Overordnede kursusmål
Kursets mål er at sætte den studerende i stand til med
ingeniørmæssige metoder
-at analysere, dimensionere, realisere og teste lineære og
ulineære analog-elektroniske kredsløb ud fra givne specifikationer,
-at analysere, dimensionere, realisere og teste impulskredsløb ud
fra givne specifikationer,
-at forstå opbygningen og virkemåden af effektforstærkere.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Anvende hybrid Pi samt T småsignalparameter modeller til at
analysere elektroniske kredsløb indeholdende bipolare
transistorer
- Konstruere differensforstærker, strømkilder samt simple
spændingsforstærkende trin baseret på bipolare transistorer
- Sammenkæde forskellige forstærkerkoblinger til en færdig
forstærker
- Udvikle en effektforstærker og klassificere denne
- Analysere en effektforstærkers effektforhold samt udregne
forstærkerens virkningsgrad
- Undersøge om køling er nødvendigt samt om nødvendigt at udvælge
en korrekt kølemetode
- Identificere en ikke ideel operationsforstærkers fejlkilder
samt vurdere deres indflydelse på et omkringliggende kredsløbs
funktion
- Anvende modkobling på et forstærkerkredsløb og forudsige om
dette kredskøb er stabilt efter modkobling
- Anvende integrator og schmitt trigger kredsløb baseret på
operationsforstærkere til at konstruere trekant og firkant
oscillatorer samt monostabile multivibratorer
Kursusindhold
Differential- og flertrinsforstærkere, DC-strømkilder,
spændingsreferencer. Den ikke ideelle operationsforstærker,
bias/offset, frekvensfunktion, slew rate og power bandwith.
Modkobling for udvalgte topologier, stabilitet. Effektforstærkere,
klasse A, B og AB, virkningsgrad, forvrængning. Oscillatorer.
Modulatorer. Støjberegning.
Bemærkninger
Der tilbydes 6 hjemmeopgaver i semester forløbet ud af disse skal
den studerende aflevere mindst 5 for at få adgang til at deltage
kan deltage i den afsluttende skriftlige eksamen.
Hjemmeopgaverne er udført således at hver studerende modtager en
individuel opgave med specifikationer der er forskellige fra alle
andre studerende.
I semesteret udfører de studerende en design opgave i grupper på 5
personer, grupperne sammensættes af underviseren. Hver gruppe
afleverer en poster der beskriver det udviklede kredsløb.
Der afsluttes med en 2 timers skriftlig eksamen, denne prøve er
udformet som en multiple choice prøve.
Sidst opdateret
21. april, 2021