42251 Bæredygtighedsindikatorer og bæredygtig
byudvikling
2022/2023
Kurset udbydes for sidste gang i efteråret
2022
Overordnede kursusmål
Formålet med kurset er at opbygge kompetencer i at bruge SDI'er
til beslutningstagning inden for nøgleområder for byudvikling,
såsom: a) effektiv integration af ressourcer, ressourceeffektivitet
og klimatilpasning, indenfor områder som energi, transport og vand;
b) vurdering af aktuelle tendenser og bidrag fra bæredygtig
byudviklingspraksis i henhold til sociale, miljømæssige og
økonomiske indikatorer. Kurset introducerer de studerende til en
række bystudier, hvor nøglepraksis og politikker er blevet
implementeret. Desuden introducerer kurset til debatterne om
effektiviteten i tilgange til grøn omstilling, bæredygtig
udvikling, bæredygtigheds indikatorer, mobilitet, vandforvaltning,
smarte bygninger, smarte byer og klimatilpasning.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Definere og bruge indikatorer for bæredygtig udvikling til
vurdering af et bæredygtigt byudviklingsprojekt
- Forståelse af forskellige tilgængelige indikatorværktøjer til
bæredygtig udvikling
- Udvikle et originalt koncept for bæredygtige
udviklingsindikatorer til vurdering af et byudviklingsprojekt
- Analysere specifikke infrastrukturproblemer forbundet med
energi, vand, affald, bygninger eller transport og dets rolle i
bæredygtig byudvikling
- Diskutere byudviklingskoncepter og tendenser i f.eks.
bæredygtige byer, smarte byer, øko-byer og kompakte byer.
- Evaluere et specifikt infrastrukturproblem ved brug af
indikatorer for bæredygtig udvikling
- Gennemføre et litteraturstudie i relation til et givet
byplanlægningsproblem
- Skrive en professionel rapport, der imødekommer kravet om
dokumentation, kritik af kilderne og original refleksion
Kursusindhold
Kurset har tre hovedtemaer. Først vil den studerende arbejde med at
beskrive og evaluere bæredygtig udvikling i en bykontekst. Den
studerende vælger hovedfokus for spørgsmål om bæredygtig udvikling.
For det andet vil de studerende arbejde i grupper, hvor de udvikler
og anvender en SDI-ramme til sammenligning af to forskellige byer.
For det tredje vil de studerende bruge SDG'er til at evaluere
bæredygtig udvikling i bymæssig sammenhæng.
Sidst opdateret
17. november, 2022