42251 Bæredygtighedsindikatorer og bæredygtig byudvikling

2022/2023

Kurset udbydes for sidste gang i efteråret 2022
Kursusinformation
Sustainable Development Indicators and Sustainable Urban Development
Engelsk
5
Kandidat
E2A (man 13-17)
Campus Lyngby
Forelæsninger og gruppearbejde.
13-uger
Ingen eksamen
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
De studerende skal aflevere tre opgaver, hvoraf to opgaver er lavet som individuelt arbejde og en opgave er lavet som gruppearbejde: Opgave 1: Individual opgave: My City. (25% af samlet karakter) Opgave 2: Gruppe opgave (individuelt vurderet): Comparison of two cities. (45% af samlet karakter) Opgave 3: Individuel opgave: SDGs in My City. (30% af samlet karakter)
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
42274
Per Sieverts Nielsen , Lyngby Campus, Bygning 424, Tlf. (+45) 4677 5289 , pernn@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Formålet med kurset er at opbygge kompetencer i at bruge SDI'er til beslutningstagning inden for nøgleområder for byudvikling, såsom: a) effektiv integration af ressourcer, ressourceeffektivitet og klimatilpasning, indenfor områder som energi, transport og vand; b) vurdering af aktuelle tendenser og bidrag fra bæredygtig byudviklingspraksis i henhold til sociale, miljømæssige og økonomiske indikatorer. Kurset introducerer de studerende til en række bystudier, hvor nøglepraksis og politikker er blevet implementeret. Desuden introducerer kurset til debatterne om effektiviteten i ​​tilgange til grøn omstilling, bæredygtig udvikling, bæredygtigheds indikatorer, mobilitet, vandforvaltning, smarte bygninger, smarte byer og klimatilpasning.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Definere og bruge indikatorer for bæredygtig udvikling til vurdering af et bæredygtigt byudviklingsprojekt
  • Forståelse af forskellige tilgængelige indikatorværktøjer til bæredygtig udvikling
  • Udvikle et originalt koncept for bæredygtige udviklingsindikatorer til vurdering af et byudviklingsprojekt
  • Analysere specifikke infrastrukturproblemer forbundet med energi, vand, affald, bygninger eller transport og dets rolle i bæredygtig byudvikling
  • Diskutere byudviklingskoncepter og tendenser i f.eks. bæredygtige byer, smarte byer, øko-byer og kompakte byer.
  • Evaluere et specifikt infrastrukturproblem ved brug af indikatorer for bæredygtig udvikling
  • Gennemføre et litteraturstudie i relation til et givet byplanlægningsproblem
  • Skrive en professionel rapport, der imødekommer kravet om dokumentation, kritik af kilderne og original refleksion
Kursusindhold
Kurset har tre hovedtemaer. Først vil den studerende arbejde med at beskrive og evaluere bæredygtig udvikling i en bykontekst. Den studerende vælger hovedfokus for spørgsmål om bæredygtig udvikling. For det andet vil de studerende arbejde i grupper, hvor de udvikler og anvender en SDI-ramme til sammenligning af to forskellige byer. For det tredje vil de studerende bruge SDG'er til at evaluere bæredygtig udvikling i bymæssig sammenhæng.
Sidst opdateret
17. november, 2022