10590 Illustration af videnskabeligt indhold relateret til katalyse

2022/2023

Kursusinformation
Illustration of scientific content related to catalysis
Engelsk
2,5
Ph.d., Servicekursus (faglige færdigheder)
E3A (tirs 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsninger + computerøvelser
13-uger
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
Jakob Doganli-Kibsgaard , Lyngby Campus, Bygning 312, Tlf. (+45) 4525 3290 , jkib@fysik.dtu.dk
10 Institut for Fysik
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
For mange områder inden for videnskab er det vigtigt at præsentere visuelt behagelige og informative illustrationer.

Eksempler kan være:
• En abstrakt figur i en artikel til kortfattet formidling af emnet eller motivationen.
• En resultat- eller en diskussionsfigur i en artikel for præcist at opsummere vigtige resultater eller meddelelser.
• Illustrationer af videnskabelige instrumenter, der anvendes til forskning.

En god figur kan imponere og tilføje realisme til bevillingsansøgninger, lette beskrivelsen af ​​et instrument, når en artikel eller afhandling skrives, samt løfte PowerPoint præsentationer.

Indholdet af dette kursus giver de studerende indsigt i at bruge Blender 3D-modelleringssoftware til illustrationer inden for videnskab.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Opsæt enkle sceneindstillinger i Blender
  • Interface Atomic Simulation Environment med blender
  • Brug python-programmering til at oprette objekter i Blender
  • Opret atomare overflader i Blender
  • Simulere krystalstrukturer fra f.eks. .cif-filer i Blender
  • Modellere nanopartikler i blender
  • Modellere forskningsudstyr eller opstillinger i Blender
  • Lave enkle animationer i Blender
Kursusindhold
De studerende vælger katalytiske systemer og videnskabelige instrumenter, der bruges i deres egne projekter til brug som et system til visualisering, mens de lærer at bruge Blender.

Til læring vil de studerende
• finde tutorials om Blender på internettet, og
• få givet eksempler på Python-scripts til at inkorporere Atomic Simulation Environment (ASE) til generering af overflader, nanopartikler og krystalstrukturer i Blender.

Afhængigt af hvor hurtigt eleverne lærer Blender, starter de med statiske billeder og arbejder hen imod mere avancerede Blender-koncepter som partikelforløb, bevægelse, og animationer. De enkelte studerende vil arbejde på deres egne illustrationsprojekter, og kurset ender i en session, hvor hver deltager præsenterer sine illustrationer.
Litteraturhenvisninger
Eksempler fra underviser.
Blender Fundamentals 2.80 (videolektioner).
Concepts of Modern Catalysis af Ib Chorkendorff, hvis en brush-up af overfladefysik til mere avancerede modeller er nødvendig.
Sidst opdateret
16. marts, 2023