62171 Afsætningsøkonomi

2021/2022

Faggruppe: Forretningsudvikling
Eksport og Teknologi: 1. semester (ny studieplan E18)
Kursusinformation
Marketing Management
Engelsk
5
Diplomingeniør
Kurset udbydes som enkeltfag
E4B (fre 8-12) og F4B (fre 8-12)
forretnngsudvikling
Campus Ballerup
Forelæsninger, diskussioner, gruppearbejde, cases, skriftlige øvelser, præsentationer og selvstudie.
13-uger
E4B, F4B, ekstra dage kan forekomme
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Midtvejs eksamensprojekt tæller for 30% af den endelige karakter. Den afsluttende eksamen er en gruppe case præsentation og mundtlig eksamen som tæller for 70% af den endelige karakter.
60 minutter per gruppe inklusive votering
Uden hjælpemidler
7-trins skala , ekstern censur
XAØK-U1
Lynn Eriksen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , lyka@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
At give de studerende forståelse for afsætningsøkonomiens (marketing management) grundlæggende teorier, begreber og metoder. Et vigtigt udbytte af kurset er desuden, at den studerende får en klar forståelse af hvordan modellerne anvendes ved løsning of forskellige typer of virksomhedsrelaterede problemstillinger og udfordringer. Kurset lægger vægt på forståelsen af den holistiske markedsorienterede tankegang, d.v.s. at alle aktiviteter i en virksomhed tager udgangspunkt i kunderne og deres behov i en mennesker, profit og planet sammenhæng.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forstå afsætningsøkonomi som en fagdisciplin og værdiskæbende proces
  • Udvise forståelse for de vigtigste koncepter, rammer og terminologier indenfor det afsætningsøkonomiske pensum
  • Være i stand til at anvende de grundlæggende teorier og metoder i afsætningsøkonomi
  • Analysere et marked med henblik på at tilpasse afsætningsfunktionen til dette
  • Udvise forståelse for at planlægge og styre produkt tilbud
  • Forstå og andvende den holistiske markedsorienteret tankegang
  • Udvise god forståelse for grundlæggende afsætningsøkonomiske paradigmer og dermed den afsætningsøkonomiske helhed.
  • Analysere cases og præsentere forslag til analyse af en konkret problemstilling
Kursusindhold
De centrale koncepter og rammer af marketingvidenskab vedrøre:

Marketing dataindsamling og informationssystemer
Kundeforståelse: købsadfærd, værdiskabelse og kundeoplevelse
Marked segmentering, målgrupper og positionering
Interessent analyse og omverden
Markedsorienteret strategisk planlægning
Brancheanalyse og konkurrencedygtig positionering
Produkt livcyklus og porteføjleanalyse
Prisfastsættelse, distribution og integreret markedskommunikation
Litteraturhenvisninger
kompedium på vej
Bemærkninger
Eksamen forgår på engelsk, dog kan tilbagemelding forgår på dansk.
Sidst opdateret
22. april, 2021