41061 Arenaer og koncepter

2022/2023

Kursusinformation
Arenas and Concepts
Dansk
5
Bachelor
F2B (tors 8-12)
Campus Lyngby
Kurset vil omfatte forelæsninger, gruppeøvelser og diskussioner. Der vil blive lejlighed til at afprøve en række af de introducerede metoder i praksis.
13-uger
F2B, Præsentation af slutopgave og mundtlig eksamination
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Der afleveres tre opgaver. Opgaverne udarbejdes enten individuelt eller i grupper. Den tredje afleverede opgave skal fremlægges mundtligt i forbindelse med en eksamination. Helhedsvurdering.
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
42062
41628
42022/42042 , Kurset bør tages parallelt med bachelorprojektet. Bachelorprojektet er udgangpunkt for afleveringsopgaverne.
Maksimum: 60
Claus Thorp Hansen , Lyngby Campus, Bygning 404, Tlf. (+45) 4525 6273 , ctha@dtu.dk
41 Institut for Byggeri og Mekanisk Teknologi
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Målet med kurset er at sætte de studerende i stand til at analysere og tolke udviklinger i samfundet (subkultur, brugergruppe, teknologi m.v.) og oversætte disse til rammer for udvikling af nye produkter og teknologier. Den tilhørende begrebsmæssige ramme udgøres af udviklingsarenaen, der beskrives ved kompleksitet, aktører og rum. Analysen af udviklingsarenaen og forståelsen af eksisterende udviklingsspor og aktørverdener danner grundlag for at skitsere mulige scenarier, der vil fungere som pejlemærker i analysen af konceptets potentiale.

Begrebsrammen for løsningstænkningen er et koncept, der skal have sin eksistensberettigelse i såvel en behovs- og markedsdimension (ideen med) som en teknisk realiseringsdimension (ideen i). Endvidere skal et koncept repræsentere en ny løsning med et betydningsfuldt og markant forbedret indhold i forhold til de eksisterende.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • analysere grundlaget for og opstille en udviklingsarena for en given produkttype
  • forklare hvordan produkter dynamisk udvikler sig over tid, herunder de underliggende forhold som påvirker forandring
  • analysere kompleksitet og aktørverdener og bruge dem til at konfigurere udviklingsarenaer
  • opstille den konkrete udviklingsarena med tilhørende kompleksitet, udviklingsspor og aktørverdener for eksisterende cases
  • identificere den kompleksitet, der er i udviklingsarenaen, og som influerer på valg af koncept
  • opstille, analysere og vurdere koncepters værdi og realiserbarhed
  • udarbejde et beslutningsgrundlag for at foretage et eller flere konceptvalg
  • iscenesætte designarbejde ud fra en vurdering af omfang, kompleksitet og ønsket resultat
  • udpege forskydninger på arenaen som vil følge af konceptvalg
  • foretage en perspektivering mht. konceptløsningers realiserbarhed
  • identificere de mest kritiske forhold i konceptets implementering på udviklingsarenaen
Kursusindhold
Kurset omfatter en introduktion til identifikation af det udviklingsrum – den arena – som den undersøgte udvikling foregår i. Udviklingsarenaen introduceres som en metode til at beskrive det rum af aktører, sociale- og systemrelationer, teknologier, institutioner og artefakter, som en udviklingsproces foregår inden for.

Kurset bygger videre på de studerendes indsigt og færdighed i kreativ problemløsning fra tidligere kurser i uddannelsen. I kurset introduceres metoder til konceptskabelse, der indebærer brugerforståelse, betydning af samspil mellem de forskellige sider af et produkt omfattende det udvidede produktbegreb, samt beskrivelse af teknologivalg og teknologiske platforme. Hertil, introduceres der en række cases i undervisningen.

Kurset er tilrettelagt som 2 på hinanden følgende deltemaer, der dækker udviklingsarenaer samt skabelse af koncepter for nye produkter og systemer. For hvert deltema vil der blive gennemført en teorigennemgang med eksempler over nogle kursusgange, efterfulgt af øvelser hvor de studerende dels med udgangspunkt i forskellige eksempler på anvendelser, dels egne bidrag, diskuterer de pågældende metoder og præsenterer dette for hinanden og lærerne.

Kurset er tilrettelagt med teoriundervisning i de første uger. Derefter bearbejdes teorien ud fra nogle eksempler og temaer, hvor de studerende i projektarbejdsform identificerer de aktuelle og relevante udviklingsarenaer og skaber innovative og attraktive koncepter. De første to opgaver afleveres skriftligt, mens den tredje opgave afleveres i form af en synopsis og derudover rapporteres over for lærerne og de andre grupper ved mundtlig præsentation baseret på posters og fysiske modeller.
Bemærkninger
Kurset støtter synteseorienterede bachelorprojekter, hvor fokus er at skabe socio-tekniske løsninger. Studerende optaget på bacheloruddannelsen i Design & Innovation har fortrinsret til kurset.
Sidst opdateret
01. juni, 2023