10603 Vidensskabelse og videnscirkulation. Hvordan vidste Edison og Newton - og hvordan ved du?

2022/2023

Kursusinformation
Creation and Circulation of Knowledge. How Did Edison and Newton Know - and How do You?
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
Juni
Campus Lyngby
Forelæsninger, præsentationer, ekskursioner og projektarbejde.
3-uger
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden
Mundtlig eksamen
Mundtlig præsentation og diskussion af en poster produceret som en del af kurset. For at gå til eksamen skal man have deltaget i en pre-test, produceret og præsenteret en poster samt givet peer feedback mindst en gang.
Alle hjælpemidler er tilladt
bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
2 års studier eller Ingeniørfagets videnskabsteori (Theory of Science in Engineering). Kurset anbefales særligt til studerende, der skal i gang med deres bachelor-, kandidat- eller ph.d.-projekt.
Minimum 8 Maksimum: 30
Laila Zwisler , Lyngby Campus, Bygning 309, Tlf. (+45) 4525 3279 , lazw@fysik.dtu.dk
10 Institut for Fysik
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Hvad tæller som viden? Hvordan er viden blevet skabt, cirkuleret, vurderet og brugt gennem historien? Og hvordan er svarene på de spørgsmål egentlig forskellige historisk og på tværs af fag?

Det er nogle af de spørgsmål, vi vil diskutere på kurset, der har til formål at sætte vores egen og andres viden i et kritisk lys. Hvad ved vi - og hvordan ved vi det egentlig?

Generelt har kurset til formål at udvikle kundskaber inden for kritisk tænkning, tværfagligt teamsamarbejde og kommunikation.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Identificere, analysere og evaluere forskellige former for viden og måder at vide noget på, inkl. brugen af forskellige former for viden og forskellige videnstraditioner i forskellige fag.
  • Identificere og reflektere over forskellige former for visualisering af viden, deres historie og betydning (kort, diagrammer, modeller osv.).
  • Reflektere over klassifikationssystemer, standarder og enheder, deres historie og betydning (fx meteren og andre SI-enheder).
  • Analysere sammenhængen mellem viden, sprog, praksis og materialitet (ting og steder).
  • Identificere, "fremmedgøre" og evaluere egne opfattelser og antagelser omkring, hvad der er rigtig og sand viden.
  • Argumentere for egen viden og måder at vide på i tværfaglige miljøer, hvor andre måske repræsenterer andre antagelser om viden (andre videnskulturer).
  • Vurdere stærke og svage argumenter fremført af folk fra andre professioner og videnskulturer.
  • Kommunikere egen viden, både mundtligt og skriftligt, inkl. at følge akademiske henvisningsstandarder og andre konventioner i akademia.
  • Reflektere over forholdet mellem magt og viden og ekspertens rolle gennem tiden
Kursusindhold
Tycho Brahe tog astrologien, et felt de fleste i dag ikke forbinder med rigtig viden, meget alvorligt. Lord Kelvin forbandt viden med det, vi kan måle og udtrykke i tal. Og i dag bruger vi fx statistik, det periodiske system, meteren og avancerede måleinstrumenter hele tiden, som regel uden at tænke over, at de redskaber er menneskeskabte.

I kurset vil vi bruge disse og mange andre eksempler fra teknologihistorien, videnskabshistorien og videnssociologien som baggrund for en diskussion af følgende kernestof:

• Hvad er viden?
• Vidensskabelse og -cirkulation til forskellige tider og forskellige steder
• Enheder, standarder, begreber og klassifikationssystemers historie
• Visualiseringer af viden og deres historie (kort, tegninger, diagrammer, modeller osv.)
• Vidensobjekter og -steder (bøger, instrumenter, laboratorier, biblioteker, internettet osv.)
• Kommunikation og argumentation.

Vi vil tage vores egen viden op til revision. Hvad ved vi - og hvordan ved vi det egentlig og hvordan kan vores viden være så forskellig?
Litteraturhenvisninger
TBA. Vi vil generelt læse tekster af teknologi-, videnskabs- og videnshistorikere.
Bemærkninger
I kurset arbejdes der med komplicerede argumenter, lange tekster og avancerede mundtlige og skriftlige fremstillinger. Det anbefales derfor kun til studerende (1) der er gode til engelsk eller (2) der er gode til dansk og samtidigt kan læse og forstå skriftlig eller mundtligt præsenteret engelsk.
Sidst opdateret
27. april, 2022