Overordnede kursusmål
Hvad tæller som viden? Hvordan er viden blevet skabt, cirkuleret,
vurderet og brugt gennem historien? Og hvordan er svarene på de
spørgsmål egentlig forskellige historisk og på tværs af fag?
Det er nogle af de spørgsmål, vi vil diskutere på kurset, der har
til formål at sætte vores egen og andres viden i et kritisk lys.
Hvad ved vi - og hvordan ved vi det egentlig?
Generelt har kurset til formål at udvikle kundskaber inden for
kritisk tænkning, tværfagligt teamsamarbejde og kommunikation.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Identificere, analysere og evaluere forskellige former for
viden og måder at vide noget på, inkl. brugen af forskellige former
for viden og forskellige videnstraditioner i forskellige fag.
- Identificere og reflektere over forskellige former for
visualisering af viden, deres historie og betydning (kort,
diagrammer, modeller osv.).
- Reflektere over klassifikationssystemer, standarder og enheder,
deres historie og betydning (fx meteren og andre SI-enheder).
- Analysere sammenhængen mellem viden, sprog, praksis og
materialitet (ting og steder).
- Identificere, "fremmedgøre" og evaluere egne
opfattelser og antagelser omkring, hvad der er rigtig og sand
viden.
- Argumentere for egen viden og måder at vide på i tværfaglige
miljøer, hvor andre måske repræsenterer andre antagelser om viden
(andre videnskulturer).
- Vurdere stærke og svage argumenter fremført af folk fra andre
professioner og videnskulturer.
- Kommunikere egen viden, både mundtligt og skriftligt, inkl. at
følge akademiske henvisningsstandarder og andre konventioner i
akademia.
- Reflektere over forholdet mellem magt og viden og ekspertens
rolle gennem tiden
Kursusindhold
Tycho Brahe tog astrologien, et felt de fleste i dag ikke forbinder
med rigtig viden, meget alvorligt. Lord Kelvin forbandt viden med
det, vi kan måle og udtrykke i tal. Og i dag bruger vi fx
statistik, det periodiske system, meteren og avancerede
måleinstrumenter hele tiden, som regel uden at tænke over, at de
redskaber er menneskeskabte.
I kurset vil vi bruge disse og mange andre eksempler fra
teknologihistorien, videnskabshistorien og videnssociologien som
baggrund for en diskussion af følgende kernestof:
• Hvad er viden?
• Vidensskabelse og -cirkulation til forskellige tider og
forskellige steder
• Enheder, standarder, begreber og klassifikationssystemers
historie
• Visualiseringer af viden og deres historie (kort, tegninger,
diagrammer, modeller osv.)
• Vidensobjekter og -steder (bøger, instrumenter, laboratorier,
biblioteker, internettet osv.)
• Kommunikation og argumentation.
Vi vil tage vores egen viden op til revision. Hvad ved vi - og
hvordan ved vi det egentlig og hvordan kan vores viden være så
forskellig?
Litteraturhenvisninger
TBA. Vi vil generelt læse tekster af teknologi-, videnskabs- og
videnshistorikere.
Bemærkninger
I kurset arbejdes der med komplicerede argumenter, lange tekster og
avancerede mundtlige og skriftlige fremstillinger. Det anbefales
derfor kun til studerende (1) der er gode til engelsk eller (2) der
er gode til dansk og samtidigt kan læse og forstå skriftlig eller
mundtligt præsenteret engelsk.
Sidst opdateret
27. april, 2022