41628 Konceptualisering

2022/2023

Kursusinformation
Conceptualisation
Engelsk
10
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
E5 (ons 8-17)
Campus Lyngby
Forelæsninger, klassediskussioner, øvelser og projektarbejde. Projektarbejdet udføres i en større gruppe (5-6 studerende) samt individuelt.
13-uger
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Der afleveres to rapporter: En grupperapport og en individuel rapport. I grupperapporten skal det tydeligt anføres hvilke dele af arbejdet, hvert gruppemedlem er ansvarlig for. Helhedsvurdering.
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
41603.41612 , Studerende fra ikke-mekaniske fagområder skal have syntesekompetence svarende til 41612
Maksimum: 48
Claus Thorp Hansen , Lyngby Campus, Bygning 404, Tlf. (+45) 4525 6273 , ctha@dtu.dk
41 Institut for Byggeri og Mekanisk Teknologi
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
At sætte de studerende i stand til at iscenesætte og gennemføre en konceptualiseringsopgave i en større projektgruppe. At give de studerende indsigt og færdighed i skabelse af koncepter for industriprodukter under hensyntagen til værdi, brugeroplevet kvalitet og omkostninger. At give de studerende indsigt i teorier og metoder til konceptualisering. At give de studerende indsigt i konceptualiseringens iscenesættelse. At give de studerende færdighed i anvendelse af metoder til konceptskabelse.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Indsamle og vurdere data i forbindelse med en behovs- og markedsundersøgelse.
  • Analysere og systematisere eksisterende løsninger.
  • Tolke resultater af behovs-, markeds- og teknologiundersøgelser og på basis heraf formulere en målsætning for designopgaven.
  • Skabe ideer og konceptforslag.
  • Udspænde et totalt løsningsrum ved kombination af systematiske og kreative teknikker.
  • Skabe helhedsløsninger.
  • Vurdere løsningskoncepters sårbarhed (værdi og medgørlighed).
  • Udarbejde beslutningsgrundlag for at foretage et konceptvalg under hensyntagen til sårbarhed, realiserbarhed og andre relevante kriterier.
  • Iscenesætte designarbejdet ud fra en vurdering af opgavens omfang og kompleksitet, projektgruppens sammensætning med hensyn til færdigheder og kompetencer samt ønsket resultat.
  • Dynamisk justere iscenesættelse herunder de enkelte gruppemedlemmers bidrag i forhold til aktuel projektstatus og opnåede resultater.
Kursusindhold
Iscenesættelse af innovativt konceptarbejde. Produktidéen og konceptbegrebet. Tolkning af behov og markeder. Betydning af og samspil mellem forretnings-, produkt-, funktions-, betjenings-, og designkoncepter. Målsætning i form af ideen med, positioneringsegenskaber, brugerkarakterer og mission statement. Multidisciplinært konceptarbejde. Systematisk konstruktionsarbejde baseret på overvejelser i såvel transformations- som organdomænet. Vurdering af koncepters sårbarhed (værdi og medgørlighed). I kurset gennemføres et større gruppebaseret projektarbejde hvor de studerende ud fra en udleveret produktide skal gennemføre behovs-, markeds- og teknologiundersøgelser og på basis heraf formulere en målsætning for designopgaven. Herefter skabes ideer, og det totale løsningsrum skal blotlægges. En række løsningsforslag udvælges til nærmere bearbejdning, og der skal skabes lovende konceptforslag. Hver gruppe afleverer en rapport, der dokumenterer de udarbejdede konceptforslag. Herefter skal hver enkelt studerende vælge et konceptforslag og analysere det med hensyn til sårbarhed, realiserbarhed samt andre relevante kriterier. Analysen dokumenteres i en individuelt udarbejdet rapport.
Bemærkninger
Studerende fra kandidatretningen Konstruktion og Mekanik (Mechanical Engineering) har fortrinsret til kurset.
Sidst opdateret
09. maj, 2022