62018 Design, brugere og etik

2021/2022

Faggruppe: Innovationsprocesser og Entrepreneurskab
Proces og Innovation: 1. semester
Ikke egnet som valgfag
Kursusinformation
Design, Users and ethics
Dansk
5
Diplomingeniør
E3A (tirs 8-12)
Campus Ballerup
Klasseundervisning, øvelser, workshops
13-uger
E3A, Ekstra eksamensdage vil forekomme.
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Grundet særlig situation er eksamen ændret til rapportaflevering med skriftlig feedback.
7-trins skala , ekstern censur
Dette kursus er tiltænkt udelukkende Proces & Innovationsstuderende på 1. semester. Der tages udgangspunkt i, at deltagerne lige er startet på universitetet. Kurset egner sig IKKE til valgfagsstuderende.
Sara Grex , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , sarg@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kursets mål er at introducere Human-Centered innovation og design – herunder Design Thinking - og hvordan udvikling af nye produkter og teknologier i en ingeniørmæssig sammenhæng kan ske med udgangspunkt i brugerbehov.
Kurset mål er samtidig at introducere til Proces og Innovations-studiet og teamsamarbejde.
Undervejs er der fokus på
- At forstå innovation som teamdrevet aktivitet
- Forholdet mellem innovation og designproces
- Introduktion til kvalitativ brugerresearch (observation og interview), med henblik på at forstå brugernes behov og livsverden.
- At kunne omsætte brugerbehov til enkle løsningskitser og -prototyper, der valideres gennem en iterativ proces, hvor der veksles mellem udvikling og brugertests
- At skabe helstøbte koncepter hvor brugerbehov, brugssituation og øvrig kontekst er taget i betragtning.
- At kunne redegøre for, hvilken målgruppe eller type af bruger, konceptet henvender sig til.
-At kunne reflektere over og diskutere konceptet i forhold til forskellige etiske begreber og positioner
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Definere innovation og design, som begreberne anvendes i kurset, herunder hvad det vil sige at arbejde user/human-centered
  • Beskrive processen og redegøre og argumentere for valg, der er foretaget undervejs på baggrund af Design Thinking- mindsettet
  • Tilpasse og anvende kvalitative metoder såsom interview og/eller observationer til at indsamle kvalitative data på en reflekteret og velargumenteret måde
  • Analysere og reflektere over findings, identificere brugerbehov og omsætte dem til løsningsforslag
  • Skabe en enkelt prototype/mock-up gennem en iterativ sketching/​prototyping-proces, hvor en løsning skiftevis udvikles og brugertestes
  • Udvælge og karakterisere målgruppen og brugskonteksten for den udviklede løsning
  • Demonstrere en god forståelse af centrale positioner og begreber indenfor kursets område og anvende dem
  • Afrapportere skriftligt i form af veldisponerede delrapporter, der tilsammen dokumenterer, argumenterer for og reflekterer over den i gruppeprojektet valgte løsning.
  • Diskutere gruppens valgte problemstilling i et etisk perspektiv
  • Reflektere nuanceret over sin eget bidrag og læring i en gruppeproces
Kursusindhold
Formålet med kurset er at introducere de studerende til Human-Centered innovation/design. Derfor er brugerresearch og –tests, samt brugerforståelse generelt et centralt tema.
Vi vil også diskutere processer, og hvordan fokus på processen kan forbedre det endelige resultat.
Endelig giver kurset også en introduktion til studieteknik, samt opgaveskrivning og akademisk argumentation.
Omdrejningspunktet for kurset er et gruppeprojekt, hvor de studerende - via en Design Thinking-proces - skal finde et brugerbehov eller en problemstilling på baggrund af hvilken, de skal udvikle et koncept og en enkel prototype.
De studerende skal lære at lave kvalitative (deltager)observationer og interviews, og de skal analysere og omsætte findings til konceptidéer.
Koncept og prototype udvikles gennem en interativ proces, hvor de studerende skiftevis udvikler og brugertester. Det indebærer bl.a., at de studerende skal lære at udarbejde hurtige skitser og få tidlig brugerfeedback.
I slutningen af semestret, når det endelige koncept ligger færdigt, skal de studerende gennemføre et etikmodul, hvor de skal lære en række klassiske etiske begreber og positioner, som de skal anvende i en refleksion over deres koncept.
Der vil være en del læsestof undervejs som det forventes, at de studerende læser og anvender i delrapporterne.
Eksamen består af en række delrapporter, der udarbejdes i grupper i løbet af semestret og forsvares ved en mundtlig eksamen. Der er ekstern censur.
Litteraturhenvisninger
Kursuslitteratur oplyses før semesterstart.
Sidst opdateret
25. august, 2021