62040 PI semesterprojekt 4 Innovation i organisatorisk kontekst

2021/2022

Faggruppe: Innovationsprocesser og entrepreneurskab
Proces og Innovation: 4. semester
Kursusinformation
PI Semester Project 4 Innovation in an organisational context
Dansk
10
Diplomingeniør
F2B (tors 8-12) og Juni
Kursets 13 undervisningsgange afvikles tirsdag og torsdag formiddag i semestrets sidste 6½ uge. (Skemaplacering F3A og F2B), samt i hele 3-ugers perioden.
Campus Ballerup
Kurset er baseret på gruppearbejde og gennemføres i tæt samspil med Innovation og Videnledelse (62043). Projekt 4 arbejder videre med resultaterne fra Innovation og Videnledelse. Forløbet er tilrettelagt som en vekselvirkning mellem klasseundervisning, selvstændigt projektarbejde og vejledning. Der vil blive givet tid i undervisningstiden til at arbejde på projektet.
13-uger + 3-uger
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden, Eksamen afholdes i slutningen af 3-ugers perioden.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Evalueringen er en helhedsurdering baseret på op til 5 obligatoriske afleveringer som skal afleveres rettidigt og godkendes af underviser, samt obligatoriske præsentationer som også skal godkendes af underviser. Ekstra eksamensdage vil forekomme.
7-trins skala , ekstern censur
PRPRO4-U1
-
62012. 62024. 62036. , Det forudsættes at studerende på kurset har gennemført kurser svarende til 1., 2. og 3. semester kurserne på Proces og Innovation eller tilsvarende. Det anbefales at kurset tages i samme semester som Innovation og Videnledelse (62043).
Maksimum: 50
Kristian Villads Keiding , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , vkei@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kurset tager udgangspunkt i et samarbejde med en partner-virksomhed/​organisation (herefter: Partneren). Den studerende skal i samarbejde med sin gruppe analysere konteksten i virksomheden for at identificere og definere en relevant problemstilling, som de kan udvikle en innovativ løsning til, i en bruger involverende designproces
Den studerende skal kunne karakterisere og beskrive virksomhedens kontekst og forklare, hvordan den udviklede løsning bidrager til virksomhedens værdiskabelse og hvordan løsningen kan implementeres i virksomheden.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Arbejde med udgangspunkt i en analyse af partnerens kontekst og interessenter.
  • Identificere, afgrænse og beskrive en problemstilling som er relevant for partneren.
  • Udvikle innovative løsningsforslag ved anvendelse af en brugerinvolverende designproces
  • Anvende kvalitative metoder til indsamling af data (bl.a. interview og observation).
  • Vælge, anvende og redegøre for relevante teorier og metoder i analysearbejdet af indsamlet data.
  • Anvende relevant humanistisk, samfundsvidenskabelig og teknisk viden i projektarbejdet.
  • Diskutere og vurdere de foreslåede løsningers implementer- og realiserbarhed, med inddragelse af partnerens feedback.
  • Udarbejde en business case.
  • Udvise færdigheder i kommunikation af resultat til partneren.
  • Udvise færdigheder i at arbejde med iterative (rapid) prototyping processer,
  • Udvise færdigheder i visuel kommunikation (som fx experience mapping, storyboards e.t.c. ).
  • Planlægge, organisere og reflektere over teamprocesser og roller i teamets arbejde.
Kursusindhold
Der vil i perioden blive undervist i relevant teori herunder: participatory design, experience mapping og business models.
Litteraturhenvisninger
Info om litteratur følger kort før semesterstart.
Bemærkninger
-
Sidst opdateret
22. april, 2021