38002 Social entrepenørskab: Teori og praksis

2022/2023

There is a maximum capacity of 15 students from DTU for this course, to match the amount of students coming from John Hopkins University
Kursusinformation
Social Entrepreneurship: Theory and Practice
Engelsk
5
Kandidat
Januar
Campus Lyngby
Also in Copenhagen area
Gruppeprojekter, besøg, diskussioner og klassepræsentationer. De studerende vil blive påkrævet at læse den præsenterede litteratur i DTU inside/ Learn file sharing.
3-uger
Aftales med underviser, Aftales med underviser, Date of examination will be announced on DTU Learn
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Bedømmelser vil blive baseret på: gruppearbejde (50 %) ved bedømmelse af individuel bidrag og individuel report (50 %).
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
Minimum 8 Maksimum: 15
Robin van Oorschot , Lyngby Campus, Bygning 371, Tlf. (+45) 4525 4416 , roor@dtu.dk
William Smedick , smedick@jhu.edu
Jason Li-Ying , Lyngby Campus, Bygning 371, Tlf. (+45) 4525 4856 , yinli@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
38 DTU Entrepreneurship
Johns Hopkins University
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Formålet med kurset er at hjælpe de studerende med at lære at kombinere indsigt omkring virkelige ledelses- og lederskabsproblemer med praktisk konsulenterfaring. Kurset består af planlagte klassemøder, klientmøder, en klassepræsentation og en afsluttende individuel rapport relateret til konsulentoplevelsen.
De DTU-studerende vil sammen med gæstestuderende fra Johns Hopkins University udvikle løsninger til en specifik kunde og få mulighed for at interagere med dennes interessenter såsom kunder og ledere i Københavnsområdet, reflektere over organisatoriske processer og modtage løbende vejledning og formel evaluering af forløbet.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Anvende relevante ledelsesteorier og -begreber til udvikling af sociale projekter
  • Definere dimensionerne af socialt entreprenørskab
  • Diskutere dynamikken i sociale forandringer
  • Identificere nøglekompetencer, der kræves for at lede social forandring
  • Generere indsigtsfulde og handlingsrettede løsninger til en social virksomhedssatsning
  • Arbejde i et multikulturelt teammiljø
  • Kommunikere tanken mundtligt og skriftligt med indvirkning
  • Evaluere egne præferencer med hensyn til ledelsesstil, konfliktløsning og værdier
Kursusindhold
1. Relationsopbygning
2. Dimensioner af socialt entreprenørskab
3. Identifikation af sociale iværksættere (egenskaber og færdigheder)
4. Opbygning af modstandsdygtighed
5. Dynamikken i social forandring
6. Ledelse af social forandring – de nødvendige kompetencer
7. Brug af teknologi til at skabe sociale værdier
8. Forretningsplanlægning for sociale projekter
9. Social/Innovation webstedsbesøg
10. Teamarbejde - arbejde i tværkulturelle eller tværfaglige teams
Bemærkninger
Kurset er udviklet og undervises af Johns Hopkins University’s Whiting School of Engineering, særligt henvendt til de besøgende studerende fra Johns Hopkins University, men er ligeledes åbent for DTU-studerende. Deltagelse er begrænset til et tilsvarende antal af studerende fra John Hopkins University og fra DTU.
Sidst opdateret
05. oktober, 2022