42090 Helhedsdesign af Engineering Systems

2022/2023

Kursusinformation
Holistic Design of Engineering Systems
Engelsk
10
Kandidat
F5 (ons 8-17)
Projektarbejdet bør placeres på 2. semester for Design & Innovation kandidatstuderende.
Campus Lyngby
Forelæsninger, industri oplæg og projektopgave, der gennemføres i grupper. Projektet skal tilrettelægges i samarbejde med en virksomhed eller institution.
13-uger
Aftales med underviser
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Kurset evalueres tillige ved en mundtlig gruppeeksamen på baggrund af en grupperapport.
Skriftlige hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
42061/41628/41071/42071 , Bachelor i Design og Innovation eller tilsvarende.
Josef Oehmen , Lyngby Campus, Bygning 404, Tlf. (+45) 4525 6250 , Jooehm@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kurset introducerer tværfaglige engineering systems design og systems engineering principper og metoder til brug ved design og re-design af sociotekniske systemer. Der lægges vægt på systemtænkning, systemanalyse, systemarkitektur og systemdesign til håndtering af tekniske, sociale, organisatoriske og politiske kravspecifikationer; i forbindelse også med FNs bæredygtige udviklingsmål. Der fokuseres på sociotekniske systemer, som dækker et bredt felt. Det kan være en hospitalsafdeling, et samarbejde mellem flere delsystemer i en virksomhed eller processer på tværs af flere organisationer. Der kan også fokuseres på mere komplekse systemer som større infrastruktur-anlæg, energifremstilling og –distribution eller integrerede luftfartsystemer. Som en del af kurset kommer de studerende til at arbejde med at designe/re-designe et socioteknisk system.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Analysere sociotekniske engineering systems og udvælge relevante perspektiver
  • Definere og modellere sociotekniske engineering systems
  • Formulere flerdimensionelle krav til engineering systems
  • Gennemføre analyser med henblik på at identificere krav-konflikter og definere mulige løsninger
  • Syntetisere designideer og koncepter
  • Analysere og redesigne eksisterende systemer med henblik på at optimere og forbedre udvalgte egenskaber
  • Forstå den praktiske, komplekse gennemførelse af systemdesign processer og den studerendes egen rolle i sådanne processer
  • Udvikle og kommunikere designløsninger
  • Argumentere for anvendelsen af designløsningen i en given kontekst
  • Give en reflekteret kritik af andres designproces og designløsninger
  • Arbejde i en gruppe med en designopgave og definere egen rolle
Kursusindhold
Projektarbejde med fokus på udvikling af et socioteknisk engineering system. Det omfatter tekniske, service, organisatoriske, procesmæssige og politiske aspekter samt en overordnet systemintegration. Projektet skal omfatte en eller flere af de følgende aspekter:
- system-orienteret analyse af den nuværende tilstand
- definition af systemkrav set fra et teknisk, service, organisatorisk og politisk perspektiv
- tværfagligt design og produktudvikling på baggrund af en klients strategi og mål, herunder hensyntagen til klientens viden og kompetencer
- udforskning af designalternativer baseret på domæneviden
- simulation eller pilotimplementering af foreslåede designløsninger
Bemærkninger
Kurset er åbent for studerende fra alle kandidatretninger. Studerende optaget på retningen for Design og Innovation har fortrinsret ved tilmelding til dette kursus.
Sidst opdateret
14. oktober, 2022