Overordnede kursusmål
At give de studerende forståelse for afsætningsøkonomiens
(marketing management) grundlæggende teorier, begreber og metoder.
Et vigtigt udbytte af kurset er desuden, at den studerende får en
klar forståelse af hvordan modellerne anvendes ved løsning of
forskellige typer of virksomhedsrelaterede problemstillinger og
udfordringer. Kurset lægger vægt på forståelsen af den holistiske
markedsorienterede tankegang, d.v.s. at alle aktiviteter i en
virksomhed tager udgangspunkt i kunderne og deres behov i en
mennesker, profit og planet sammenhæng.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Forstå afsætningsøkonomi som en fagdisciplin og værdiskæbende
proces
- Udvise forståelse for de vigtigste koncepter, rammer og
terminologier indenfor det afsætningsøkonomiske pensum
- Være i stand til at anvende de grundlæggende teorier og metoder
i afsætningsøkonomi
- Analysere et marked med henblik på at tilpasse
afsætningsfunktionen til dette
- Udvise forståelse for at planlægge og styre produkt tilbud
- Forstå og andvende den holistiske markedsorienteret
tankegang
- Udvise god forståelse for grundlæggende afsætningsøkonomiske
paradigmer og dermed den afsætningsøkonomiske helhed.
- Analysere cases og præsentere forslag til analyse af en konkret
problemstilling
Kursusindhold
De centrale koncepter og rammer af marketingvidenskab vedrøre:
Marketing dataindsamling og informationssystemer
Kundeforståelse: købsadfærd, værdiskabelse og kundeoplevelse
Marked segmentering, målgrupper og positionering
Interessent analyse og omverden
Markedsorienteret strategisk planlægning
Brancheanalyse og konkurrencedygtig positionering
Produkt livcyklus og porteføjleanalyse
Prisfastsættelse, distribution og integreret markedskommunikation
Litteraturhenvisninger
kompedium på vej
Bemærkninger
Eksamen forgår på engelsk, dog kan tilbagemelding forgår på dansk.
Sidst opdateret
22. april, 2021