Overordnede kursusmål
Anvendelse af computere i reguleringsystemer giver anledning til
særlige reguleringstekniske problemer som følge af computerers
begrænsede regnenøjagtigheder og regnehastighed. Det er kursets
mål, at bibringe deltagerne viden om disse problemer, samt
rationelle metoder til opbygning af reguleringsalgoritmer, således
at virkningen af den begrænsede nøjagtighed kan reduceres mest
muligt. Herudover behandler kurset de krav, der stilles til en
datamat og dennes programmel, når den bruges til regulering. Målet
med denne del er at sætte deltagerne i stand til at vurdere et
datamatsystems egnethed til procesregulering samt at opstille
specifikationer for systemet.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Designe digitale regulatorer
- Analysere digitale reguleringssystemer
- Opstille reguleringstekniske modeller af simple systemer
- Implementere digitale regulatorer på computer
- Analysere og beregne kvantiseringens indflydelse på
reguleringskvaliteten
- Gøre rede for grundlæggende problemstillinger i realtids- og
multiprogrammering
- Designe, implementere og fejlfinde
lukketsløjfe-reguleringsystemer
- Designe og implementere større
automatiseringssystemer
Kursusindhold
Almen orientering om regulerings-tekniske anvendelsesmuligheder for
computere. Programmering af regulatoralgoritmer. Fejlkilder i
regulatoralgoritmer herunder beregningstidsforsinkelse,
amplitudekvantisering og produktkvantisering. Metoder til analyse
af kvantiseringsfejls betydning for reguleringskvaliteten.
Computersystemer til proceskontrol omtales, herunder computerens
opbygning, ydre enheder, samt strukturen i operativsystemer til
proceskontrol.
Bemærkninger
Øvelsesdelen består af et antal små øvelser, der introducerer det
anvendte computer-system, samt en stor opgave, der skal give
deltagerne indblik i de problemer, der er forbundet med anvendelse
af computere til regulering og automation.
E-learning anvendes i form af electronic correction system og
digital eksamen.
Sidst opdateret
29. april, 2022