27000 Ingeniørprojekt i Life Science

2022/2023

Kurset er obligatorisk for studerende på BSc Life Science & Teknologi, og tilbydes kun til disse.
Kursusinformation
Engineering project in Life Science
Dansk
10
Bachelor
E4B (fre 8-12) og Januar
Cirka en tredjedel af kursusgangene inddrages fredag eftermiddag (E3B) til laboratoriearbejde, studievejledning, mv. Kurset fortsætter i 3-ugersperioden i januar.
Campus Lyngby
Kurset består af en kombination af forelæsninger, gruppearbejde, laboratorieøvelser, opgaveregning og fremlæggelser.
13-uger + 3-uger
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Deltagelse i eksamen forudsætter at obligatoriske elementer er godkendt i løbet af 13-ugers perioden. Karakteren gives på baggrund af en helhedsvurdering.
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
27001.27007.22104.36004
Birgitte Zeuner , Lyngby Campus, Bygning 224 , bzeu@dtu.dk
Jesper Holck , Lyngby Campus, Bygning 224 , jesho@dtu.dk
Anders Gorm Pedersen , Lyngby Campus, Bygning 204 , agpe@dtu.dk
27 Institut for Bioteknologi og Biomedicin
22 Institut for Sundhedsteknologi
23 Fødevareinstituttet
26 Institut for Kemi
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kurset giver den studerende et indblik i samspillet mellem bioteknologi, bioinformatik, fødevarer og biomedicin. I kurset bliver de studerende trænet i grundlæggende studiefærdigheder, bl.a. projekt- og gruppearbejde, grundlæggende laboratoriefærdigheder, reproducerbar dataanalyse, formidling generelt, udarbejdelse af skriftlige produkter samt mundtlig formidling med tilhørende PowerPoint-præsentationer.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Foretage en simpel litteratursøgning og uddrage det relevante faglige indhold af videnskabelige artikler.
  • Skriftligt, mundtligt og grafisk formidle et emne inden for det biovidenskabelige forskningsområde med korrekt terminologi.
  • Udforme et videnskabeligt skriftligt arbejde ved anvendelse af korrekt metodologi, jf. IMRAD.
  • Beskrive hvordan Life Science kan bidrage til bæredygtig udvikling og bioøkonomisk udnyttelse af ressourcer.
  • Indgå i et effektivt gruppearbejde.
  • Benytte basale projektplanlægningsværktøjer.
  • Anvende basale idégenereringsværktøjer som første skridt mod innovationskompetencer.
  • Begå sig i basale biokemiske, kemiske, bioinformatiske og mikrobiologiske laboratorieøvelser, herunder føre journal i laboratoriet.
  • Udføre basal databehandling af eksperimentelle data, drage relevante konklusioner og vurdere resultatets validitet.
  • Redegøre for reproducerbarhed i kontekst med både våd- og tørlab-arbejde.
  • Redegøre for synergien mellem bioinformatik og laboratoriearbejde.
Kursusindhold
Kurset foregår som et samlet forløb, der begynder i 13-ugersperioden og fortsætter i 3-ugersperioden i januar.

Undervisningen i 13-ugersperioden sigter mod at skabe en fælles forståelse af, hvad bioteknologi er, samt hvordan man effektivt kommunikerer bioteknologiske emner. Perioden inkluderer følgende elementer:
• Introduktion til DTU's Life Science & Teknologi-bacheloruddannelse og bioingeniør-fagfeltet
• Præsentationer fra udvalgte danske biovirksomheder, der illustrerer jobfunktioner, som færdiguddannede ingeniører inden for bio-fagfeltet typisk bestrider
• Introduktion til sammenhængen mellem bioteknologi, bioinformatik, fødevarer og biomedicin
• Laboratorieøvelser inden for mikrobiologi, biokemi, kemisk syntese og bioinformatik med efterfølgende databehandling og kommunikation
• Introduktion af en række værktøjer til effektiv skriftlig og mundtlig formidling af videnskabelige emner
• Undervejs i perioden skal der afleveres en række mindre opgaver som forudsætning for at kunne gå til eksamen

Den afsluttende eksamen består i at hver gruppe afleverer en kort, skriftlig rapport, samt giver en mundtlig præsentation for de øvrige deltagere på kurset ved den afsluttende heldags-minikonference. Evalueringen sker på baggrund af den afsluttende skriftlige opgave og mundtlige formidling. Det skriftlige produkt afleveres i grupper, men der gives individuel karakter baseret på de enkelte gruppemedlemmers præstation.
Litteraturhenvisninger
"Gør teksten klar – Principper for klart skriftsprog" af Christina Pontoppidan, udgivet på Samfundslitteratur, 2013.

"Indtag talerstolen" af Mette Rix, http:/​​/​​www.slideshare.net/​​fullscreen/​​MetteRix/​​indtag-talerstolen-master/​​4.

Udvalgte videnskabelige artikler, der kan downloades via DTU's bibliotek.

Al bioinformatiklitteratur vil være open source.
Bemærkninger
Kurset er obligatorisk for studerende på BSc Life Science & Teknologi, og tilbydes kun til disse.
Sidst opdateret
16. august, 2022