62205 Miljø, kemi og produkter

2021/2022

Faggruppe: Ingeniørdidaktik og pædagogik
Eksport og teknologi: 2. semester
Kursusinformation
Environmental science, chemistry and products
Engelsk
10
Diplomingeniør
E5A (ons 8-12) og E4B (fre 8-12)
F5A (ons 8-12) og F4B (fre 8-12)
Campus Ballerup
Forelæsninger, diskussioner, opgaver og gruppearbejde
13-uger
E5A, F5A
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Det er en forudsætning for at deltage i eksamen: - at obligatoriske opgaver og fremlæggelser er udført og afleveret til den meddelte dato og godkendt af underviseren.
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
62165
Rodrigo Salvador , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , rodsa@dtu.dk
Hanne Løje , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , halo@dtu.dk
Jesper Kruse , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , jekekr@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
De overordnede mål for kurset er, at den studerende skal
- trænes i at samle og formidle viden ved hjælp af fremlæggelser og teknisk rapportskrivning på engelsk indenfor kursets fagområder.
- kunne udarbejde en livscyklusvurdering for et produkt.
-kunne forstå de navne, begreber og termer der anvendes i teknologiundervisning samt i produktudviklings -og produktionsvirksomheder.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Miljø og kemi: - forklare de almindeligste miljøeffekter
  • - beskrive et produkt ud fra kemien i de materialer der indgår og de processer det gennemgår
  • - udarbejde en miljøvurdering af et produkt ved hjælp af en forenklet metode: MEKA eller CO2 fodspor
  • - kunne relatere produkter og produktions forhold til FNs verdensmål
  • Videnskabsteori: - forklare hvordan man etablere pålidelig viden om et produkt livscyklus i et videnskabeligt perspektiv
  • - redegøre for omstændigheder ved etablering af videnskabelig viden og denne videns tilknytning til og forskel fra andre former for viden, fx hverdagsviden
  • - reflektere over forskellige naturvidenskabelige og ingeniørfaglige metoder
  • Engelsk : - formidle miljøfaglige og tekniske emner på engelsk
  • reflektere over arbejdsproces og læring for gruppen og sig selv.
  • anvende miljøvurderingen f.eks. til produktudvikling, sammenligning eller udarbejdelse af en miljøvaredeklaration
  • dokumentere miljøvurderingen skriftligt
Kursusindhold
Miljø og Kemi:
Metoder til at lave miljøvurderinger af produkter.
Miljøvaredeklarationer
Energiforsyning og miljøeffekter: energikilder, drivhuseffekt, ozonlag og ozondannelse, forsuring, næringssaltbelastning, rensning, BAT (Best Available Technicques).
Materialer: grundstoffer, plast og metaller, kemiske reaktioner og processer, ligevægte, syrer og baser, forsyningshorisonter
Kemikalier: organisk stofkemi, kemikalievurderinger, miljøgifte.
Engelsk:
Engelsk som projektsprog
Videnskabsteori:
Modeller som middel til viden og vurdering af datakvalitet.
Projektarbejde:
opnå erfaring med tværfagligt projektarbejde, således at denne erfaring senere kan anvendes i andre sammenhænge.
- kunne udarbejde en livscyklusvurdering for et produkt.
-kunne dokumentere væsentlige miljøpåvirkninger i et produkts livscyklus og formidle resultaterne ved skriftlig og mundtlig fremlæggelse.
-Kunne deltage i en kritisk dialog om resultater af en miljøvurdering af produkter
Litteraturhenvisninger
Materiale på DTU Learn og internet
Samir Okasha, Philosophy of Science: A Very Short Introduction, OUP, 2016
Sidst opdateret
12. januar, 2022