Overordnede kursusmål
Der er en voksende interesse i at forstå miljøpåvirkninger i et
systemperspektiv og at sammenholde påvirkningerne fra individuelle
lande, organisationer osv. til globale bæredygtighedsgrænser og
mål. Dette understøtter en forståelse af, hvad det kræver af lande,
organisationer osv. at kunne betragtes som bæredygtige i absolut
forstand og ikke bare "mindre ubæredygtige" end noget
andet.
Kurset introducerer absolut bæredygtighed som begreb, giver
væsentlige eksempler på dets brug på lande, virksomheder og
forbrugsmønstre og sætter deltagerne i stand til at udføre delvise
absolutte vurderinger i praksis. Kurset has særligt fokus på at
arbejde med cases fra deltagernes PhD projekter for at sætte dem i
stand til at indarbejde absolut bæredygtighedsvurdering i deres
eget PhD projekt
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Opsummere de væsentligste karakteristika ved
livscyklusvurdering
- Forklare den konceptuelle forskel på absolut og relativ
bæredygtighed
- Beskrive og sammenligne de vigtigste koncepter og metoder for
miljøvurdering og målsætning, der arbejder med et absolut
bæredygtighedsperspektiv
- Anvende konkrete værktøjer for absolut bæredygtighedsvurdering
på enkle case studier
- Anvende principperne for allokering af råderup til
virksomheder, byer osv. ved brug af virkelige globale datasæt
- Redegøre for begrænsningerne i absolut bæredygtighedsvurdering
i betragtning af overordnede samfundsmæssige udviklinger og
diskutere mulige løsninger
- Anvende partiel absolut bæredygtighedsvurdering i deres PhD
projekt og forklare, hvad der kræves af yderligere ressourcer for
at udføre en fuld absolute bæredygtighedsvurdering på deres
projekt
- Formidle videnskabelig information gennem en poster
Kursusindhold
• Inden kursusstart: selvstudie af læsemateriale og mulighed for at
foreslå case studie baseret på eget PhD projekt.
• Forelæsninger om teoretiske aspekter af absolut
bæredygtighedsvurdering.
• Gruppeøvelser på case studier (nogle defineret på forhånd, nogle
baseret på deltagerinput).
• Praktisk arbejde med absolut bæredygtighedsvurderingsværktøjer.
• En uge efter undervisningsugen: aflevere en poster der
demonstrerer, at du har opfyldt læringsmålene med særlig fokus på
den potentielle anvendelse af absolut bæredygtighedsvurdering på
dit eget PhD projekt, efterfulgt af feedback fra lærerside.
Litteraturhenvisninger
Inden kursusstart:
• Kapitlerne 2, 4, 5 og 6 i “Life Cycle Assessment - Theory and
Practice”
(
https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-319-56475-3).
• Hellweg & Milà i Canals 2014
(
https://www.science.org/doi/full/10.1126/science.1248361)
• Bjørn et al. 2020
(
https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/ab89d7/meta).
Yderligere materiale vil komme til i løbet af undervisningsugen
Sidst opdateret
01. maj, 2023