Overordnede kursusmål
At forberede de studerende til at kunne identificiere og analysere
de udfordringer og muligheder, der findes i et globalt
forretningsmiljø med henblik på at udvikle strategier der bidrager
til bæredygtig global forretningsudvikling.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- fortolke, sammenligne og forholde sig kritisk til kulturelle
variabler og dynamikker, herunder også i global marketing
- analysere forhandlingssituationer, udvælge passende
forhandlingstrategier samt at forklare og forholde sig til
interkulturelle forhandlingers kompleksitet
- opnå viden om globalisering af forretnings- og
marketingsmiljøer, herunder reflektion om sprog og interkulturel
kommunikation.
- skabe interkulturelle marketingsstrategier
- analysere produktstandardisering og fleksibilitet og deres
udfordringer i et globalt miljø
- forstå den kritiske rolle prisfastsættelse spiller i global
marketing
- analysere og forklare international distribution, netværker og
promotion
- opnå viden om globaleforretningsudvikling
- analysere organisationsformer
Kursusindhold
Kulturelle variabler og dynamikker herunder også i international
marketing
Overvejelser mht. sprog og interkulturel kommunikation
Forhandlingsstrategier, interkulturelle forhandlinger
Globaliseringskatalysatore i forretning og marketingsmiljøer
Interkulturel marketingsstrategi
Produktstandardisering og tilpasning
Prisfastsættelsens kritiske rolle
Globale organisationsdesign, distributionskanaler, netværk og
promotion
Bæredygtig forretningsudvikling
Litteraturhenvisninger
Usunier, J.C. & Lee, J.A. Marketing Across Cultures, 6. udgave
(2013), Pearson.
Ibsen, Robert (2017) Real Negotiations - Driving Value and Handling
Complexities, 2nd ed., Samfundslitteratur
Adskellige artikler fra relevante tidsskrifter
Bemærkninger
kurset bygger på den studerendes erfaringer i praktik
Sidst opdateret
22. april, 2021