62200 Interkulturel management og marketing

2021/2022

Faggruppe: Forretningsudvikling
Eksport og teknologi: 7. semester
Valgfag, tværfagligt
Udbydes som enkeltfag til udenlandske studerende.
Kursusinformation
Cross-Cultural Management and Marketing
Engelsk
5
Diplomingeniør
Kurset udbydes som enkeltfag
E3A (tirs 8-12)
F3A (tirs 8-12)
Campus Ballerup
Aktiv studenterdeltagelse, som inkluderer nøgleintroduktioner og gruppearbejde for at forbedre forståelsen jf. Bjarne Herskins Synergimodel. Ugentlige studenterpræsentationer, som udgør en stor del af kurset, interkulturelle øvelser, gæsteforlæsning og rollespil
13-uger
F3A, E3A, Flere eksamensdage kan forekomme.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Der vil blive inviteret min. én gæsteforelæser fra erhvervslivet som muligvis, hvor passende, giver de studerende opgaver at løse. Opgaver er obligatoriske og kan indgå til eksamen.
30 minutter
Uden hjælpemidler
7-trins skala , ekstern censur
XCCMM-U1
gennemført ingeniørpraktik semester
Lynn Eriksen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , lyka@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
At forberede de studerende til at kunne identificiere og analysere de udfordringer og muligheder, der findes i et globalt forretningsmiljø med henblik på at udvikle strategier der bidrager til bæredygtig global forretningsudvikling.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • fortolke, sammenligne og forholde sig kritisk til kulturelle variabler og dynamikker, herunder også i global marketing
  • analysere forhandlingssituationer, udvælge passende forhandlingstrategier samt at forklare og forholde sig til interkulturelle forhandlingers kompleksitet
  • opnå viden om globalisering af forretnings- og marketingsmiljøer, herunder reflektion om sprog og interkulturel kommunikation.
  • skabe interkulturelle marketingsstrategier
  • analysere produktstandardisering og fleksibilitet og deres udfordringer i et globalt miljø
  • forstå den kritiske rolle prisfastsættelse spiller i global marketing
  • analysere og forklare international distribution, netværker og promotion
  • opnå viden om globaleforretningsudvikling
  • analysere organisationsformer
Kursusindhold
Kulturelle variabler og dynamikker herunder også i international marketing
Overvejelser mht. sprog og interkulturel kommunikation
Forhandlingsstrategier, interkulturelle forhandlinger
Globaliseringskatalysatore i forretning og marketingsmiljøer
Interkulturel marketingsstrategi
Produktstandardisering og tilpasning
Prisfastsættelsens kritiske rolle
Globale organisationsdesign, distributionskanaler, netværk og promotion
Bæredygtig forretningsudvikling
Litteraturhenvisninger
Usunier, J.C. & Lee, J.A. Marketing Across Cultures, 6. udgave (2013), Pearson.
Ibsen, Robert (2017) Real Negotiations - Driving Value and Handling Complexities, 2nd ed., Samfundslitteratur
Adskellige artikler fra relevante tidsskrifter
Bemærkninger
kurset bygger på den studerendes erfaringer i praktik
Sidst opdateret
22. april, 2021