62214 Globalisering og interkulturelmarkedsføring

2021/2022

Faggruppe: Forretningsudvikling
Kemiteknik og International Business: 3. semester
Kursusinformation
Globalization and cross-cultural marketing management
Dansk
5
Diplomingeniør
E3A (tirs 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsninger, gruppearbejde, øvelser, cases
13-uger
E3A, Flere eksamensdage kan forekomme.
Mundtlig eksamen
30 minutter inkl. votering
7-trins skala , ekstern censur
62212 og 62213
Lynn Eriksen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , lyka@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Det overordnede mål med kurset er at udvikle den studerendes evne til – både selvstændigt og i særlig grad sammen med andre - at arbejde systematisk med forretningsudvikling i en global og bæredygtig sammenhæng: både fra et bottom-up og et top-down perspektiv. Den studerende sættes i stand til at se helheder og fokusere på de centrale og væsentlige problemstillinger i forbindelse med udvikling og implementering af markedsføringsprogrammer.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Formidle et teoretisk funderet overblik over relevante modeller
  • Vurdere en virksomheds internationaliseringsudfordringer i en global forretningsmiljø
  • Diskutere praktisk og teoretisk viden om kultur, kulturmønstre og interkulturelle forhold
  • Konstruere modeller for "shared value" (Porter & Kramer) og bæredygtigestrategier
  • Forstå professionel forhandling i interkulturelle sammenhænge
  • Forstå forskellige konstellationer for Business-to-Business samarbejde
  • Forstå nye markeder og handle
  • Analysere værdikæder og markedsstrategier
  • At arbejde med FNs 17 verdensmål
Kursusindhold
Globalisering: muligheder, udfordringer og strategiske implikationer
Forretningsudvikling i en bæredygtig, “shared value”, sammenhæng
Interessefællesskaber og “design thinking”
Kulturdefinitioner og deres begrænsninger, identitet, kultur og nationalitet, kulturanalyse, verdenssyn
Kulturelle dimensioner, heriblandt sprogbarrierer, interkulturel kommunikation, forhandling og markedsføringskommunikation
Litteraturhenvisninger
International Business, 17th Global Edition (2021). Daniels et al. Pearson Education Limited.
artikler fra relevante tidskrifter
Sidst opdateret
29. april, 2021