38105 Digitale Trends for Entreprenører

2022/2023

Kursusinformation
Digital Trends for Entrepreneurs
Engelsk
5
Kandidat
E3A (tirs 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsning/​diskussioner, præsentationer, cases, online materiale, projektgruppearbejde.
13-uger
Aftales med underviser
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
En midtvejs-gruppepræsentation (30 %), en afsluttende gruppepræsentation (30 %),og en grupperapport baseret på projektgruppearbejdet (40 %). Den individuelle præstation i de to gruppepræsentationer vil blive bedømt på baggrund af spørgsmål, der henvender sig til hver enkelt studerende i gruppen.
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
42387
Minimum 15 Maksimum: 60
Jason Li-Ying , Lyngby Campus, Bygning 371, Tlf. (+45) 4525 4856 , yinli@dtu.dk
Line Katrine Harder Clemmensen , Lyngby Campus, Bygning 324, Tlf. (+45) 4525 3764 , lkhc@dtu.dk
Michael Kai Petersen , Lyngby Campus, Bygning 371 , mkai@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
01 Institut for Matematik og Computer Science
38 DTU Entrepreneurship
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Formålet med kurset er at de studerende opnår overblik og indsigt i banebrydende digitale teknologier, introducere dem til perspektiver og tendenser inden for digitalisering for at adressere disses muligheder og udfordringer samt reflektere over deres indflydelse på samfundet og ligeså de etiske implikationer. De studerende skal udvikle et nyt forretningskoncept, som forskellige digitale teknologier kan anvendes på.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Vurdere generelle betydninger og anvendelser af digitale teknologier og trends
  • Forklare de vigtigste karakteristika ved digital teknologi og deres implikationer for organisationer, markeder og industrier
  • Beskrive og anvende digitale forretningsinnovationsværktøjer og -metoder i en venturekontekst
  • Definere strategiske nøgleudfordringer for brug af digitale teknologier til virksomheder i startups
  • Identificere og reflektere kritisk over potentielle digitale teknologier, der skal bruges i en venture-sammenhæng
  • Beskrive og diskutere grundlaget for at arbejde med data (dataetik, privatliv, tillid, strategier...)
  • Beskrive og diskutere nøglebegreber inden for digital transformation såsom cybersikkerhed, IoT..
  • Udvikle og diskutere et digitalt løsningskoncept og dens forretningsmæssige implikationer gennem en given case
Kursusindhold
Udover at understøtte forretningsprocesser for effektivitetsgevinster lægger digitale teknologier i stigende grad grundlag for, hvordan startups og virksomheder designer deres produkter og tjenester, opbygger deres forretningsmodeller, engagerer sig med kunder og forholder sig til konkurrenterne. Kurset er stærkt fokuseret på at opbygge digitale tankegange og kompetencer hos de studerende ved at give dem viden og kompetencer til at navigere blandt og vurdere digitale teknologier med transformationspotentiale såsom Big Data, machine learning og IoT. Kurset udforsker også en række kontroverser om teknologiens rolle i samfundet og diskuterer de etiske problemer, som digitalisering kan involvere i forbindelse med privatliv, sikkerhed og bæredygtighed.
Desuden dækker kurset state-of-the-art videnbaserede forretningsudviklingsmodeller og metoder med fokus på digital innovation og entreprenørskab, samt ressourcer og god praksis for, hvordan man holder sig opdateret på digitale trends i et hastigt udviklende felt.
I form af forelæsninger introducerer kurset teorier, begreber, perspektiver, og de studerende vil høre om reelle erfaringer fra organisationer, der har digitale teknologier, som deres kerneaktivitet eller har ændret deres forretningsmodeller og -strategier for at omfavne de muligheder, digitaliseringen medfører.
I grupper vil de studerende arbejde på at identificere, vurdere og designe et digitalt teknologikoncept for at forbedre eller skabe iværksættermuligheder for givne teknologiske cases. Udfaldet af gruppearbejdet er en skriftlig rapport og en afsluttende præsentation, der beskriver tekniske og forretningsmæssige implikationer af konceptets løsningsdesign.
De studerende skal også reflektere over, hvordan implementering, etik, sikkerhed, lovgivning osv. har betydning for casen.
Sidst opdateret
27. september, 2022