62054 Entreprenørskab i Grønland

2021/2022

Faggruppe: Ingeniørdidaktik og -pædagogik
Diplomingeniørretning Fiskeriteknologi
Diplomingeniørretning Arktisk Byggeri og Infrastruktur.
Studerende fra Diplomingeniørretning Eksport og Teknologi kan efter aftale med deres studieleder tage kurset
Kursusinformation
Entrepreneurship in Greenland
Dansk
5
Diplomingeniør
August
Campus Sisimiut
Holdundervisning, gruppearbejde, individuel vejledning, eksterne oplæg, online vejledning, projektarbejde,

Kurset er baseret på gennemgang af teori og afprøvning af teori gennem de studerendes eget arbejde med en ide/case/udfordring fra virksomhed. Gennem hele kurset lægges der stor vægt på at de studerende kommer ud af huset og taler med relevante interessenter og prøver deres ideer af.
3-uger
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
I bedømmelsen indgår evaluering af 2 rapporter (1 portfolio og 1 afslutningsrapport) og 1 poster. Den endelige karakter er en helhedsvurdering baseret på ovenstående elementer
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
62053
Minimum 10 Maksimum: 32
Hanne Løje , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , halo@dtu.dk
Nina Qvistgaard , Lyngby Campus, Bygning 201, Tlf. (+45) 3588 3090 , niq@aqua.dtu.dk
Pernille Erland Jensen , Lyngby Campus, Bygning 118 , peej@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
11 Institut for Byggeri og Anlæg
25 Institut for Akvatiske Ressourcer
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
- at de studerende opnår forståelse for/viden om hvordan innovation, intra- og entreprenørskab defineres
- at de studerende udvikler/forstår hvad et entreprenant mindset er og hvordan det kan anvendes.
- at de studerende opnår viden om forskellige procesmodeller og tilgange til innovation, entreprenørskab,
- at de studerende lærer at forstå og anvende forskellige typer af værktøjer og anvender de tillærte metoder/​værktøjerne på en case
- at de studerende reflekterer over brug af værktøjerne/​metoderne og proces
- at de studerende trænes i brug af feedback og kan reflektere over feedback
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beskrive viden om teorier og begreber indenfor innovation, intra- og entreprenørskab
  • Forstå principper for forskellige procesmodeller som effectuation metoden
  • Anvende forskellige typer af innovations og entreprenørskabs værktøjer på en given case.
  • Beskrive værdiskabelse ved anvendelse af metoder til faser af en innovationsproces
  • Kommunikere et løsningsforslag som et skriftligt oplæg (poster) og en mundtlig præsentation
  • Reflektere over egen udvikling/læring og evnen til at se muligheder i innovation, intra- and entreprenørskab
  • Reflektere over brugen af (peer-)feedback
  • Reflektere over brug af innovations og entreprenørskabsmetoder og metodernes egnethed samt reflektere over denne proces
  • Argumentere for bæredygtigheden i forretningen
  • Dokumentere forretningsmuligheden i en forretningsplan
Kursusindhold
I første del af kurset introduceres forskellige definitioner og udvalgte metoder gennemgås. Teori bliver afprøvet i praktisk ved at værktøjerne afprøves i øvelser. Der skrives en individuel portefølje om metoderne og redskaber, der afleveres (rapport 1).

De studerende vil i grupper udvikle en forretningsmulighed, samt skrive en forretningsplan og i processen anvende entreprenante metoder. Grupperne præsenterer deres resultat ved en posterpræsentation (en af de sidste dage i sidste uge). Efterfølgende udarbejder hver gruppe en afslutningsrapport, der afleveres på kursets sidste dag (rapport 2).

Undervejs i forløbet vil de studerende arbejde med peerfeedback, og derved trænes de i at give og modtage feedback.
Litteraturhenvisninger
Kompendium
Noter

Supplerende materiale:
Osterwalder, Alexander et. Al. Business Model Generation. (2010) Wiley
Sidst opdateret
25. maj, 2021