Overordnede kursusmål
Det overordnede mål med kurset er at udvikle den studerendes evne
til – både selvstændigt og i særlig grad sammen med andre - at
arbejde systematisk med forretningsudvikling i en global og
bæredygtig sammenhæng: både fra et bottom-up og et top-down
perspektiv. Den studerende sættes i stand til at se helheder og
fokusere på de centrale og væsentlige problemstillinger i
forbindelse med udvikling og implementering af
markedsføringsprogrammer.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Formidle et teoretisk funderet overblik over relevante
modeller
- Vurdere en virksomheds internationaliseringsudfordringer i en
global forretningsmiljø
- Diskutere praktisk og teoretisk viden om kultur, kulturmønstre
og interkulturelle forhold
- Konstruere modeller for "shared value" (Porter &
Kramer) og bæredygtigestrategier
- Forstå professionel forhandling i interkulturelle
sammenhænge
- Forstå forskellige konstellationer for Business-to-Business
samarbejde
- Forstå nye markeder og handle
- Analysere værdikæder og markedsstrategier
- At arbejde med FNs 17 verdensmål
Kursusindhold
Globalisering: muligheder, udfordringer og strategiske
implikationer
Forretningsudvikling i en bæredygtig, “shared value”, sammenhæng
Interessefællesskaber og “design thinking”
Kulturdefinitioner og deres begrænsninger, identitet, kultur og
nationalitet, kulturanalyse, verdenssyn
Kulturelle dimensioner, heriblandt sprogbarrierer, interkulturel
kommunikation, forhandling og markedsføringskommunikation
Litteraturhenvisninger
International Business, 17th Global Edition (2021). Daniels et al.
Pearson Education Limited.
artikler fra relevante tidskrifter
Sidst opdateret
29. april, 2021