12953 Absolut miljømæssig bæredygtighedsvurdering af produktion og forbrug i et systemperspektiv

2022/2023

Kursusinformation
Absolute environmental sustainability assessment of production and consumption in a systems perspective
Engelsk
2,5
Ph.d., Fagligt fokuseret kursus
12-16. juni
Campus Lyngby
Forelæsninger, øvelser og individuel opgave
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Samlet vurdering af øvelser og afsluttende opgave
Alle hjælpemidler er tilladt
bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
Vant til at arbejde med kvantitative data
Maksimum: 50
Michael Zwicky Hauschild , Lyngby Campus, Bygning 115, Tlf. (+45) 4525 4664 , mzha@dtu.dk
Anders Bjørn (Primær kontaktperson) , Lyngby Campus, Bygning 115, Tlf. (+45) 4525 1636 , anbjo@dtu.dk
12 Institut for Miljø- og Ressourceteknologi
Hos underviser

Please contact Anders Bjørn via email (anbjo@dtu.dk) to sign up for this course
Overordnede kursusmål
Der er en voksende interesse i at forstå miljøpåvirkninger i et systemperspektiv og at sammenholde påvirkningerne fra individuelle lande, organisationer osv. til globale bæredygtighedsgrænser og mål. Dette understøtter en forståelse af, hvad det kræver af lande, organisationer osv. at kunne betragtes som bæredygtige i absolut forstand og ikke bare "mindre ubæredygtige" end noget andet.
Kurset introducerer absolut bæredygtighed som begreb, giver væsentlige eksempler på dets brug på lande, virksomheder og forbrugsmønstre og sætter deltagerne i stand til at udføre delvise absolutte vurderinger i praksis. Kurset has særligt fokus på at arbejde med cases fra deltagernes PhD projekter for at sætte dem i stand til at indarbejde absolut bæredygtighedsvurdering i deres eget PhD projekt
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Opsummere de væsentligste karakteristika ved livscyklusvurdering
  • Forklare den konceptuelle forskel på absolut og relativ bæredygtighed
  • Beskrive og sammenligne de vigtigste koncepter og metoder for miljøvurdering og målsætning, der arbejder med et absolut bæredygtighedsperspektiv
  • Anvende konkrete værktøjer for absolut bæredygtighedsvurdering på enkle case studier
  • Anvende principperne for allokering af råderup til virksomheder, byer osv. ved brug af virkelige globale datasæt
  • Redegøre for begrænsningerne i absolut bæredygtighedsvurdering i betragtning af overordnede samfundsmæssige udviklinger og diskutere mulige løsninger
  • Anvende partiel absolut bæredygtighedsvurdering i deres PhD projekt og forklare, hvad der kræves af yderligere ressourcer for at udføre en fuld absolute bæredygtighedsvurdering på deres projekt
  • Formidle videnskabelig information gennem en poster
Kursusindhold
• Inden kursusstart: selvstudie af læsemateriale og mulighed for at foreslå case studie baseret på eget PhD projekt.
• Forelæsninger om teoretiske aspekter af absolut bæredygtighedsvurdering.
• Gruppeøvelser på case studier (nogle defineret på forhånd, nogle baseret på deltagerinput).
• Praktisk arbejde med absolut bæredygtighedsvurderingsværktøjer.
• En uge efter undervisningsugen: aflevere en poster der demonstrerer, at du har opfyldt læringsmålene med særlig fokus på den potentielle anvendelse af absolut bæredygtighedsvurdering på dit eget PhD projekt, efterfulgt af feedback fra lærerside.
Litteraturhenvisninger
Inden kursusstart:
• Kapitlerne 2, 4, 5 og 6 i “Life Cycle Assessment - Theory and Practice” ( https:/​/​link.springer.com/​book/​10.1007/​978-3-319-56475-3).
• Hellweg & Milà i Canals 2014 ( https:/​/​www.science.org/​doi/​full/​10.1126/​science.1248361)
• Bjørn et al. 2020 ( https:/​/​iopscience.iop.org/​article/​10.1088/​1748-9326/​ab89d7/​meta).

Yderligere materiale vil komme til i løbet af undervisningsugen
Sidst opdateret
01. maj, 2023