Overordnede kursusmål
De overordnede mål for kurset er, at den studerende skal
- trænes i at samle og formidle viden ved hjælp af fremlæggelser og
teknisk rapportskrivning på engelsk indenfor kursets fagområder.
- kunne udarbejde en livscyklusvurdering for et produkt.
-kunne forstå de navne, begreber og termer der anvendes i
teknologiundervisning samt i produktudviklings -og
produktionsvirksomheder.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Miljø og kemi: - forklare de almindeligste miljøeffekter
- - beskrive et produkt ud fra kemien i de materialer der indgår
og de processer det gennemgår
- - udarbejde en miljøvurdering af et produkt ved hjælp af en
forenklet metode: MEKA eller CO2 fodspor
- - kunne relatere produkter og produktions forhold til FNs
verdensmål
- Videnskabsteori: - forklare hvordan man etablere pålidelig
viden om et produkt livscyklus i et videnskabeligt perspektiv
- - redegøre for omstændigheder ved etablering af videnskabelig
viden og denne videns tilknytning til og forskel fra andre former
for viden, fx hverdagsviden
- - reflektere over forskellige naturvidenskabelige og
ingeniørfaglige metoder
- Engelsk : - formidle miljøfaglige og tekniske emner på
engelsk
- reflektere over arbejdsproces og læring for gruppen og sig
selv.
- anvende miljøvurderingen f.eks. til produktudvikling,
sammenligning eller udarbejdelse af en miljøvaredeklaration
- dokumentere miljøvurderingen skriftligt
Kursusindhold
Miljø og Kemi:
Metoder til at lave miljøvurderinger af produkter.
Miljøvaredeklarationer
Energiforsyning og miljøeffekter: energikilder, drivhuseffekt,
ozonlag og ozondannelse, forsuring, næringssaltbelastning,
rensning, BAT (Best Available Technicques).
Materialer: grundstoffer, plast og metaller, kemiske reaktioner og
processer, ligevægte, syrer og baser, forsyningshorisonter
Kemikalier: organisk stofkemi, kemikalievurderinger, miljøgifte.
Engelsk:
Engelsk som projektsprog
Videnskabsteori:
Modeller som middel til viden og vurdering af datakvalitet.
Projektarbejde:
opnå erfaring med tværfagligt projektarbejde, således at denne
erfaring senere kan anvendes i andre sammenhænge.
- kunne udarbejde en livscyklusvurdering for et produkt.
-kunne dokumentere væsentlige miljøpåvirkninger i et produkts
livscyklus og formidle resultaterne ved skriftlig og mundtlig
fremlæggelse.
-Kunne deltage i en kritisk dialog om resultater af en
miljøvurdering af produkter
Litteraturhenvisninger
Materiale på DTU Learn og internet
Samir Okasha, Philosophy of Science: A Very Short Introduction,
OUP, 2016
Sidst opdateret
12. januar, 2022