62383 Byggegruber og havnebygning

2021/2022

Faggruppe: Bygningsteknologi og Processer
Arktisk Byggeri og Infrastruktur: valgfag
Byggeri og Infrastruktur: valgfag
Kursusinformation
Construction Pits and Port Construction
Engelsk
10
Diplomingeniør
Kurset udbydes som enkeltfag
F2 (man 13-17, tors 8-12)
Campus Ballerup
Gennemgang og øvelsesopgaver, selvstudium og studiebesøg.
Opgaver, kursusprojekt løses i grupper på 2-4 studerende. Indhold i kursusprojekt fastlægges af underviser efter udkast fra studerende.
Underviser bidrager gruppedannelse med henblik på at blandet udvekslingsstuderende og danske studerende.
13-uger
F2A, F2B, Hvis antallet af studerende på kurset er så stort, at eksamen ikke kan gennemføres på den fastsatte eksamensdag, vil der også blive afholdt eksamen en eller to dage før eller efter den fastsatte eksamensdag. Eksamensplan udarbejdes af den kursusansvarlige
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
7-trins skala , ekstern censur
62365
62325/62328/11831 , Det anbefales at man har været i praktik inden kurset.
John Køhler Carlsson , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , jkca@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
1. Byggegruber:
Den studerende skal erhverve tilstrækkelig viden om byggegruber, således at han/hun kan planlægge og projektere normalt forekommende byggegruber, med hovedvægten på byggegruber under grundvandsspejlet.
2. Havnebygning:
Den studerende skal erhverve kendskab til de særlige forhold, der gør sig gældende ved udformning og projektering af:
- Havnens indretning, udformning og udstyr afhængig af beliggenhed og
anvendelse.
- Havnebygningskonstruktioner.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Vurdere behov for og omfang af grundvandssænkningsanlæg.
  • Vurdere konsekvensen ved grundvandssænkning for dimensionering af indfatningsvægge.
  • Opstille beregningsforudsætninger for dimensionering af kajer og byggegrubeindfatninger.
  • Udforme og dimensionere kajer og byggegrubeindfatninger.
  • Dimensionere ankre, jordankre og ankerplader.
  • Udvælge og analysere et valgt havneprojekt.
  • Redegøre for udførelsen af det valgte havneprojekt.
  • Opstille beregningsforudsætninger og dimensionere et fundament for en offshore vindmøllefundament.
  • Redegøre for gruppens samarbejde med særlig fokus på interaktion med udenlandske studerende.
Kursusindhold
De fleste byggerier etableres i en byggegrube med indfatningsvægge og grundvandshåndtering. Etablering og drift af en byggegrube er ofte meget afhængig af de lokale forhold og kan udgøre en væsentlig del af et projekt. I kurset arbejdes der med forskellige problemer og udfordringer der kan være i etablering og drift ef en byggegrube.

Havne er en dynamisk del af infrastrukturen. Nye havne bygges til at håndtere nye større skibe, gamle havne ombygges til boligområder. Kurset giver værktøjer til at planlægge og designe forskellige havnekonstruktioner.

1. Byggegruber:
- Stabilitet af bund og vægge.
- Grundvandssænkningsanlæg.
- Indfatningsvægge
- Forankring og afstivning af vægge.
- Totalstabilitet

2. Havnebygning:
Laster: Istryk, strømtryk, bølgetryk, fortøjningskræfter mv.
Havnetyper, indretning og udformning af forskellige typer afhængig af beliggenhed og brug.
- Dækværker, moler, pierer, kajer.
- Spunsvægge, ankerplader, stabilitet og kajkonstruktion.
Havneudstyr: Fenderværker, pullerter.
Litteraturhenvisninger
Oplyses ved kursusopstart.
Den studerende skal derudover på egen hånd indhente velegnet og relevant litteratur
Bemærkninger
Bedømmelsen sker på baggrund af kursusopgaver og en samtale herom i relation til kursets faglige indhold.
For grupper bestående af exchange-studerende og danske studerende lægges der i bedømmelsen også vægt på forskellene i gruppemedlemmernes faglige, sproglige og studiekulturelle baggrund, samt på gruppens initiativer til at overvinde disse forskelle.
Sidst opdateret
19. april, 2021