Overordnede kursusmål
Formålet med modulet er at kvalificere de studerende til i et
tværfagligt projekt at identificere, reflektere og analysere en
konkret problemstilling relateret til uddannelsens indhold. At
fremkomme med forslag til løsninger på virksomhedens konkrete
udfordringer relateret til virksomhedens arbejde med energi-,
miljø- og arbejdsmiljøledelse kendetegnet ved praktisk og
anvendelsesorienteret relevans samt nuanceret teoretisk fundering.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Forstå videnskabsteoretisk erkendelsesgrundlag relateret til de
metoder og teorier der anvendes i afgangsprojektet
- Forstå og kunne reflektere over at flere metoder rigtigt
anvendt giver højere samlet validitet i undersøgelser
- Anvende viden om teorier og metoder indenfor ledelse, energi-,
miljø- og arbejdsmiljøledelse på en reflekteret måde
- Udvælge og vurdere en eller flere relevante metoder til
indsamling af empiri
- Udvælge relevante teorier og modeller, der kan give projektet
befrugtende perspektiver
- Indsamle empiri, der opbygger det nødvendige
argumentationsgrundlag
- Vurdere resultaterne af analyserne i forhold til valgte teorier
og metoder samt forholde sig reflekterende til resultaternes
mulighed for anvendelse i egen praksis
- Formidle komplekse problemstillinger i forhold til
organisationen
- Formulere et konkret projektformål kort og præcist
- Konkludere på det foreliggende argumentationsgrundlag og komme
med anbefalinger til initiativer, der kan tage hånd om de
udfordringer projektet søger løsninger på
- Bringe uddannelsens færdigheder i anvendelse i egen
virksomhed/hverdag
- Perspektivere og diskutere anvendte teorier og metoder i
forhold til egen praksis
Kursusindhold
Undervisningen i projektmetode kommer omkring følgende temaer:
• Opstart, introduktion til projektmetode og afgangsprojekt.
• Indledende beskrivelse af problemstilling, projektets faser.
• Formål, afgrænsning, problemformulering, valg af teorier og
modeller.
• Informationsbehov, metodevalg og dataindsamling, analyse og
præsentation.
Herefter gennemføres afgangsprojektet med løbende vejledning.
Vejlederen skal godkende problemformuleringen.
Litteraturhenvisninger
https://www.polyteknisk.dk/home/akademi/cvSidst opdateret
17. maj, 2021