, analysere og løse ledelsesmæssige situationer i et casestudie (herunder overvejelser om magt og konflikt)
  • Udvælge, argumentere for og evaluere relevante teoretiske positioner til at forstå ledelsesmæssige situationer
  • Analysere foranderlige organisatoriske miljøer og udvikle organisatoriske og strategiske færdigheder til at håndtere disse forandringer
  • Overveje de særlige forhold, der karakteriserer teknologi-intensive organisationer fra et organisatorisk adfærdsperspektiv
  • Skabe tråd mellem´forskellige læring om organisatorisk adfærd og evaluere anvendeligheden i forhold til (teknologi-intensive) organisatoriske kontekster
  • Øve ledelse i foranderlige organisatoriske miljøer
Kursusindhold
Kurset anvender bogen "Managing and Organizations; An Introduction to Theory and Practice" af Stewart Clegg, Tyrone Pitsis and Matt Mount (2022, 6th edition). Supplerende materiale tilføjes af underviseren.
Sidst opdateret
08. november, 2022