62550 Brugerinteraktion og udvikling på mobile enheder

2021/2022

Faggruppe: Software
IT og Økonomi: 3. semester
Softwareteknologi: 3. semester
Kursusinformation
User experience and mobile application development
Dansk
10
Diplomingeniør
E1A (man 8-12) og Januar
Campus Ballerup
Forelæsninger kombineret med praktiske øvelser og projektarbejde.
(Nogle forelæsninger vil være på engelsk.)
13-uger + 3-uger
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden
Bedømmelse af øvelser og rapport(er)
Samlet karakter gives på basis af en helhedsvurdering af øvelser og projektrapport.
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
0231302314 / 02312 , Kurset indgår i DTU's CDIO koncept som det projektbærende kursus på 3. semester, og samarbejder med kursus 02369 om et fælles projekt. Det forudsættes at 02369 følges samtidig med dette kursus. Kendskab til objektorienteret programmering. Kendskab til agil softwareudvikling og UML modellering.
Ian Bridgwood , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , iabr@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kurset har til formål at gøre de studerende i stand til at identificere brugerbehov, konceptualisere og validere prototype brugerflader i en lean, kundedrevet agil og iterativ designproces og efterfølgende implementere designet på en mobil enhed.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Identificere og formulere behov i forhold til en opgavestiller
  • Anvende prototypeværktøjer til agil udvikling af brugerflader
  • Optimere brugerflader baseret på interaktionsdesignmønstre og aspekter af kognitionspsykologi
  • Validere prototypedesign
  • Anvende designprincipper i moderne touchbaserede brugergrænseflader
  • Designe og implementere brugergrænseflader til en mobil applikation, der overholder interaktionprincipperne på den pågældende platform
  • Anvende moderne værktøjer til at designe og implementere apps
  • Definere minimumskrav til et produkt
  • Designe og implementere et MVP minimalprodukt baseret på iterativ UX prototypeudvikling
  • Kendskab til kvalitetssikring, levering og drift af en mobil applikation
Kursusindhold
Kurset fokuserer på:
- Udvikling af brugerflader til mobile enheder som smartphones og tablets
- Interaktionsdesign udfra generiske designmønstre og aspekter af kognitionspsykologi
- Iterativ prototypedrevet lean og agil udvikling i samspil med en kunde/opgavestiller
- Levering, kvalitetssikring og drift af en mobil applikation

- Usability principper
- Mobile design mønstre
- Lean UX
- UI design
- Iterativ prototypeudvikling
- Minimum viable product

Android:
- Aktiviteter og skærmbilledfragmenter
- Design af brugergrænseflader
- Arkitektur i en mobil applikation
- Netværkskommunikation og flertrådet programmering
- Brug af Mobile Backends as a Service (MBaaS)

- Afprøve, kvalitetssikre og distribuere en mobil applikation
- Indsamle nedbrud under en marktest og foretage fejlretning

Gennem hele forløbet arbejdes der med et konkret udviklingsprojekt.
Bemærkninger
Deltagerne inddeles i samme arbejdsgrupper som i 02369, og der arbejdes på samme projekt.
Sidst opdateret
21. april, 2021